VEGANSK IS: Ben & Jerry's' fløteis er kjent for mange av oss, men det er deres veganske versjon som har tatt helt av siden den kom i februar. Foto: Produsenten
VEGANSK IS: Ben & Jerry's' fløteis er kjent for mange av oss, men det er deres veganske versjon som har tatt helt av siden den kom i februar. Foto: ProdusentenVis mer

Dagligvarenyheter, vegansk iskrem:

At denne skulle bli en bestselger var det ingen som hadde forutsett

Salget av Ben & Jerry's veganske iskrem tok av - selv før rekordvarmen satt inn.

Tre ganger i året slippes flere hundre nye matvarer i butikkene. Ikke alle er like populære. Noen forsvinner kjapt ut av sortimentet, og etter fire år er det kun en knapp tredjedel som fortsatt er i salg.

Andre lanseringer er umiddelbare salgsukssesser, og varene flyr ut av butikk. Noen kan man forutse, som for eksempel Dr. Oetkers sjokoladepizza, mens andre er ikke fullt så opplagte.

Vinterens store lanseringssuksess var det ingen som hadde forutsett, forteller Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Meny
Vinterens store lanseringssuksess var det ingen som hadde forutsett, forteller Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Meny Vis mer

Storselgeren blant februarnyhetene er blant dem.

- Den nye veganske iskremen fra Ben & Jerry's hadde den høyeste omsetningen av alle februarnyhetene de første ukene!, forteller Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny.

Plantebaserte produkter er populært, og interessen øker, men at en iskrem skulle selge så mye - i iskalde - februar, var det ingen som hadde forutsett.

- Mange er villige til å prøve ut veganske nyheter. Det så vi også på Oumph!-pizzaen.

NorgesGruppens Folkets pizza med Oumph! kjøtterstatning ble revet ut av hyllene da den ble lansert i februar. Men det var altså Ben & Jerry's isen som solgte best.

Følger trendene tett

Hos Ben & Jerry er de glade for responsen.

- At melkefri iskrem er en trend som er i Norge for å bli var vi relativt overbeviste om, men at bli den best selgende nyheten på en profil som Meny, med sitt brede utvalg, gjør jo Ben & Jerry’s enda mer stolt, sier Tobias Hausenkamph, forretningsutvikler for iskrem og drikke i Unilever som eier Ben & Jerry's.

Selskapet ønsker både å følge trender, men også å gi alle anledning til å nyte iskrem, også dem med allergier.

- I tiden fremover vil den norske konsumenten få mulighet å teste andre nye typer av iskrem fra Ben & Jerry’s som svarer på behov som er blitt større de siste årene – det er bare å glede seg!

Mann av huse for sunn iskrem

En annen iskrem som overrasket butikkene i vinter var Skyr-isen fra Q-meieriene.

Iskremen ble revet ut av butikkene, og sentralbordet glødet hos Kavli, som eier Q-meieriene, ifølge Mads Liabø i Kavli.

Halvlitersboksene var mest populære, særlig den med smak av salt karamell, men også eskene med pinneis solgte bra.

Disse gjorde det imidlertid ikke like bra da Dagbladet testet årets nye småis.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky ga imidlertid isen tommelen opp ved lansering.

- Iskrem bør fortsatt være noe man skal kose seg med en sjelden gang, men når man skal kose seg, er denne nye isen absolutt et sunnere valg, med nær ikke noe fett, få kalorier og heller ikke mye karbohydrater.

- En generell trend

Annechen Bahr Bugge, forsker ved Sifo på OsloMet, har tidligere sagt til Dagbladet at hun ikke er overrasket over at dagligvarebutikkenes nye vegetarprodukter har bred appell. Hun bekrefter at vegetarmat er svært «hot» akkurat nå:

- Ja, våre undersøkelser viser at interessen for å redusere kjøttinntaket og øke inntaket av vegetabilsk føde er merkbart økende. Særlig gjelder dette for kvinner, yngre mennesker og folk bosatt i Oslo, opplyser Bahr Bugge.

Annechen Bahr Bugge i Sifo tror vi vil få se mange nye vegetarianske og veganske produkter de nærmeste årene. Foto: Sifo
Annechen Bahr Bugge i Sifo tror vi vil få se mange nye vegetarianske og veganske produkter de nærmeste årene. Foto: Sifo Vis mer

Hun legger til at tre av ti spurte i Oslo nå uttrykker interesse for et vegetarisk spisemønster, ifølge en undersøkelse.

Den grønne trenden kommer også til syne på menyene i trendy restauranter, såvel som i de store hurtigmatkjedene, registrerer forskeren.

- Når forbrukerne i økende grad er blitt opptatt av å erstatte kjøttretter med vegetarretter, sammenfaller dette med andre generelle trender knyttet til bevissthet omkring natur, miljø, dyrevelferd med mer, sier Bahr Bugge.

Hun påpeker at det likevel er få som karakteriserer seg som vegetarianere. For de fleste passer uttrykket fleksitarianer nok bedre, tror Bahr Bugge. Ordet lå forøvrig på Språkrådets ti på topp-liste over «Årets nyord» allerede i 2016.

- En fleksitarianer er en person som i hovedsak spiser et plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer noe fisk, kjøtt, egg og melk.

Bahr Bugge tror vi vil se mye mer vegetar- og veganske produkter i årene som kommer.

Salgseksplosjon i mai

Det er ikke bare vegetarnyheter som selger. Rekordvarmen i store deler av landet i mai gjorde også sitt for at issalget gikk til himmels.

For Hennig-Olsen har mai vært et salgseventyr av en annen verden, da salget var opp 15 prosent fra året før.

TROPEVARME: Temperaturrekorder over hele landet, og vi spiser is som aldri før. Men hvilken is smelter egentlig først i sommervarmen? Video: Malene Storrusten / klipp: Frida Andersen Vis mer

Det har også butikkene merket. Hos Kiwi økte salget av krone-is med 55,6 prosent i maiukene, både singel og multipakk, sammenlignet med året før - men det skal nevnes at butikkene hadde en relativt heftig priskrig på nettopp krone-is i forkant av 17.mai-feiringen.

De mest populære iskremene hos Kiwi - og Meny - er multipakker til familie, isabella, krone-is og friskis. Av småisene er det sandwich, soft shake, crème-iskremen og daim balltop som selger mest.

- Har aldri solgt så mye iskrem før

Coops butikker har solgt iskrem for 300 millioner kroner så langt i år. Dette tilsvarer nesten 35 millioner is, en vekst på 14 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Totalt har nordmenn brukt 2,4 milliarder kroner det siste året, fra uke 20, viser tall fra analysebyrået AC Nielsen.

- Vi har aldri solgt så mye is som vi har gjort til nå i år. Det er naturlig at issalget skyter i været når vi har mange dager med temperaturer godt over 20 grader, men dette har vært helt ellevilt, sier Harald Kristiansen, komunikasjonssjef i Coop, til Dagbladet.

At Extra startet priskrig på krone-is og at Coop har fast medlemskupp på is bidrar også til veksten.

Den rekordstore etterspørselen har bydd på noen utfordringer. Islagrene er tomme, og leverandørene jobber på spreng for å produsere nok iskrem.

- Det er vanskelig å forutse en slik situasjon med en så varm start på sommeren, så vi må berømme leverandørene våre for den innsatsen de gjør for at vi skal kunne gi våre kunder nok is til å kjøle seg ned i sommervarmen.

Hos Coop er det også klassikerne krone-is og sandwich som selger best.