Ny kampanje går viralt

Bildet av mammaen og sønnen skremmer folk fra å spise kjøtt. - Grotesk

Norske eksperter reagerer sterkt på skremselspropaganda.

I DANMARK: Dette bildet henger blant annet på t-banen i København, og er en del av en kampanje mot kjøtt. En kampanje som vekker sterke reaksjoner hos naboene våre i sør. Video: Simple Feast Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I en dansk kampanje mot kjøtt ser vi en mor som røyker. Sønnen i bakgrunnen vifter bort røyken, som ikke kommer fra en sigarett, men en pølse.

Fotografiets budskap er at kjøtt er like ille som tobakk, og kampanjen reklameres for på busser, på skoler og på togstasjoner. Vi ser gamle videoklipp og bilder av personer som røyker, men alle sigaretter og sigarer er erstattet av pølser. Reklamen avsluttes med teksten «Maybe it's time to quit? Call the Quit Meat Helpline» og et dansk telefonnummer.

Ringer man nummeret, blir man møtt av et utvalg ernæringsspesialister som skal kunne hjelpe deg med å kutte ned på kjøttinntaket. Det er det danske firmaet Simple Feast som står bak tiltaket. De selger blant annet vegetariske matkasser, og har som mål og skape en ny bevegelse, kalt «The Post Meat Generation».

- Meningen med kampanjevideoen er å få oss til å innse hvor absurd måten vi lever på er. Da jeg vokste opp på 70-tallet satt jeg i baksetet til en Volvo 240 uten sikkerhetsbelte med de voksne røykende i forsetet. Det er fullstendig uakseptabelt i dag. Om 30 år forestiller jeg meg at vi ser ubegripelig tilbake på vårt massive forbruk av animalsk protein, sier Jakob Jønck, administrerende direktør i Simple Feast til Politiken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer