VAR DU UTE I GÅR? DROPP TRENING: Rusforsker og psykolog advarer mot å trene dagen etter at du har drukket. Foto: NTB Scanpiz / Shutterstock
VAR DU UTE I GÅR? DROPP TRENING: Rusforsker og psykolog advarer mot å trene dagen etter at du har drukket. Foto: NTB Scanpiz / ShutterstockVis mer

Trening og alkohol

Advarer mot trening dagen derpå: - Kroppen er forgiftet

Ekspert mener du bør ligge på sofaen istedenfor å knyte på deg joggeskoene, hvis det ble mye alkohol dagen før.

Ble det litt for mange glass i går kveld? Tenker du at det vil gjøre godt med en joggetur, eller en runde på treningssenteret? Tenk igjen.

INFLUENSA: Rusforsker og psykolog Kari Lossius advarer mot å trene etter en skikkelig rangel. - Å drikke seg full er som å påføre kroppen en liten influensa, sier hun. Foto: Christian Roth Christensen
INFLUENSA: Rusforsker og psykolog Kari Lossius advarer mot å trene etter en skikkelig rangel. - Å drikke seg full er som å påføre kroppen en liten influensa, sier hun. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

Fysisk belastning dagen derpå er det siste kroppen din ønsker. Det mener spesialist i klinisk psykologi, Kari Lossius. Hun har mange år bak seg som kliniker, forsker og leder innen rusfeltet.

- Sett joggeskoene tilbake i skapet, og slå deg heller til ro på sofaen. Å gå på fylla, er det samme som å påføre kroppen en liten influensa, sier Lossius, som har skrevet flere bøker innen temaet rus, psykologi og behandling.

Å trene etter en helaften med mye alkohol er ikke smart, fastslår hun:

FEST: Psykolog Kari Lossius sammenligner en fuktig aften på byen med å påføre kroppen en liten influensa. Foto: Shutterstock
FEST: Psykolog Kari Lossius sammenligner en fuktig aften på byen med å påføre kroppen en liten influensa. Foto: Shutterstock Vis mer

- Alkohol er jo gift! Noen tror at hvis du bare tar en badstu, en treningsøkt, eller spiser grusomme ting, så vil alkoholen forsvinne ut av kroppen. Det stemmer ikke.

En belastning på kroppen

Har du inntatt store mengder alkohol, har du i følge Lossius forgiftet kroppen din. Det kroppen trenger nå, er fred og ro, og en sjanse til å komme til hektene igjen.

«- Det er veldig smart i julebordstiden å finne lykkepromillen. Og den er lav.» Kari Lossius, psykolog

- Det eneste du bør gjøre dagen derpå er eventuelt å ringe og unnskylde oppførselen din, hvis det er nødvendig. Deretter behøver du ikke å gjøre så mye annet enn å ligge rolig i sengen, og vente til abstinensene er ute av kroppen.

En skikkelig runde på byen, eller en særdeles fuktig festaften er en belastning på kroppen, noe mange ikke tenker over, påpeker Lossius.

Angst og bondeanger

Hun oppfordrer alle til å gå en tur i tenkeboksen, nå som det nærmer seg julebordsesongen.

- Det vi driver med på julebordene, er at vi påfører oss små influensaer. Vi drikker som om det var den siste dagen vi levde. Det eneste vi oppnår med dette er at vi mister kontrollen, bruker altfor mye penger, oppfører oss på en måte vi ellers aldri ville ha gjort - og blir veldig fyllesjuke dagen etter. Da slår i tillegg angsten og bondeangeren inn.

Hun innrømmer at hun som fagperson lar seg fascinere av fenomenet nordmenn og julebord:

- Alle vet at de blir fulle hvis de drikker for mye. Dette er et godt kjent faktum. Likevel gjentar vi øvelsen hvert eneste år, selv om vi vet at vi ikke bør gjøre det. Få ting er så lite attraktivt som fulle folk. Det er faktisk ikke bra å drikke seg så full at du plutselig oppdager at kollegaen din har grønne øyne, og glemmer at du er gift.

