FIKK ADVARSEL: 4-stjernerskokken Ole Martin Alfsen måtte pent slutte å legge ut bilder av egne viner på Instagram etter at Helsedirektoratet definerte bildene som alkoholreklame. Foto: NTB Scanpix
FIKK ADVARSEL: 4-stjernerskokken Ole Martin Alfsen måtte pent slutte å legge ut bilder av egne viner på Instagram etter at Helsedirektoratet definerte bildene som alkoholreklame. Foto: NTB ScanpixVis mer

Det startet med en sekser på terningen

Alfsen fikk alkorefs etter feiring på Instagram: - Mente det ikke slik

Ole Martin Alfsen la ut det han kaller «hyggelige bilder», men Helsedirektoratet hadde en annen oppfatning.

- Jeg mente det ikke slik. Fra min side har instapostingen alltid vært ment som en hyggelig greie. Ikke som markedsføring eller pushing av alkohol.

4-stjernerskokken Ole Martin Alfsen legger, i likhet med to millioner andre nordmenn, gjerne ut bilder på Instagram. Fra kontoen @omamatogvin har han gjennom flere år delt bilder av god mat, reiseopplevelser og glimt fra en travel hverdag som kokk og vinmaker.

Det var i forbindelse med sistnevnte bijobb at han fikk instaproblemer. En person hadde henvendt seg til Helsedirektoratet og anmeldt Alfsen for å drive med ulovlig alkoholreklame.

- Jeg har alltid lagt ut mest matbilder. I den grad det var vinbilder, har dette vært av typen «Hurra, en sekser på terningen!». Men dette var det altså noen som mislikte, sier en mildt oppgitt Alfsen, som er aktuell i den ferske, ellevte sesongen av «4-stjerners middag» på TV-Norge.

INSTAVIN: ikke i tråd med reglene, mente Helsedirektoratet om dette innlegget, lagt ut av Alfsen, som var glad for å ha fått seks på terningen. Foto: Instagram
INSTAVIN: ikke i tråd med reglene, mente Helsedirektoratet om dette innlegget, lagt ut av Alfsen, som var glad for å ha fått seks på terningen. Foto: Instagram Vis mer

Helsedirektoratet tok klagen til følge, og ga Alfsen en advarsel. Gjentatte overtredelser av alkoholloven kan i denne forbindelse føre til både bøter og fengsel, fikk han beskjed om.

Alfsen har i ettertid vært forsiktig med hva han legger ut av bilder:

- Direktoratet reagerer på alle bilder som viser flasker eller annet med synlig logo. Om det er mine viner, eller andres viner som jeg ville dele fordi jeg likte dem, spiller ingen rolle. Jeg hadde jo like mange innlegg om andres viner, som også da er ulovlig, kommenterer han.

Synes reglene er vanskelige

Også restauranteier, Bocuse d'Or-vinner og vinimportør, Geir Skeie, har fått advarsel fra Helsedirektoratet.

- De mente at jeg drev med reklame for vin i sosiale medier. Jeg synes det er helt greit at dette blir påpekt. Det var vanskelig å skjønne hvordan reglene var og er, synes jeg, sier han.

Skeie har ingen ønsker om å være på utsida av loven, og har sluttet med alt som kan oppfattes som alkoholreklame på sosiale medier, både i forbindelse med restaurantdriften og vinimporten.

URETTFERDIG: - Reglene håndheves ikke likt, mener kokk og vinimportør, Geir Skeie, som også har fått advarsel fra Helsedirektoratet.
URETTFERDIG: - Reglene håndheves ikke likt, mener kokk og vinimportør, Geir Skeie, som også har fått advarsel fra Helsedirektoratet. Vis mer

- I fjor ble det jo også forbudt for oss å videreformidle redaksjonell omtale av vinene våre, så da har vi ikke noe i sosiale medier å gjøre med vinfirmaene våre.

- Reglene håndheves ikke likt

Skeie reagerer på at flere store vinfirmaer likevel er svært aktive i sosiale medier, og at virksomheten ikke bli slått ned på:

- Reglene håndheves ikke likt. Mange av de store firmaene legger daglig ut poster som er direkte brudd på reglene for alkoholreklame. Det samme gjelder restauranter, som ukentlig reklamerer for alkohol med bilder av øl og vinflasker, og bruker uttrykk som «champagnelunsj».

