Superstjernenes suksessviner på Vinmonopolet

Brad Pitts nye vin til Norge

Vinekspertene kaster høye terningkast etter superstjernenes franske roséviner. En BI-professor stiller spørsmål ved markedsføringen av kjendisvinen.

VINBONDE: Flere ganger i året besøker Brad Pitt den franske vingården han fremdeles eier sammen med eks-kona, Angelina Jolie. Her inspiserer han vinstokkene sammen med vinmakeren Marc Perrin. Foto: Miraval
VINBONDE: Flere ganger i året besøker Brad Pitt den franske vingården han fremdeles eier sammen med eks-kona, Angelina Jolie. Her inspiserer han vinstokkene sammen med vinmakeren Marc Perrin. Foto: MiravalVis mer

Hva har filmkjendisene Brad Pitt (55), Angelina Jolie (43) og rockestjernen Jon Bon Jovi (57) til felles? At de står bak svært populære og kritikerroste, sørfranske roséviner, viner du nå får kjøpt på polet.

SAMMEN OM VIN: Pitt og Jolie er ikke lenger gift, men står fremdeles sammen bak en av verdens mest populære roséviner. Foto: NTB Scanpix
SAMMEN OM VIN: Pitt og Jolie er ikke lenger gift, men står fremdeles sammen bak en av verdens mest populære roséviner. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Både «Brangelina»-vinen, Miraval, og Bon Jovi-vinen, Hampton Water, har vært kåret til årets beste rosévin av det amerikanske vintidsskriftet Wine Spectator, henholdsvis i 2013 og 2018.

«Et meget godt kjøp» sier norske aperitif.no om årets utgave av Bon Jovi-vinen. Pitt og Jolies Miraval-vin kalles samme sted for «En superlekker rosévin. Allerede en klassiker i sin sjanger».

Utsolgt på fem timer

Etter først å ha leid Miraval-eiendommen i Provence fra 2008, kjøpte det glamorøse paret, Pitt og Jolie, stedet i 2011. Med på kjøpet fikk de en haug med gamle vinstokker av topp kvalitet, i tillegg til oliventrær, lavendel og skog så langt øyet rakk.

SILKEMYK: Elegant, kompleks og med silkemyk munnfølelse og smak av villbringebær, markjordbær, rips, nyper og roseblader, er noe av det produsenten sier om Miraval-slageren. Foto: NTB Scanpix
SILKEMYK: Elegant, kompleks og med silkemyk munnfølelse og smak av villbringebær, markjordbær, rips, nyper og roseblader, er noe av det produsenten sier om Miraval-slageren. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det gikk ikke lang tid før paret bestemte seg for å lage både olivenolje og egen vin, om enn med assistanse fra den lokale vinmakerfamilien Perrin. Dette er for øvrig også vinmakerne som norske Eyvind Hellstrøm har samarbeidet med om sine franske viner.

Allerede i 2013 lanserte de to Hollywood-stjernene den lyse, lakserosa vinen Miraval, tappet på en karakteristisk, godmaget flaske.

Vinen skulle raskt få bein å gå på. Historien forteller at de første 6000 Miraval-flaskene fra Brangelinas vingård, laget i samarbeid med vinmakerfamilien Perrin, ble utsolgt på fem timer.

VED ØKOLANDSBY: Pitt og Jolies vinslott i Provence ligger ved Correns, Frankrikes første økolandsby. Foto: NTB Scanpix
VED ØKOLANDSBY: Pitt og Jolies vinslott i Provence ligger ved Correns, Frankrikes første økolandsby. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Var med på druehøsten

I 2014 giftet det glamorøse paret seg på vinslottet sitt, før de i 2016 skilte lag. Miraval-eiendommen beholder de likevel sammen, visstnok som en investering for barna.

CÔTE D'AZUR: «Som å holde en liten del av den franske rivieraen i hånden», skriver importøren om årets nye Pitt/Jolie/Perrin-vin.
CÔTE D'AZUR: «Som å holde en liten del av den franske rivieraen i hånden», skriver importøren om årets nye Pitt/Jolie/Perrin-vin. Vis mer

Muligens er også litt av grunnen at de har fått et lidenskapelig forhold til vinproduksjon. Spesielt Brad Pitt skal, ifølge den norske importøren av Miraval-vinen, ha en aktiv finger med i virksomheten på vingården.

