GODT FORBEREDT: Ingvill Måkestad Bovim har lang fartstid som toppidrettsutøver. Nå er hun også aktuell med kokeboken «Matprepp: Den enkle veien til et sunt kosthold». Foto: Thomas Haugersveen / Dagbladet
GODT FORBEREDT: Ingvill Måkestad Bovim har lang fartstid som toppidrettsutøver. Nå er hun også aktuell med kokeboken «Matprepp: Den enkle veien til et sunt kosthold». Foto: Thomas Haugersveen / DagbladetVis mer

Matprepp:

Bli kvitt magefettet med trikset ekspertene trykker til sitt bryst

Fin januarbonus: Spar både tid og penger!

- Matprepp passer veldig godt om man vil ha kontroll på porsjonene, enten man vil ned i vekt, holde vekta - eller gå opp i vekt, sier Ingvill Måkestad Bovim til Dagbladet.

Småbarnsmoren, ernæringsfysiologen og toppidrettsutøveren bruker én dag i uka på matlaging, eller matprepp, som hun kaller det.

- Søndagen er min matpreppingsdag. Noen uker går jeg all inn og lager middager for flere uker av gangen, andre ganger bare fyller jeg på lagerne i kjøleskap og fryser, sier Ingvill Måkestad Bovim til Dagbladet.

Hun er ikke den eneste. I skrivende stund er mer enn ni millioner bilder tagget med #mealprep på bildedelingstjenesten Instagram, 792 med norske #matprepp.

Fra bodybuildere til Oprah

Bovims matpreppbok er laget for å gjøre det enklere å spise sunt i en smart hverdag, men matprepptrenden er et fint verktøy for dem som ønsker å kontrollere hva de spiser.

Det var særlig kroppsbyggere som begynte trenden - de ønsket å kontrollere at de fikk i seg nok og riktig mat. Trenden ble raskt plukket opp av idrettsutøvere som ville spise sunt og riktig for å yte maks. Og senere plukket også slankeguruer opp konseptet - som en måte å ha større porsjonskontroll.

Mehmet Cengiz Öz, bedre kjent som husdoktoren «dr Oz» på the Oprah Winfrey Show tidlig på 2000-tallet, er blant tilhengerne av trenden som er inspirert av restaurantkjøkken der kokkene klargjør så mye som mulig av maten før gjestene kommer.

Nå er riktig nok dr Oz' diett noe omdiskutert, men én ting er ikke det, om man ønsker å slanke seg: Porsjonskontroll.

Trass i hva utallige «eksperter» ønsker å fortelle deg, spesielt i disse tider, er det ikke mulig å punktslanke magen - så for å bli kvitt det farlige viscerale magefettet er det én ting som gjelder: Gå ned i vekt.

- Nøkkelen til å gå ned i vekt er å spise mindre energi enn du forbenner, sier Birger Svihus, ernæringsforsker og professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Dette kan gjøres på flere måter, og Svihus anbefaler blant annet å se på hvor mye du spiser. Porsjonskontroll kan være et fint verktøy.

- Ikke minst om man ved matpreppingen lager retter med mye grønnsaker, magert kjøtt og fisk, slik bilder fra sosiale medier tyder på er vanlig. Grønnsaker, magert kjøtt og fisk er noe av det mest sunne du kan spise, også ved slanking.

Få kontroll

- Mange kan ha utfordringer med å spise riktig mengde mat. Når du pakker ned maten porsjonsvis etter dine behov er det mye lettere å kontrollere at du får i deg akkurat det du ønsker, sier Bovim.

Hun presiserer at dette gjelder både om man vil ned - eller opp i vekt.

Selv jobber hun mye med å finne god og sunn mat, som skal passe til familiens aktive livsstil - og småbarnsganer.

- Oppskriftene i boka er alle sunne og næringsrike. De kan tilpasses slik at du kan bruke dem for å nå dine mål med kosten. For eksempel kan bruk av brun ris erstatte hvit ris for de som ønsker mer fiberrik mat - eller blomkålris for dem som ønsker å kutte ned på energi eller karbohydrater.

Telling av kalorier, eller kilokalorier som det strengt tatt heter, er hun sterk motstander av, og hun slår heller et slag for tallerkenmodellen, som hun synes er en utmerket måte å styre energimengden i måltidet på. Mat er så mye mer enn bare næringsstoffer.

Svihus har et annet tips for deg som har en tendens til å spise litt mer enn du hadde planlagt:

- Det tar lenger tid for kroppen å registrere den fysiologiske metthetfølelsen, og spiser du fort, kan du spise mye mer enn du trenger før du kjenner metthetsfølelsen.

Han anbefaler å ta pauser når du spiser for å gi kroppen tid til å sende metthetssignaler til hjernen.

- Løser hverdagsfloka

Årsaken til at Bovim har trykket matpreppingen til sitt bryst er likevel en litt annen - men noe alle som vil kvitte seg med magefettet kan ta med seg som en bonus: Hun sparer tid og penger.

Boka ble skrevet i høst, da hverdagen tok henne, og hun slet med å få tid til å lage sunn og god mat hver dag, samtidig som hun hadde full jobb, trente, og skulle være mamma for Ferdinan (5) og Celine (1).

- Og oppvask! Spør deg selv: Er du glad i å vaske opp? Med matprepp slipper du unna mye oppvask. Jeg er ikke spesielt glad i det, men det er kanskje latskap?

- Det å føle at jeg gjør noe smart og er godt forberedt i hverdagen er kanskje det som trigger meg aller mest. Spesielt når det gir både meg og familien min en bedre helse.