GOD FROKOST: Havregrøt, her med nøtter og svisker, er en finfin start på dagen, og gir flere bonuseffekter.

Foto: Mette Møller
GOD FROKOST: Havregrøt, her med nøtter og svisker, er en finfin start på dagen, og gir flere bonuseffekter. Foto: Mette MøllerVis mer

Vil få bukt med den store folkesykdommen:

15 års studie overrasker forskerne: Dette frokostknepet holder deg frisk lengst

Starter du dagen med havregrøt eller en spesiell type knekkebrød, får du en annen bonus enn bare å bli mett.

Det spiller liten rolle om det er rug, havre eller hvete. Så lenge det er fullkorn, så beskytter det mot diabetes type 2. En stor, ny studie fra Norden viser at en porsjon havregrøt og en brødskive med fullkorn er nok til å redusere risikoen for diabetes med 34 prosent hos menn og 22 prosent for kvinner.

Den omfattende studien er gjort av forskere på Chalmers och Cancerinstitutet i København.

Trodde på større forskjeller

EKSPERT: Rikard Landberg er professor ved Chalmers og seniorforsker i studien.
EKSPERT: Rikard Landberg er professor ved Chalmers og seniorforsker i studien. Vis mer

Fullkornets beskyttelse mot diabetes type 2 har vært kjent lenge, men man har ikke kunnet fastslå med sikkerhet hvorvidt det er forskjeller mellom ulike typer fullkornstyper. Det har også vært uklart hvor store inntak som skal til for å redusere risiko.

- Det som overrasket meg mest, var at jeg trodde det skulle være større forskjell om man spiste rug og havre i stedet for hvete. Men alle hadde omtrent samme gode effekt mot folkesykdommen diabetes 2, sier Rikard Landberg til Dagbladet.

Landberg er professor i ernæring og helse på Chalmers University of Technology/Chalmers tekniske høyskole i Gøteborg, og har vært seniorforsker i studien.

- Hittil har de fleste slike studier blitt gjort i USA, og der spiser man stort sett fullkorn fra hvete. Studien tok derfor sikte på å undersøke om det var forskjeller mellom kornsortene. Kornslagene inneholder ulike mengder og forskjellige typer kostfiber og bioaktive stoffer som påvirker risikofaktorer for diabetes type 2 på ulike måter, forteller Landberg.

Offensive planer i Norge

Divisjonsdirektør Linda Granlund er ansvarlig for folkehelse i Helsedirektoratet og har stor kunnskap om temaet:

- Denne studien er svært interessant, og resultatene er helt i tråd med hva myndighetene allerede anbefaler her hjemme: Fullkorn reduserer risikoen for sykdommer, og vi jobber allerede offensivt på området: Målet er å få nordmenn til å øke inntaket av grove kornvarer med 20 prosent innen 2021, sier hun til Dagbladet.

POSITIV: Helsetopp Linda Granlund
POSITIV: Helsetopp Linda Granlund Vis mer

Helsedirektoratet har lenge jobbet for å få deg og meg til å spise mer fisk, mer frukt og grønt og mer grove kornprodukter - gjennom sin egen #Mer av det du liker-kampanje.

Studien er gjort på dansker med ulikt, daglig inntak av fullkorn. Den viser at det ikke spiller noen rolle hvilken type fullkornsprodukt, eller hvilket kornslag, man spiser. Rugbrød, havregrøt og mysli ser ut til å ha samme effekt hva gjelder forebygging av diabetes type 2.

Mengden er avgjørende

Det som er avgjørende er mengden fullkorn man får i seg hver dag. Deltakerne ble delt inn i fire ulike grupper basert på hvor mye fullkorn de hadde rapportert å spise. De med høyest forbruk hadde spist minst 50 gram fullkorn hver dag, noe som tilsvarer drøyt en porsjon med havregrøt og en skive fullkornsknekkebrød.

Andelen som var rammet av folkesykdommen diabetes 2 var lavest i gruppen som hadde rapportert inn høyest fullkorninntak, og økte for for hver gruppe jo mindre fullkorn de hadde spist.

I gruppen som hadde spist mest fullkorn, var risikoen for diabetes 34 prosent lavere for menn og 22 prosent lavere for kvinner, enn i gruppen som hadde spist minst fullkorn.

- Det var svært nyttig å få undersøke forskjellene på mengden fullkorn deltakerne spiste, og resultatet av dette. Mitt beste råd til alle nordmenn er derfor: Bytt ut det hvite melet med fullkorn. Det har effekt på helsa, konstaterer professor Rikard Landberg.

Skandinavia ligger allerede høyt på listen over landene i verden hvor innbyggerne spiser mye av denne type korn. Hadde man byttet deltakerne i de fire gruppene med amerikanere, hadde gruppen som spiste mest i USA hadde samme inntak av fullkorn som den gruppen som spiste minst blant danskene.

- Selv om dansker, svensker og nordmenn spiser mye fullkorn, er det fortsatt potensial for å bli enda bedre. Særlig blant lavinntektsgrupper som spiser mer fastfood enn andre, sier han.

Studien, som ble kjent fredag denne uka, er uvanlig stor - med drøyt 55 000 deltakere som har vært fulgt gjennom en periode på hele 15 år. Fullkorn slår knockout på andre matvarer med tanke på å redusere risikoen med å utvikle diabetes type 2. Også kaffe og å droppe rødt kjøtt bidrar i stor grad til å redusere denne risikoen.

- Våre resultater passer godt sammen med de nasjonale kostrådene, som anbefaler at man bytter ut hvitt mel med fullkorn, sier Rikard Landberg.

Dermed får man en dobbel helsegevinst: Hvitt mel har visse negative effekter på helsa, mens fullkorn har flere positive - utover også å beskytte mot diabetes type 2.

- Karbohydrater må med

Å spise fullkorn innebærer at hele kornet - med skalldelene og kimen i behold - er med, noe som gjør at vitaminer og mineraler bibeholdes. Rujard Landberg advarer mot dietter eller kosthold hvor det hele fullkornet ikke er med, og at heller ikke karbohydrater droppes.

- Karbohydrater er en veldig variert gruppe av næringsinnhold som inkluderer både sukker, stivelse og kostfibre. Vi burde diskutere disse mer hver for seg og ikke slå dem sammen i en gruppe, etter som de har helt ulike effekter på vår fysiologi og helse. Når det gjelder fullkorn, er forskningsresultatene tydelige: Det finnes ikke et eneste studie som viser negative helseeffekter blant de mange store studiene som er gjort i ulike befolkningsgrupper rundt i verden.