Wonderboys

Akurat nå, i Mexicos brennhete ørken, lager Espen Sandberg og Joachim Rønning western til 250 millioner kroner. Med Salma Hayek og Penélope Cruz. Oi.

SOLA STÅR HØYT idet vår hvite Chevrolet ruller inn foran Hotel Gobernador. Vi befinner oss nordvest for Mexico by, i den legendariske filmbyen Durango. Byen der Kirk Douglas, Charles Heston og John Wayne en gang spradet gjennom gatene. Men vi er på jakt etter to nordmenn: Joachim Rønning og Espen Sandberg. To filmregissører på sitt livs jobb. To menn i begynnelsen av trettiåra, som i 81 dager har ansvaret for et dusin Hollywood-stjerner og noen hundre meksikanske statister. To menn som aldri før har laget spillefilm. - Best hotel in town, sier vår sjåfør Romelo og lemper bagasjen ut av bilen. Han forteller at Penélope Cruz også bor her, at Salma Hayek har sitt eget hus, og at de norske regissørene er alle tiders. En gang jobbet Romelo for Denzel Washington, og det var visst ikke noe særlig.- Han hilser ikke på meksikanere. Han gikk sånn.Romelo setter sin meksikanske nese til værs.- Slik er ikke nordmennene?- Å nei. De er veldig, veldig hyggelige.- Hva med Salma og Penélope?- De er også hyggelige.Romelo stryker fingrene over barten.- Veldig, veldig hyggelige. EN TIME SEINERE ankommer vi filmsettet, et stykke utenfor Durango by. Midt ute i ørkenen er det bygd opp en westernby anno 1880. Der, blant møkkete cowboyer, hester og kameraer, står Espen og Joachim. De har beltespenner i sølv som det står «Bandidas» på, filmens tittel.- Vi er midt inne i en scene. Se dere rundt så lenge, så snakkes vi etterpå. Og velkommen til Mexico.Andreas Rønning, Joachims bror, viser oss rundt. Han skal lage filmens «behind the scenes», og rusler rundt med sitt eget kamera. Han viser oss stjernenes campingvogner, og resten av filmsettet. Og så er hun der: Penélope Cruz. Den vevre skjønnheten fra «Alt om min mor». Eksdama til Tom Cruise. Nysminket og fin står hun ved siden av Joachim og Espen, og ser nesten litt sjenert ut.- Hvem er de? spør hun og peker på oss. Så smiler hun, og strekker fram hånda.- Hei. Jeg er Penélope.Litt seinere den dagen er det opptak inne i saloonen. Espen og Joachim jobber med en scene der Salma og Penélope overfaller en gruppe sparkepiker. Espen regisserer foran kamera, Joachim bak. Salma Hayek er blid som ei lerke, hun koser med lille Jo, Joachims tre måneder gamle datter. Joachim og kjæresten Kristin tok med datteren til Mexico da hun var én måned gammel, og det har gått fint. Plutselig går Salma mot oss, rekker fram hånda, og sier på norsk:- Jai er sulten.Hun ler, fornøyd med seg selv. Så går hun ut døra og roper:- Nachspiel!TIDLIG ÅTTITALL, SANDEFJORD. Joachim (12) og Espen (13) filmer hverandre med videokamera de har tjuvlånt av Joachims far. De lager poser med vann og ketchup, fester dem til 0,8 grams kinaputter, som igjen festes til ei bok. Denne teipes fast på brystet, og så tenner en av dem på mens den andre filmer. - Det gjorde så vondt at det så ekte ut, sier Joachim.De filmer ustanselig. Blir med i Sandefjord Filmklubb, og lager kortfilmer med titler som «Fire årstider i en dag». De drømmer om Hollywood og går filmskole i Stockholm. Tilbake i Sandefjord lager de novellefilmen «Stormen», og setter seg i stor gjeld. Men filmen får premiere i Sandefjord Kinos største sal, med plass til 700 mennesker. Året er 1993, og det er lite å si på ambisjonene.Det samme året stifter de selskapet Roenberg, oppkalt etter etternavnene deres. De lager en drøss reklamefilmer, og de gjør det godt, også internasjonalt. De lager film for Budweiser, Fanta og Nintendo, og reiser jorda rundt. Budweiser-filmen sendes i reklamepausen under Super Bowl 2000, årets happening i amerikansk fotball. I en avstemning etterpå blir den kåret til beste film. - Da kom det telefoner fra LA, sier Joachim.Joachim og Espen flytter til Los Angeles. De leier hus på Mulholland Drive med stor terrasse og utsikt over byen.- Det var full Hollywood lifestyle, sier Joachim. Han ler litt når han tenker tilbake.