ENERGIDRIKKER:. Stadig flere tyr til energidrikker, men vær obs på store variasjoner i sukkerinnholdet.. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
ENERGIDRIKKER:. Stadig flere tyr til energidrikker, men vær obs på store variasjoner i sukkerinnholdet.. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer

Drikker du opp kaloriene?

5 «sunne» drikker som er like usunne som brus: De skjulte sukkerbombene

Lar du deg lure av fargerike frukter på etiketten? Eller kanskje du tar deg en sportsdrikk etter hver joggetur? Da kan de ekstra kiloene komme mye raskere enn du tror! 

(Dagbladet): Det er lite som slår en deilig tørstedrikk når solen titter frem, og alt som har assosiasjoner til sommer gir vi et ekstra øyekast. Sitrusfrukter, meloner og friske farger. Det er vel sunt det, er det ikke?

I følge Helsedirektoratet kan ett glass juice om dagen inngå som én av de anbefalte fem porsjonene grønnsaker, frukt og bær, men et høyt inntak av juice bør unngås. Årsaken ligger i at de har et høyt energiinnhold og de inneholder langt mindre kostfiber og antioksidanter enn hele frukten.

FRISTENDE LESKEDRIKK: Mye sukker lurer seg bak friske fruktfarger. 
FRISTENDE LESKEDRIKK: Mye sukker lurer seg bak friske fruktfarger.  Vis mer

Vitenskapskomiteen for Mattrygghet har også funnet ut at nordmenns inntak av brus, saft og andre søte leskedrikker er altfor høyt.

Hver av oss drikker nemlig rundt 60 liter sukkerholdig brus i året, regnet ut fra omsetningstall. Det betyr cirka 6 kilo sukker per person i løpet av ett år.

- Én felle er at mange drikkevarer har avbildet frukt på etiketten, noe som skaper assosiasjoner til sunnhet. Men ofte er det bare saft fra fruktkonsentrat, i tillegg til sukker. Det er gjerne lite faktisk næring fra frukt i drikken, forteller Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

Advarer mot salgstriks

Arnesen har master i samfunnsernæring og driver bloggen Sunn Skepsis, hvor han skriver om ernæring, helse og kritisk tenkning. Noe han har lagt merke til er at mange markedsfører produktene som naturlige, og dermed som sunne.

IKKE LA DEG LURE: At det er bilde av noe sunt på flasken, betyr ikke at det er bra for deg, advarer Erik Arnesen i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. Foto: LFHL
IKKE LA DEG LURE: At det er bilde av noe sunt på flasken, betyr ikke at det er bra for deg, advarer Erik Arnesen i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke. Foto: LFHL Vis mer

- Sukker er også naturlig, men likevel ikke sunt. Når det gjelder energidrikker er det feil å tenke at det er bra for å prestere bedre i sport, eller på skolen. Ja, de er oppkvikkende på grunn av koffeininnholdet, men sportsdrikker er de ikke.

Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av tilsatt sukker begrenses til under 10 energiprosent. Ved normal fysisk aktivitet vil dette tilsvare et inntak av tilsatt sukker på 60-70 gram per dag for menn, og 50-55 gram per dag for kvinner.

– Kostens innhold av tilsatt sukker har minsket betydelig de siste ti årene. Gjennomsnittlig inntak av tilsatt sukker er under 10 energiprosent hos voksne og over 10 energiprosent hos barn og unge, skriver de i sine næringsstoff-anbefalinger.

Dagbladet og bramat.no har tidligere funnet sukkerverstingene, hvor sportsdrikker står på listen med 3,9 gram sukker. På listen kommer også tørstedrikken "Noisy" med hele 8,7 gram sukker og "Snapple" med urovekkende 10,7 gram. Dermed kan sukkerinntaket raskt bli brukt opp dersom man tyr til sukkerholdige tørstedrikker.

En kilde til mange kalorier

SALGSTRIKS: En markedsføringsstrategi er å bruke friske farger og frukt på etiketten, men bak skjules det mengder med sukker. Foto: NTB Scanpix
SALGSTRIKS: En markedsføringsstrategi er å bruke friske farger og frukt på etiketten, men bak skjules det mengder med sukker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Sukker bidrar med energi, men lite annet, og kan dermed føre til overvekt og fedme. Vi er nemlig veldig dårlige til å regulere kaloriinntaket når det kommer til drikker, forteller Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog hos Lommelegen.

IKKE DRIKK OPP KALORIENE: – Vi er veldig dårlige til å regulere kaloriinntaket når det kommer til drikker, forteller ernæringsfysiolog Jacob Juel Christensen. Foto: Gunnar F. Lothe
IKKE DRIKK OPP KALORIENE: – Vi er veldig dårlige til å regulere kaloriinntaket når det kommer til drikker, forteller ernæringsfysiolog Jacob Juel Christensen. Foto: Gunnar F. Lothe Vis mer

Generelt synes Christensen at nordmenn er ganske flinke når det kommer til sukker, men unge får i seg for mye gjennom brus, saft og godteri. Sukker i flytende form er i følge ernæringsfysiologen en viktig bidragsyter til overvekt.

- I tillegg øker risikoen for karies og tannplager med økende inntak av mat og drikke med tilsatt sukker.

Her er de verste sukkerfellene i følge ekspertene vi har snakket med:

1. Energidrikker

2. Iste (her finnes det sukkerfrie alternativer)

3. Snapple (fruktdrikk, som skryter av å være «naturlig»)

4. Solbærsirup (har ca. like mye tilsatt sukker som brus)

5. Aloe vera-juice

Les også:

Spennende drikkenyheter for 2017

De sunneste alternativene til melk