- Finn lykkepromillen

Psykologens beste tips til deg som skal på julebord, er å bestemme deg for hvor mange enheter du skal drikke i løpet av kvelden.

- Det som er veldig smart i julebordstida, er å finne lykkepromillen. Og den er lav, uttaler Lossius.

«Lykkepromillen» har ifølge Lossius vært målt gjennom undersøkelser på svenske hjerner. Resultatet av målingene tilsa at 0,5 - 0,6 promille er nivået for optimal utskillelse av dopamin, signalstoffet i hjernen som får oss til å føle oss glade og fornøyde. Det er ingen grunn til å tro at norske hjerner fungerer annerledes.

LYKKEPROMILLE: Maks to glass vin på vorspiel er en god begynnelse på en lang kveld. Foto: Shutterstock
LYKKEPROMILLE: Maks to glass vin på vorspiel er en god begynnelse på en lang kveld. Foto: Shutterstock Vis mer

Hvordan oppnå lykkepromillen? Lossius har oppskriften:

- Pass på så du ikke går for hardt ut på vorspielet, for det er ofte så morsomt. To glass vin på vorspiel holder.

Når du går til bords skal du passe på at du skåler i vinen eller akevitten, men at du drikker deg utørst på vann. Ett glass vin, eller et glass øl og en akevitt, er det lurt å begrense seg til under måltidet.

- Tar du deg en drink etterpå, er du oppe i 4-5 alkoholenheter, spredt utover mange timer. Da er du på trygg grunn, og vil ikke våkne opp med tømmermenn og bondeanger.

Lossius sammenfatter at de morsomste julebordene er de du husker, der du har lav promille, og der du danser i stedet for å drikke.

- Da er du stort sett også mye hyggeligere å ha med å gjøre.

Høyere blodtrykk dagen derpå

Jørg Mørland, fagdirektør ved Folkehelseinstituttet og professor emeritus ved Universitetet i Oslo, bekrefter at trening dagen etter et høyt alkoholinntak kan være lurt å unngå:

HØYERE PULS: Dropp treningen hvis pulsklokken viser høy puls dagen derpå, råder professor Jørg Mørland.
HØYERE PULS: Dropp treningen hvis pulsklokken viser høy puls dagen derpå, råder professor Jørg Mørland. Vis mer

- Avhengig av hvor mye man har drukket om kvelden, kan kroppen reagere på flere måter dagen etter. Noen vil for eksempel lettere enn andre oppleve hjertearytmi. Dette i seg selv er ikke veldig farlig, men for noen kan det være en uheldig faktor.

Uregelmessige hjerteslag er ikke det eneste som kan inntreffe etter en fuktig aften, opplyser Mørland:

- Det er nokså vanlig at blodtrykket er litt høyere dagen etter en rangel. Dette kan være uheldig å kombinere med trening. Dersom du ved hjelp av for eksempel en pulsklokke oppdager at pulsen er høyere enn vanlig, bør du droppe treningen, råder fagdirektøren.

Han legger til at finske studier viser at testosteronnivået hos menn reduseres til halvparten av det normale etter en kveld med mye alkohol. En treningsøkt dagen derpå vil derfor være langt mindre effektiv enn vanlig, påpeker Mørland.

GÅ EN TUR: Jakob Linhave i Helsedirektoratet anbefaler en spasertur dagen derpå. Foto: Helsedirektoratet
GÅ EN TUR: Jakob Linhave i Helsedirektoratet anbefaler en spasertur dagen derpå. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

En rolig tur

Avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet, er langt på vei enig med Lossius, men ser ikke bort i fra at en liten luftetur kan gjøre godt dagen derpå:

- Gå deg en rolig tur dersom alkoholinntaket har vært litt for stort kvelden før. Vi vet at fysisk aktivitet har positive akutte effekter på blant annet angst, søvn og er bra for hjernehelsen generelt, kommenterer han.