OPPRØRT: Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie tror at de gebyrene på godt over 100.000 kroner vil få de useriøse til å tenke om to ganger før de tar snarveier med lovverket. Foto: Jørn H Moen
OPPRØRT: Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie tror at de gebyrene på godt over 100.000 kroner vil få de useriøse til å tenke om to ganger før de tar snarveier med lovverket. Foto: Jørn H MoenVis mer

Statsråd Anniken Hauglie lei koseprat

Avslørte kynisk restaurantjuks: - Cowboyene må lukes vekk

Arbeidstilsynet avdekket avvik i nesten 80 prosent av tilsynene i overnattings- og serveringsnæringen.

Samtidig som norske hotelleiere kan juble over 23,7 millioner overnattinger i fjor, noe som er ny rekord, ligger det ikke like godt an på andre områder. I en omfattende rapport redegjør Arbeidstilsynet hvordan hoteller, restauranter og kafeer landet rundt inngår i en av de mest risikoutsatte næringene. Etter å ha vært på tilsyn hos 3 404 serveringsvirksomheter og 711 overnattingssteder, fant inspektørene avvik og varslet om pålegg i nesten 80 prosent av tilsynene.

Eksemplene på overtramp er mange: I en virksomhet med 38 ansatte fant man fem tilfeller hvor enkelte arbeidstaker arbeidet mellom 12-16 timer i løpet av 24 timer og tre tilfeller hvor enkelte arbeidstakere arbeidet mellom 50-60 timer i løpet av sju dager. En annen rapport viser arbeidstakere som arbeidet opp til 74 timer i løpet av sju dager. I dette tilfellet var det også brudd på daglig og ukentlig hvile. Andre rapporter fra ulike regioner viser arbeidstakere som arbeidet over 90 timer overtid på en periode av 4 uker.

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) reagerer skarpt på den nye rapporten og sier at hun er lei av å koseprate med aktører som utnytter de ansatte:

- De som heretter nekter å innrette seg etter lover og regler ment å ivareta arbeidstakerne, får svi på pengepungen. Gebyrer på godt over 100.000 kroner vil forhåpentligvis få de useriøse til å tenke seg om to ganger før de tar snarveier rundt lovverket, framholder Hauglie overfor Dagbladet.

- Skyhøye tall

EKSEMPEL: Arbeidsgiverne oppgir ulike årsaker som forklaring til avvikene Arbeidstilsynet har funnet (faksimile)
EKSEMPEL: Arbeidsgiverne oppgir ulike årsaker som forklaring til avvikene Arbeidstilsynet har funnet (faksimile) Vis mer

Statsråden viser til at økt brukt av overtredelsesgebyr tidligere er gjort i bygge- og anleggsbransjen, noe som er ut til å god effekt. Hauglie medgir at det er store utfordringer i deler av overnattings- og serveringsnæringen:

- Arbeidstilsynets tilsynsrapport fra desember 2018 viser at Arbeidstilsynet fant avvik og varslet vedtak om pålegg i nesten 80 prosent av tilsynene. Det er skyhøye tall. På sett og vis er jeg glad for at Arbeidstilsynet avslører mange av de useriøse virksomhetene, men jeg aksepterer ikke at det skal være sånn, sier hun.

- Hva reagerer du mest på?

- Det er altfor mange brudd på arbeidstidsbestemmelsene, med ansatte som ikke vet verken når eller hvor mye de skal jobbe. Mange jobber for lange vakter over lengre tid, uten å få godtgjørelse for overtida. Det er hårreisende at godt over halvparten enten mangler arbeidsavtale, eller har mangelfulle avtaler. Vi kan ikke stilltiende godta at ansatte i overnattings- og serveringsbransjen utnyttes kynisk. Jeg er opptatt av at arbeidstakerne skal ha ordnede og ryddige lønns- og arbeidsvilkår, sier hun.

Sist fredag økte Arbeidstilsynet bruken av overtredelsesgebyrer til dem i bransjen som bryter med sentrale bestemmelser om arbeidstid og lønn. Virksomhetene kan risikere gebyrer fra 50 000 til godt over 100 000 kroner.

VIKTIG : Arbeidstilsynets undersøkelse viser at mange jobber for lange vakter uten å få godtgjørelse for overtida. (Faksimile)
VIKTIG : Arbeidstilsynets undersøkelse viser at mange jobber for lange vakter uten å få godtgjørelse for overtida. (Faksimile) Vis mer

- Cowboyene i bransjen må strammes opp eller lukes vekk. Den norske modellen handler om at myndighetene, arbeidsgiverne og arbeidstakersiden samarbeider om å legge til rette for trygge jobber. Når vi avdekker useriøse forhold i enkeltbransjer, er vi nødt til å ta affære.

Ønsker veiledning framfor straff

Næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal i NHO reiseliv mener at framstillingen om at 80 prosent bryter loven, gir et veldig misvisende inntrykk om at nesten hele bransjen driver kriminelt.

VAKTPLAN ENDRET : Arbeidstilsynet vil følge overnattings-og serveringsnæringen tett også framover. (Faksimile)
VAKTPLAN ENDRET : Arbeidstilsynet vil følge overnattings-og serveringsnæringen tett også framover. (Faksimile) Vis mer

- En stor andel av sakene er av bagatellmessig karakter. Hvis man ser på de bruddene som er så alvorlige at Arbeidstilsynet ila overtredelsesgebyr, var det 14 tilfeller i 2017 og bare fem i 2018. Til sammenlikning fikk 322 bedrifter innen bygg og anlegg overtredelsesgebyrer i 2018, påpeker han.

Bjørndal mener man forenklet kan dele avvikene inn i tre grupper: De systematiske lovbryterne som spekulerer i dette, de som mangler kunnskap og erfaring med regel, og de som i stor grad har alt på plass, men hvor det er snakk om små feil.

Fagsjefen i NHO reiseliv vedgår at det er utfordringer og særlig i deler av serveringsbransjen, men generelt ønsker de seg veiledning framfor straff.

- Vi har også opplevd at tilsynsinspektører tolker regelverket feil i flere saker. Overtredelsesgebyr på 50 000 kroner til over 100 000 er mye penger for de aller fleste serveringssteder, hvorpå mange opererer med svært små marginer, medgir Ole Michael Bjørndal.

NYE GREP: Direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet tror at økt bruk av gebyr i overnattings- og serveringsbransjen vil virke preventivt, ha god effekt og bedre forholdene for de ansatte.
NYE GREP: Direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet tror at økt bruk av gebyr i overnattings- og serveringsbransjen vil virke preventivt, ha god effekt og bedre forholdene for de ansatte. Vis mer

- Utsatt for å bli utnyttet

Direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet mener at alle avvikene i deres rapport er urovekkende. Det jobber over 90 000 i overnattings- og serveringsbransjen i Norge, svært mange er unge og utenlandske. Kunnskapen om arbeidslivets regler er generelt lav, både når det gjelder plikter og rettigheter:

- I sum bidrar dette til å gjøre de ansatte ekstra utsatt for å bli utnyttet, syke eller skadet på jobb. Mange unge og utenlandske arbeidstakere har sitt første møte med det norske arbeidslivet i overnattings- og serveringsbransjen. Det er derfor svært viktig at arbeidsgiverne har det mest elementære på plass og gir dem en god start. Dette vil de unge arbeidstakerne også bringe med seg videre i arbeidslivet, konstaterer direktøren i Arbeidstilsynet.