Fransk frossenmatgigant:

Åpner fancy fransk frossenmatbutikk i Oslo

Norgesgruppen-gründer står bak de franske Picard-butikkene i Skandinavia.

DAGLIGVARENESTOR: Knut Faremos familieselskap Migaya kunne i dag åpne den første Picard-butikken i Norge.
DAGLIGVARENESTOR: Knut Faremos familieselskap Migaya kunne i dag åpne den første Picard-butikken i Norge.Vis mer

I dag åpnet den første Picard-butikken i Norge. På 130 kvadratmeter på Uranienborg i Oslo skal den franske dagligvarekjeden vinne over nordmenn med et noe spesielt konsept: Høykvalitets frossenmat.

Dette er den andre frossenmatkjeden som har gjort sitt inntog i Norge de siste åra. Britiske Iceland åpnet sin første butikk i Norge i Asker i mai i fjor, og har allerede utvidet til Stovner, St. Hanshaugen og Bekkestua.

Men der Icelands profil er prisgunstig og miljøbevisst, skal Picard tilby høy kvalitet og nye varer, skal vi tro Brødrene Gael og Yann Faremo, som har tatt Picard til Norge.

De er svært fornøyd med beliggenheten, selv om det ifølge brødrene var mest flaks og god timing at de kunne overta lokalene da gourmetbutikken Flâneur stengte.

KLARE FOR ÅPNING: Gael og Yann Faremo i Picards lokaler et par uker før åpning. Skap og frysere er tomme, og forgjenger Flaneurs logo er fortsatt synlig i vinduet.
KLARE FOR ÅPNING: Gael og Yann Faremo i Picards lokaler et par uker før åpning. Skap og frysere er tomme, og forgjenger Flaneurs logo er fortsatt synlig i vinduet. Vis mer

- Det er ikke likt konsept som forrige eiere, men kundegrunnlaget er nok ganske likt, sier Gael Faremo.

Det er også et stort fransk miljø i området, med den franske skolen, det fransk-norske handelskammeret og ambassadene i nabolaget, noe som er en klar fordel.

EKSKLUSIVT: Perlehøns fylt med kantareller og portvin, andebryst, italienske potetgratenger, andeconfit og favabønner. Ikke akkurat hverdagskost.
EKSKLUSIVT: Perlehøns fylt med kantareller og portvin, andebryst, italienske potetgratenger, andeconfit og favabønner. Ikke akkurat hverdagskost. Vis mer

- Kundeundersøkelser viser at i Frankrike er Picard den mest populære butikken. Ikke dagligvarebutikken, men butikken - i konkurranse med giganter som Amazon og Fnac, sier Knut Faremo til Dagbladet.

NorgesGruppen-gründer

Det er norske Knut Faremo med familieselskapet Migaya som står bak Picard i Skandinavia. Knut Faremo er tidligere kjøpmann og medgründer av Norgesgruppen. Nå er han bosatt i Sveits der han driver sitt eget konsulent- og investeringsselskap Migaya Consulting AG, oppkalt etter hans tre barn Emilie, Gael og Yann Faremo.

De to brødrene er hands-on og styrer skuta i Oslo.

- Vi utfyller hverandre bra. Jeg er mer operasjonell og skal drive butikken, mens Yann er god på tall, og styrer økonomi, finans og analyser, sier Gael.

Gael har tidligere drevet restauranten Gael i Frognerveien i Oslo. Han håper han kan ta med seg erfaringen inn i driften av Picard, og på sikt kunne inspirere andre til å lage mat fra fryseren.

Det skandinaviske Picard-eventyret begynte i Sverige i 2012, og Migaya var inne som rådgivere. For et år siden tok de over og gjorde om til et franchiseselskap. Samtidig fikk de sikret en avtale for hele Norden.

I Sverige har de nå ni butikker og flere hundre shop-in-shop-løsninger, det vil si frysebokser med Picard-varer i ordinære butikker. Brødrene utelukker ikke den samme modellen i Norge.

Men planene framover er uansett forsiktig ambisiøse. Uranienborg-butikken er et fint utgangspunkt for å teste det norske markedet i et år, og så er planen å utvide videre etter det. Om ti år skal det være fem til ti Picard-butikker i Norge, sier Yann.

- Vi trenger konkurranse i konsepter!

Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH) er veldig positivt til det nye konseptet.

ENTUSIASTISK: Innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen ønsker den nye butikken velkommen. Foto: NHH
ENTUSIASTISK: Innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen ønsker den nye butikken velkommen. Foto: NHH Vis mer

- Så flott med kvalitet! Min kamp mot dagligvaresektoren har vært at det er for lite strekk i laget. Vi mangler de hyperbillige butikkene - og vi mangler de supergode, som Whole Foods, sier Andreassen til Dagbladet.

I Norge har lavpriskjedene den største delen av markedet, hele 70 prosent av norske butikker er lavprisbutikker. Til sammenlikning gjelder det bare sju prosent av de svenske.

- Vi savner de spissede konseptene, som for eksempel frossenmat at høy kvalitet.

Han håper nykommeren, sammen med Iceland som byr på rimelig frossenmat, kan bidra til flere alternative konsepter.

- Torbjørn Røe Isaksen skulle etablere et dagligvaretilsyn. Dette er en god idé, men jeg syns årsaken - pris og konkurranse - er feil. Vi trenger konkurranse i konsepter!

Ultra-billige butikker er for øvrig heller ikke representert, presiserer Andreassen.

- Hvorfor må vi tvinges til Rema, Kiwi eller Coop?

- En annen veldig spennende kjede er Trader Joe's. Hvorfor er ikke disse butikkene i Norge? De går mot alle strømmene, ansetter i bøtter og spann.

FARGERIKT: Friske farger, lekent design, god stemning. Det er gøy å handle på Trader Joe's. Her fra en butikk i West Hartford i Connecticut. Illustrasjonsfoto: Sage Ross / Wikimedia commons
FARGERIKT: Friske farger, lekent design, god stemning. Det er gøy å handle på Trader Joe's. Her fra en butikk i West Hartford i Connecticut. Illustrasjonsfoto: Sage Ross / Wikimedia commons Vis mer

Forskere ved Harvard University har gjort en studie på den amerikanske dagligvarekjeden Trader Joe's, forteller Andreassen. Den er ikke så veldig billig, men har helt greie priser.

Trader Joe's-butikkene har et konsentrert varesortiment, men det er det lekne konseptet som lokker. Butikkene er meget godt bemannet, og de ansatte har hawaiiskjorter. Merkevarene har leken og fargerik design, og frir til yngre, men likevel velutdannede kjøpesterke kunder.

- Hvorfor kan vi ikke gjøre noe tilsvarende i Norge? Hvorfor må vi tvinges til Rema, Kiwi eller Coop? Det er dette vi trenger. Variasjon i rekka, sier Andreassen.