RUBY-BØNNER: Det er spesiell type sjokoladebønne som gir fargen. Foto: Barry Callebaut
RUBY-BØNNER: Det er spesiell type sjokoladebønne som gir fargen. Foto: Barry CallebautVis mer

Barry Callebaut lanserer rosa sjokolade:

80 år siden hvit sjokolade. Nå kommer den rosa: - Vi vurderer det norske markedet

Sveitsisk firma lanserer rosa sjokolade, laget på den røde kakaobønnen Ruby.

(Dagbladet): Sjokoladefamilien har fått et nytt medlem. Det er ikke lenger bare mørk- , hvit- og melkesjokolade. Det sveitsiske sjokoladeselskapet Barry Callebaut har funnet en ny sjokoladevariant: Ruby. Rubin på norsk.

Ruby-sjokoladen er laget på kakaobønnen ved samme navn. Denne er rødlig på farge og smaker av bær, skriver selskapet i en pressemelding.

Smak og farge skal være naturlig, og kommer utelukkende fra kakaobønnen.

- Vi regner med at rubin - på samme måte som mørk-, melke- og hvit sjokolade vil bli introdusert i forskjellige produktkategorier, skriver de videre.

Om den nye sjokoladevarianten skal inneholde like mange gunstige egenskaper som den mørke, vites ikke. Det er heller ikke klart når rubinsjokoladen vil være i butikk for vanlige forbrukere.

- Vi er en business-til-buisness råvareprodusent, og det er opp til våre kunder når et ferdig produkt vil være i butikk, sier Kim Ghilardi, pressesjef i Barry Callebaut.

Det er altså ikke en ny sjokoladeplate, Callebaut lanserer, men et utgangspunkt for sjokoladeprodusenter i inn- og utland.

Får vi rubinsjokolade i Norge?

De store norske sjokoladefabrikkene har fått med seg verdensnyheten, og møter den litt forskjellig.

Hos Nidar venter de spent på en mulighet til å lære mer om og smake den nye rosa, varianten.

- Mørk sjokolade har blitt mer og mer populært, men hvit sjokolade er lite etterspurt i Norge. Hvordan fremtiden for rubinsjokoladen blir er det for tidlig å si noe om. Vi har nok ingen umiddelbare planer om å lansere rosa sjokolade, men vil gjøre en vurdering av hvorvidt det er aktuelt for det norske markedet når vi har smakt den, sier Marthe H. Bogerud Schomacker, kommunikasjonssjef i Orkla Confectionery & Snacks Norge, til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om det vil slå an blant nordmenn er for tidlig å si, mener Schomacker. Nordmenn er glad i å prøve nye sjokolader, samtidig er vi veldig lojale mot favoritten: Melkesjokolade.

MELKESJOKOLADEDUELL: Nidar kommer med en ny melkesjokolade, som går i direkte konkurranse med markedslederen fra Freia. Dagbladet spurte folk på gata om hvilken de foretrakk - og om det egentlig er så stor forskjell på de to. Video: Svein Dybdahl / Fredia / Nidar / Reuters Foto: Henning Lillegård ... Vis mer

Hos Minde sjokolade har de også fått med seg nyheten, men det kommer nok ingen rosa sjokolade fra dem med det første.

KARAMELLISERT: Summerbirds Amber 36% fikk gullmedalje i European Chocolate Awards i 2015.
KARAMELLISERT: Summerbirds Amber 36% fikk gullmedalje i European Chocolate Awards i 2015. Vis mer

- Det er en morsom vri på sjokolade, men for vår del vil først og fremst jobbe med å lage sjokolade- og blandingsposer. Vi er en liten sjokoladefabrikk basert i Fredrikstad som kun produserer for det norske markedet, og gjør det vi kan for å treffe norske kunder best mulig. Så tar vi med oss inspirasjon fra andre markeder og nyvinninger der, men fokuserer som sagt der vi er gode, på norske smaker og blandinger, sier Flemming Formoe i Brynildgruppen til Dagbladet.

Hva med «Amber» og «Blond»?

Lanseringen kommer 80 år etter det Callebaut beskriver som den forrige store sjokoladenyheten, hvit sjokolade.

FIRE SLAG: Mørk, melk, blond - og hvit sjokolade fra den franske produsenten Valrhona.
FIRE SLAG: Mørk, melk, blond - og hvit sjokolade fra den franske produsenten Valrhona. Vis mer

Fans av det danske sjokolademerket Summerbird eller franske Valrhona, vil kanskje spørre seg: Hva med Amber- og Blond Dulcey-sjokoladene?

Dette er karamellisert hvit sjokolade, ikke helt ulik brunost på både farge og smak.

Amber 36 % ble lansert i 2013, og fikk gullmedalje i European Chocolate Awards 2015. Valrhona Blond Dulcey ble lansert på det norske markedet i 2015.