Lysprikkfisk fra 1000 meters dyp kan bli en del av framtidas kosthold:

Aldri før vært spist av mennesker: Dette kan bli din nye middag

Havforskerne fikk hjelp av kokk til å tilberede ukjente arter fra havdypet.

NY DELIKATESSE: Havforsker Arne Duinker studerer lysprikkfisk hentet opp fra dypet. Han er en av de aller første som har smakt på fisken som kan bli et nytt innslag på middagsbordet. Foto: Erlend A. Lorentzen/Havforskningsinstituttet
NY DELIKATESSE: Havforsker Arne Duinker studerer lysprikkfisk hentet opp fra dypet. Han er en av de aller første som har smakt på fisken som kan bli et nytt innslag på middagsbordet. Foto: Erlend A. Lorentzen/Havforskningsinstituttet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Helt klart noe av det mest spennende jeg har vært med på, sier havforsker Arne Duinker ved Havforskningstituttet i Bergen.

Sammen med andre forskere har han spist mat ingen har smakt før.

- Meg bekjent har ingen tilberedt disse dypvannsartene før. Disse artene er en uutnyttet ressurs som kan komme til å få stor betydning i verden, sier Duinker, som er spesialist på blant annet fysiologi hos skjell og fremmedstoffer i fisk fra havområdene.

Enorme mengder

De såkalte mesopelagiske artene lever fra 200 til 1000 meters dyp.

Til nå er artene blitt fotografert, analysert og vurdert, men ikke spist.

Beregninger antyder at det kan finnes så mye som 10 000 millioner tonn av disse artene globalt. Det er 100 ganger mer enn det som blir fisket i verden årlig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer