SOMMERHIT: En norsk-utviklet variant av trenddrinken Aperol spritz har slått godt an blant tørste nordmenn i sommer. Foto: Shutterstock
SOMMERHIT: En norsk-utviklet variant av trenddrinken Aperol spritz har slått godt an blant tørste nordmenn i sommer. Foto: ShutterstockVis mer

Bilene går i skytteltrafikk til Italia for å hente nok til Aperol-tørste nordmenn

40 000 flasker revet bort: Norsk billigvariant tar helt av på Polet

Suksess for ferdigblandet, norskutviklet spritz-drink.

Det klirrer i is og glitrer i oransje glass på barer og uteserveringer over hele Europa. Også i Norge er en iskald «spritz» med smak av lett krydret, bittersøt appelsin blitt et svært populært valg i sommervarmen. Drinken blandes som regel av det alkoholsvake (11 %), italienske brennevinet Aperol, en god klunk med prosecco og en liten skvett soda. Isbiter er obligatorisk, og en appelsinskive hører med.

- Produsenten i Milano har jobbet på spreng i hele sommer for å møte den store etterspørselen. Norge gjør det veldig bra på salgsstatistikkene, forteller produktsjef Sigbjørn Hennum Lie i Robert Prizelius As, firmaet som importerer Aperol til Norge.

Ifølge Vinmonopolet har Aperol siden produktet ble lansert i bestillingsutvalget i mai 2011 hatt en jevn stigning i salget. I 2014 ble det introdusert med fast hylleplass i basisutvalget i kategori 4, og i år kom det inn i kategori 3.

ORANSJE SUKSESS: - Nordmenn har kastet seg på Aperol-bølgen, sier produktsjef Sigbjørn Hennum Lie.
ORANSJE SUKSESS: - Nordmenn har kastet seg på Aperol-bølgen, sier produktsjef Sigbjørn Hennum Lie. Vis mer

- Dette tyder på en klar økning i popularitet, noe de nyeste salgstallene for dette produktet også bekrefter. Aperol har hatt en salgsøkning på 141 prosent fra 2017 til 2018, opplyser Hege-Lill Hagen Asp, kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet.

Produktsjef Sigbjørn Hennum Lie forteller at økningen er enda større i salget til barer og restauranter. Vinmonopolets tall gjelder bare Aperol solgt over disk til privatpersoner.

Mange om beinet

Den oppsiktsvekkende norske interessen for det søt-bitre lavalkohol-brennevinet har ikke gått upåaktet hen i resten av bransjen. Nå vil flere ha en del av kaka. I mai lanserte firmaet Urban Beverages AS, et firma i Soleragruppen, sin egen spritz-variant. Det dreier seg om en norskutviklet og ferdigmikset drink, «The Italian Spritz», med smak og farge som likner mistenkelig på den berømte originalen. Dette skulle vise seg å være et lurt trekk.

VINKØ: Utenfor Vinmonopolet på Aker brygge sitter syv menn som fortsatt har ett og et halv døgn igjen i kulda. De venter på å få kjøpe eksklusiv og ettertraktet vin, på det de hevder er billigsalg. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer
ORIGINALEN: Aperol lages etter hemmelig oppskrift fra 1919, og er hovedingrediensen i den populære spritzdrinken, som også har slått an i Norge. Foto: Shutterstock
ORIGINALEN: Aperol lages etter hemmelig oppskrift fra 1919, og er hovedingrediensen i den populære spritzdrinken, som også har slått an i Norge. Foto: Shutterstock Vis mer

- Produktet ble lansert i Vinmonopolets bestillingsutvalg 5. mai, og i løpet av få dager var hele partiet på 12 000 flasker revet bort. Nå har vi til sammen solgt rundt 40 000 flasker, og 30 000 nye er bestilt. Bilene går nærmest i skytteltrafikk med nye leveranser fra Italia annenhver uke, forteller kommunikasjonssjef, Vegard Eine Østerhagen.

Hans kollega Monika Tomter, produktsjef for den nye spritzdrinken, er også den som opprinnelig hadde ideen.

