Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Arbeidsforhold:

Ansatte gjør opprør: Bedt om å betale selskapets bøter

Uholdbare arbeidsforhold avslørt på Espresso House i Sverige.

MEDIASTORM: Ansatte i Espresso House i Sverige gjør opprør, etter uholdbare arbeidsforhold i Espresso House. Filialen på bildet er ikke nødvendigvis er den omtalte filialen. Foto: Espresso House
MEDIASTORM: Ansatte i Espresso House i Sverige gjør opprør, etter uholdbare arbeidsforhold i Espresso House. Filialen på bildet er ikke nødvendigvis er den omtalte filialen. Foto: Espresso House Vis mer

.Ubetalt overtid, manglende opplæring og hardt press fra sjefene. Den svenske kaffebarkjeden Espresso House er i hardt vær i hjemlandet etter at en rekke oppslag i Aftonbladet viser uholdbare arbeidsforhold.

Personalet kan fortelle at de trues med å måtte betale selskapets bøter av egen lomme, dersom de gjør en feil.

- Det føles som om at de ikke har noen tillit til at man prøver å gjøre sitt beste, sier en ansatt til avisa.

Uanmeldte kontroller

Det svenske Skatteverket gjør uanmeldte kontroller som kan bli kostbare for selskapet. Dersom de ansatte glemmer å spørre kunden om de vil ha kvittering kan Espresso House få bøter på opptil 12 500 kroner. Det samme gjelder om de ansatte har glemt å logge seg inn.

De ansattes opprør kommer etter et innlegg daglig leder på en av filialene har skrevet i selskapets interne Facebook-gruppe.

- Og jeg kommer ikke til å akseptere et «eeeh jeg har ikke peiling på hvordan man gjør ... ? ... ? ...?» om Skatteverket kommer og vi får en bot på 12 500 kroner, skriver han.

I et annet innlegg skriver han at de ansatte selv må dekke boten på 12 500 kroner om skatteetaten ikke hører at de tilbyr kundene kvittering.

Den aktuelle sjefen ønsket ikke gi noen kommentar, fordi han «ikke ønsket at saken skulle omtales i avisen», men viser til at alle i personalet skal få en unnskylding.

Skatteverket bekrefter overfor Aftonbladet at de deler ut slike bøter, men ikke basert på enkelthendelser.

Fikk sparken etter sugerør-tabbe

Trusler om bøter er heller ikke det verste. 18-årige Moa fikk sparken etter at en misfornøyd kunde klaget på at hun glemte å gi beskjed om at de var tomme for sugerør.

Kjenner du til liknende arbeidsforhold i kafé- og restaurantbransjen i Norge? Tips journalisten på elisabeth@db.no, eller via vår anonyme tipsløsning.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media