«Yahoo, vi tjener penger!»

Det startet som et nerdeprosjekt, og endte som verdens største nettportal. I dag tjener de til og med penger. Les historien om Yahoo!

SOM SÅ MANGE ANDRE teknologiselskaper, startet det hele i kjelleren. Eller rettere sagt i en husvogn, som et hobbyprosjekt. Studiekameratene David Filo og Jerry Yang syntes det var mye morsommmere å lage internettsider enn å fullføre doktorgradsstudiene sine. Nettet var uoppdaget for de fleste. Tidlig på nittitallet ble sider ble lest på systemet Gopher. Webben var ennå ikke oppfunnet. Verdens første nettleser for websider, Mosaic, ble lansert i en tidlig versjon i 1993. Mot slutten av året var David Filos personlige bokmerker kommet opp i 200, og det var vanskelig å få oversikt over alle i selve nettleseren. Han og Yang fant ut at de skulle løse problemet, og laget et lite program som kunne legge bokmerker ut på nettet organisert i mapper. Nettstedet het «Jerry and David’s Guide to the World Wide Web». Senere skiftet de til det langt mer kjente navnet «Yahoo». NETTSTEDET VOKSTE av seg selv. Folk sendte lenka på e-post til hverandre, og andre nettsider startet å linke til katalogen. Selskapet ble en ledestjerne for hundrevis at teknologibedrifter som nå dukket opp. Mange gikk konkurs, men Yahoo holdt stand. Nå ser det ut til at selskapet endelig har kommet seg etter dot.com-krasjet. Etter seks kvartaler med store tap, tjener selskapet penger igjen. 21 millioner dollar er overskuddet etter andre kvartal i år. Det kan innvendes at dette er småpenger for et så stort selskap, men det er svært viktig signal om at nettbransjen er i ferd med å bli friskmeldt. Ihvertfall selskapene som fortsatt henger med. Selskapet har en tung periode bak seg. I fjor sommer fikk David Filo den tvilsomme æren av bronseplassering i «The Billion Dollar Loosers Club». Økonomijournalistene i Bloomberg gikk gjennom aksjeeierne i de største teknologiselskapene for å finneut hvor mye de hadde tapt. De fant at Filo hadde tapt 97 milliarder kroner på papiret. DAVID FILO ER KJENT for å ikke la rikdommen gå til hodet. Silicon Valley-journalisten Po Bronson gjorde Filo til et ikon for en hel industri i boka Nudist on the late shift. Han husket å ha sett et bilde av Filo sovende under sitt skrivebord på kontoret. Bildet var tatt av Meri Simon fra San Jose Mercury News, på et tidspinkt da Filo var god for en halv milliard dollar. Po Bronson traff Filo igjen ei stund senere, da var han blitt mangemilliardær i dollar. - Sover du fortsatt under skrivebordet? - Nei, ikke nå lenger. Det er ikke plass, svarte Filo stående oppå stor haug med papir som fløt ut over kontorgulvet. MANGE SIER AT FILO OG YANG bare hadde flaks. Andre er imonert over den bedriftskulturen guttene klarte å skape. Moralen var: «Dersom vi selv liker det, liker våre brukere det». I sin egen beskrivelse av selskapets historie, trekker de fram dette sitatet fra San Jose Mercury News: «I ånden ligger Yahoo nærmest arbeidet til Linné, botanikeren som på 1700-tallet laget et klassifikasjonssystem som organiserte hele den levende verden.» Yahoo har i dag hele 237 millioner brukere innom hver måned. Selskapet er etablert i 25 land og har utallige tjenester. De er et av de sterkeste merkenavnene på nettet, og blant de aller mest besøkte. Se lista over de viktigste milepælene i selskapets historie. Sjekk hvordan Yahoo så ut i 1996. Sjekk hvordan Yahoo ser ut i dag.

<HLF>1996:</HLF> Yahoo i en drakt med noe enklere snitt.
<HLF>2002:</HLF> Slik framstår portalen i ny design.
<HLF>Styrtrike gründere:</HLF> David Filo (til venstre) og Jerry Yang var de første som la bokmerkene sine ut på nettet. Sånt blir man multimillionær av. <QL>Arkivfoto: Scanpix
Arkivfoto: Scanpix