- Vi brukte mer enn vi tjente, og bodde der i halvannet år. Akkurat hva de tjente, er ikke godt å si. Det vil de helst ikke snakke om. Men at de har tjent gode penger på å lage reklamefilm, er klart.MARS 2004, FROGNER, OSLO. Joachim og Espen har flyttet tilbake til Norge. De lager reklamefilm i selskapet Motionblur, der Harald Zwart også er tilknyttet. Samtidig mottar de filmmanus fra manusforfattere verden over. Og det er nå, en dag i mars, at telefonen til Joachim Rønning ringer. I andre enden: Luc Besson. Mannen bak filmer som «Det femte element» og «Leon». Joachim og kollega Espen Sandberg har på dette tidspunktet laget et par reklamefilmer for Besson, men dette gjelder noe annet.- Jeg husker Luc sa at han hadde én god og én dårlig nyhet. Den dårlige var at et manus jeg hadde skrevet med Andreas, ikke ble film likevel. Den gode nyheten var at han ville ha meg og Espen til å regissere «Bandidas».Noen dager seinere flys Joachim og Espen til Seattle, på første klasse. Derfra er det helikopter til Salma Hayeks private ranch. Det er allerede bestemt at hun skal ha en hovedrolle i filmen. Så flyr de til London, der de møter Penélope Cruz, den andre hovedrolleinnehaveren. Det begynner å gå opp for to gutter fra Sandefjord at de skal lage sin første langfilm. Med to av Hollywoods største kvinnelige skuespillere.HOTEL GOBERNADOR, DURANGO. Klokka er fire om natta da telefonen ringer. Det er Per Erik «Perry» Eriksen, klipperen på filmen.- Det er nachspiel, rom 245.- Nachspiel?- Ja. Kom deg opp. Salma er her.Hva gjør man når man inviteres på nachspiel med Salma Hayek? Man pusser tennene. Vasker seg under armene. Så tar man på noe pent, løper opp trappene. Ti minutter seinere banker vi på døra til rom 245.Og der står Andreas Rønning, broren til regissør Joachim, i underbuksa. Men hvor i er Salma Hayek?- Du kom et minutt for seint. De dro akkurat.- Hun var her?- Salma lå på senga og hørte på Jeff Buckley, sammen med assistenten sin. Så løp de videre.DET FØLES RART Å VÅKNE opp dagen derpå og vite at man var et minutt for seint ute til nachspiel med Salma Hayek. Heldigvis har vi noen dager igjen. Denne dagen er reisedag, filmsettet skal videre. Over 300 mennesker skal flyttes til Guadalcazar, San Luis Potosi. Sju timers biltur sørøst for Durango. Trailerne har kjørt grytidlig, og Joachim og Andreas spiser lunsj ved poolen. Da dukker skuespiller og countrystjerne Dwight Yoakam opp. Yoakam har solgt 26 millioner plater, synes det er fabelaktig å spille i «Bandidas», og har bare pene ting å si om regissørene. Så kommer Penélope gående. - Heisann, sier vi.- Hei, sier Penélope, og smiler. Hun snakker litt med Joachim, lurer på om han har lyst til å sitte på med flyet hennes til San Luis. Joachim synes det er greit å kjøre. Verken han eller Espen er glad i å fly.I EN FULLPAKKET CHEVROLET raser vi sørover. I sju timer deler vi bil med Joachim, Espen, Andreas og vår tannregulerte sjåfør Arturo. Joachim reflekterer over det faktum at han, en ung mann fra det kalde nord, skal lage western . I Mexico.- Jeg er født i Bjerggata i Sandefjord . Hvordan i all verden skal jeg lage western...? sier Joachim.- Men Luc er konge. En levende legende. At han tør satse på oss, er bare helt utrolig.- Vi kaller ham bare Master Luc, sier Espen.- Nå er vi på dag 60 på dette filmsettet, og det rare er at det føles som det mest naturlige i verden. Det var noen måneder i sommer da jeg skulle ønske vi hadde noen spillefilmer i beltet. Men får du et sånt tilbud, kan du ikke si nei. Du har jobbet hele livet for å komme dit, og plutselig er du der, sier Joachim.- Samtidig er det vi som sitter med ansvaret, sier Espen.- Hvis filmen går dårlig, er det vi som må svare for valgene vi har gjort.Joachim mener de var blitt litt for komfortable med reklamefilm. At dette prosjektet passet perfekt nå.