FERDIGSPRITZ: Latmannsvarianten av Aperol spritz kommer ferdigblandet på flaske. Foto: Importøren
FERDIGSPRITZ: Latmannsvarianten av Aperol spritz kommer ferdigblandet på flaske. Foto: Importøren Vis mer

- Jeg var på ferie i Verona i Italia sommeren for ti år siden, og la merke til at alle satt og nippet til store, oransje glass før middag. Allerede da fikk jeg ideen til å lansere noe liknende i Norge. Nå har tanken blitt til virkelighet, forteller Tomter.

Hun er opprinnelig utdannet ernæringsfysiolog, og har hele tiden vært opptatt av at produktet ikke skulle inneholde mer sukker enn nødvendig, uten at dette skulle gå utover smaken.

- Dette har vi lyktes godt med. Det gir meg et kjempekick å se at produktet har slått så godt an, sier Tomter.

FIKK IDEEN I ITALIA: Monika Tomter i Urban Beverages fikk ideen om å utvikle en Aperol-variant for dem som vil ha spritzdrinken ferdig blandet på flaske. Foto: Solera
FIKK IDEEN I ITALIA: Monika Tomter i Urban Beverages fikk ideen om å utvikle en Aperol-variant for dem som vil ha spritzdrinken ferdig blandet på flaske. Foto: Solera Vis mer

«Bra ferdigspritz»

- Jeg kjenner ikke det nøyaktige innholdet av sukker i en «vanlig» aperol spritz, men den er nok en god del høyere enn i kopiproduktet, sier Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede.

- Kopiproduktet minner mer om vin, sånn sukkermessig – den kategoriseres jo også som «aromatisert vin» på Vinmonopolet. Men hvis man velger kopivarianten og drikker mer av den fordi den har mindre sukker, da har man ikke spart så mye likevel. Jeg smakte selv på kopivarianten i sommer, og den er slettes ikke verst!, røper Steenbuch overfor Dagbladet.

Produktet har fått godkjent-stempel av for eksempel mat- og vin-nettstedet Apéritif.no, som beskriver The Italian Spritz som en «bra ferdig-spritz som er tett opp til den vanlige Aperol-prosecco-miksen».

Fra å være et totalt ukjent produkt i begynnelsen av mai, står den oransje spritzflasken med champagnekork i dag i hyllene i stadig flere vinmonopol landet over. Per i dag er tallet 162.

75 prosent av spritzflaskene selges på Vinmonopolet. Resten i barer og restauranter. Hos produsenten går produksjonen for fullt, opplyser importøren.

Spritzproduktet lages i regionen Emilia-Romagna i Italia, av støvellandets mest dyrkede hvitvinsdrue, Trebbiano, og har et alkoholinnhold på 11 %. Det serveres, som originalen, med isbiter og en appelsinskive.

- De to produktene kan selvsagt ikke sammenliknes direkte. Aperol kategoriseres av Vinmonopolet som «annet brennevin», mens The Italian Spritz er en musserende, «aromatisert vin», laget på samme måte som prosecco, sier Eine Østerhagen.

- Ikke redd for konkurranse

GOD MOTTAKELSE: - Vi traff blink, fastslår Vegard Eine Østerhagen i Solera AS.
GOD MOTTAKELSE: - Vi traff blink, fastslår Vegard Eine Østerhagen i Solera AS. Vis mer

Hemmeligheten bak produktets suksess tilskriver han den gode timingen i forhold til etterspørsel i markedet, samt at det er snakk om et ferdigblandet, lettvint produkt. Det ekstraordinære sommerværet har nok også gitt produktet litt ekstra medvind.

Aperol-importøren tar på sin side initiativet fra konkurrenten med knusende ro:

- Det er morsomt at andre ser en mulighet til å kaste seg på trenden, og prøver å kopiere originalproduktet. Dette dreier seg om en ferdigblandet drink, som ikke kan sammenliknes med klassisk Aperol. Vi er ikke redd for konkurranse, og ser vel heller at grep som dette bidrar til å gi en positiv effekt for oss og vårt opprinnelige produkt, uttaler produktsjef Sigbjørn Hennum Lie.