Skeie mener Helsedirektoratet har en jobb å gjøre her, og at det er konkurransevridende at bare noen få blir tatt i regelbrudd.

Økonomiske interesser

Øyvind Giæver, direktør i Helsedirektoratets avdeling for levekår og helse, sier til Dagbladet at direktoratet ikke ønsker å kommentere disse enkeltsakene. På generelt grunnlag sier han at enhver omtale eller tiltak for å markedsføre alkohol er forbudt.

- Privatpersoners omtale av alkohol rammes i utgangspunktet ikke av alkohollovens reklameforbud, da det normalt ikke foreligger markedsføringshensikt bak slik omtale, uttaler han.

Forutsetningen er at omtalen er uavhengig av økonomiske interesser. Enhver omtale av alkoholholdige produkter, for eksempel i sosiale medier, vil normalt anses å ha markedsføringshensikt, og dermed ifølge Giæver rammes av reklameforbudet.

Mottar en del tips

PLANLEGGER TILSYN: Helsedirektoratet planlegger tilsyn med alkoholaktørenes opptreden i sosiale medier. Her, avdelingsdirektør Øyvind Giæver. Foto: Privat
PLANLEGGER TILSYN: Helsedirektoratet planlegger tilsyn med alkoholaktørenes opptreden i sosiale medier. Her, avdelingsdirektør Øyvind Giæver. Foto: Privat Vis mer

- Hvor vanlig er det at kommersielle aktører bryter reglene for alkoholreklame i sosiale medier?

- Det er direktoratets erfaring at mange alkoholaktører legger ut bilder og informasjon om alkohol i sosiale medier. Direktoratet planlegger på denne bakgrunn et tilsyn med reklameforbudet overfor norske alkoholprodusenter og -importører, hvor informasjon på nettsider og sosiale medier vil være et hovedtema.

- Hvor ofte slår direktoratet ned på slike brudd på alkoholloven i sosiale medier?

- Direktoratet mottar en del tips om mulige brudd på reklameforbudet i sosiale medier. Vi har få ressurser, og kan ikke prioritere alle henvendelser, svarer Giæver.

Ved vurderingen av tipsene blir det lagt vekt på bruddets grad av alvorlighet, gjennomslagskraft og hvorvidt en videre oppfølging vil være hensiktsmessig, ut fra ressursbruk og formålstjenlighet, opplyser avdelingsdirektøren.

Ikke alle følger reglene

Direktoratets erfaring er at de fleste aktørene i alkoholbransjen er godt kjent med innholdet i regelverket og grensene for hva som er tillatt og ikke.

- Likevel ser vi at ikke alle aktører respekterer spillereglene på dette området, noe som kan oppfattes urettferdig for de mange aktørene som gjør sitt beste for å etterleve gjeldende lover og regler. For profesjonelle aktører i alkoholmarkedet er dette en av flere spilleregler de må forholde seg til, sier Giæver.

Direktoratet legger til grunn at forbudet mot alkoholreklame er godt kjent, både i befolkningen generelt og blant aktører i alkoholbransjen. Giæver viser til at informasjon om regelverket og direktoratets fortolkning finnes lett tilgjengelige på nett.

NY SESONG: Amalie Snøløs, Frank Løke, Eli Hagen og Ronny Brede Aase viser denne uka sine kulinariske ferdigheter i sesongstarten på 4-stjerners middag. Ole Martin Alfsen kommenterer, riser og roser. Foto: TV Norge
NY SESONG: Amalie Snøløs, Frank Løke, Eli Hagen og Ronny Brede Aase viser denne uka sine kulinariske ferdigheter i sesongstarten på 4-stjerners middag. Ole Martin Alfsen kommenterer, riser og roser. Foto: TV Norge Vis mer

- I tillegg har direktoratet god dialog med bransjeforeninger som Vin- og brennevinsleverandørenes forening og Bryggeri- og drikkevareforeningen, som videreformidler informasjon til et stort antall alkoholleverandører. Vinmonopolet informerer også sine leverandører om reklameforbudet.