- Plutselig kjente jeg igjen følelser jeg ikke husket jeg hadde. Kall det gjerne prestasjonsangst.Espen og Joachim diskuterer norsk filmbransje. Det var ikke norske filmer som inspirerte dem da de vokste opp. Det var heller regissører som Steven Spielberg og Robert Zemeckis. Espen smiler når han forteller hvordan ordet «kommersielt» en stund ble oppfattet som et skjellsord i norsk filmbransje.- Vi vet jo ikke hvordan det går med denne filmen. Tenk hvis det går i dass, og så har vi snakka dritt om norsk film. Da kan vi bare glemme å komme tilbake.- Hva hvis det går bra? Blir dere søkkrike da?- Hvis det går skikkelig, skikkelig bra, drypper det noen kroner på oss. Men vi får ikke mye betalt for denne filmen. På den første filmen man gjør, må man ta det man får. I SAN LUIS POTOSI vokser kaktusene tett. Det er dag 61 på filmsettet, og det skal filmes i ei grotte ved Guadalcazar. Nede i grotta er filmingen i full gang. På det som er en i overkant varm dag, får vi en prat med jentene. Vi lurer på hva de egentlig tenkte da de hørte at to nordmenn skulle regissere denne filmen.- No fucking way, sier Salma og rister litt på håret. Det er nettopp fikset på av Beatrice DeAlba, som for to år siden vant Oscar for beste hår. - Absolutely no fucking way, sa jeg. Og så sa agenten min at nordmennene skulle lage en film der de presenterte seg. Nei! sa jeg. Jeg hadde allerede sagt nei til dem. Hvorfor skulle jeg si nei en gang til? Det ville bare bli pinlig, for dem og for meg. Det var det jeg tenkte. Men så fikk jeg se filmen. Det Joachim og Espen hadde laget, var en parodi på Salma og Penélopes roller i «Bandidas», der jentene går en slags bankraner-skole for å bli ekte «Bandidas». Joachim og Espen lagde en 4 minutter lang film der de selv må gå en knallhard regissørskole for å bli ekte regissører.- Den var fantastisk, sier Penélope. Tom Cruise, som hun var sammen med da, skal visstnok ha digget filmen rått, han også. Så tar Salma ordet igjen.- Å gjøre denne filmen er stort for oss. En opplevelse vi vil huske resten av livet. Vi har vært venner i sju år, endelig fikk vi jobbe sammen.- Og Salma er helt fantastisk, sier Penélope.- Nei, det er du som er fantastisk, sier Salma.- Nei, du. Hvis jeg skulle velge en skuespiller i hele verden, ville jeg velge deg.- Hva synes dere om Espen og Joachim?- De er virkelig flinke, og kommuniserer utrolig godt med hverandre.- Og så er de veldig smarte, og hyggelige, sier Penélope.SAMME KVELD, HOTEL WESTIN i San Luis. I hotellets restaurant forteller Steve Zahn vitser. Zahn har et trettitall Hollywood-filmer bak seg, og spiller detektiv Quentin Cooke i «Bandidas». Andreas vil bowle, men de andre er trøtte og slitne. Det er bare timer siden kjærestene til Joachim og Espen dro til Mexico City. Nå får de ikke se hverandre før Joachim og Espen lander på Gardermoen, julaften.Vi ser ut vinduene, mot den opplyste poolen. I enden av hotellbygningen er det lys i en av suitene. - Der er jo jentene, sier Steve. Nå ser vi det også. Det er Salma og Penélope, de står foran et stort speil.- Egentlig skulle de ha vært med og bowle i kveld, sier Joachim. - Men de kunne ikke. De skulle på middag med Antonio.- Antonio?- Banderas. Han holder på å spille inn den nye Zorro-filmen, og bor like i nærheten. En time seinere står de fortsatt foran speilet. Og da Salma Hayek og Penélope Cruz sitter til bords med Antonio Banderas, ligger Joachim og Espen og sover. Det er hardt å lage film. thomas.holst-hansen@dagbladet.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

HVA SKJER\'A? Espen og Joachim har godt tone med Salma og Penélope. Men Salma var først skeptisk til at to ukjente nordmenn skulle regissere.
STJERNEKLARE: Espen Sandberg (33) og Joachim Rønning (32) har nesten ikke gitt intervjuer. «Vi ville vente til vi hadde noe å fortelle.» Magasinet var eneste norske avis som fikk komme på settet. Uka etter kom Vanity Fair.
BRØDRE I BLODET:</B> Joachim Rønning (foran) og Andreas Rønning er brødre som begge jobber med film. De har også skrevet filmmanus sammen. Andreas lager «The Making of Bandidas».
ONCE UPON A TIME IN MEXICO: Penélope Cruz, Joachim Rønning, Espen Sandberg og Salma Hayek.