- Det er særlig Brad Pitt som er aktivt engasjert i vinproduksjonen. Han oppholder seg jevnlig på eiendommen, og er involvert i utviklingen av nye viner og prosjekter. For eksempel var han med på innhøstingen i fjor, opplyses det overfor Dagbladet fra importøren, Moestue Grape Selections.

Årets rosa nyhet fra Pitt, Jolie og Perrin, vinen Studio by Miraval 2018, ble lansert på Vinmonopolet for få dager siden. Den er laget av druer som er dyrket helt nede ved den franske rivieraen, der jordsmonnet er salt, og vinen får en helt spesielt stil.

Navnet Studio er ikke tilfeldig. Før filmstjerneparet fant fram til Château Miraval i Provence, var stedet et populært sted å henge for musikalske verdensartister, fordi stedet også rommet et av Europas mest moderne platestudioer.

BED OF ROSÉS: Flere utesteder i Stavanger har tatt inn Bon Jovi-roséen. Foto: NTB Scanpix
BED OF ROSÉS: Flere utesteder i Stavanger har tatt inn Bon Jovi-roséen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Elton John, Pink Floyd, Sting, Sade og AC/DC er blant artistene som har spilt inn plater her.

Bon Jovis vin pop i Stavanger

Litt lenger vestover på den franske Middelhavskysten ligger vinområdet Languedoc-Roussillon, og det er her Jon Bon Jovi har vært og blandet og smakt seg fram til sin rosévin Hampton Water.

- Jon Bon Jovi har selv aktivt tatt del i blenden, men med stø hånd og støtte av vinmakeren Gérard Bertrand, opplyses det fra den norske importøren, Winning Brands.

Da rockestjernen presenterte vinen sin i fjor, ble den utsolgt før den ble offentlig lansert. Vinen selges i USA og i 14 andre land, blant dem Norge.

SLANGUTTRYKK: Hampton Water er kallenavnet på rosévin i Hampton-området, der Bon Jovi bor.
SLANGUTTRYKK: Hampton Water er kallenavnet på rosévin i Hampton-området, der Bon Jovi bor. Vis mer

Vinen har fått sitt navn, Hampton Water, etter det man med et glimt i øyet kaller rosévin i East Hampton-området utenfor New York City, der Jon Bon Jovi bor.

Importøren opplyser at vinen har fått spesielt god mottakelse på Stavanger-kanten, sannsynligvis fordi Bon Jovi den 8. juni går på scenen med bandet sitt her.

Risikabelt å bruke kjendiser

- Å bruke kjendiser som talspersoner for merkevarer er alltid forbundet med en viss risiko, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring på BI og ved Universitetet i Tromsø.

For vinkjennere har bruken av verdenskjendisene i markedsføringen av vinen liten effekt, mener Silkoset.

- De vet godt nok om denne vinprodusenten allerede, fastslår hun.

For å nå ut til potensielle kunder er man helt avhengig av at kundene tror på historien om at kjendisene faktisk bryr seg om produktet de fronter, påpeker hun.

I MESTE LAGET: Markedsføringsprofessor Ragnhild Silkoset stiller spørsmål ved ordbruken i markedsføringen av kjendisvinen. Foto: BI
I MESTE LAGET: Markedsføringsprofessor Ragnhild Silkoset stiller spørsmål ved ordbruken i markedsføringen av kjendisvinen. Foto: BI Vis mer

- Er det troverdig at kjendisene faktisk selv drikker denne vinen? Står de for verdier som også gjelder for vinen? Er det i det hele tatt autentisk, eller oppleves det som et enkelt salgstriks?

- Blir helt overveldet

Professoren har studert presseinformasjonen om vinene fra Château Miraval, og kan styre sin begeistring.

- Selve teksten i pressemeldingen er så ladet av voldsomme ord at man blir helt overveldet, uttaler Silkoset, og viser til at det brukes superlativer som «silkemyk munnfølelse», «distingverte, grasiøse og sofistikerte flaske», «utenomjordisk vakker eiendom», «forkjærlighet for å leve i nuet», «jetsetter» med mere.

- Det blir å rope så høyt at man heller ender opp med å tvile på kvaliteten. I tillegg må disse assosiasjonene også være noe målgruppen har til kjendisene som promoterer vinen. Dersom dette ikke stemmer, er effekten i beste fall ingen. I verste fall får man negative, eller feil assosiasjoner til denne merkevaren.

.