HANDLE SELV: Hjemleveringstjenestene leverer maten på døra for en billig penge, men sliter for å overleve. Foto: Scanpix
HANDLE SELV: Hjemleveringstjenestene leverer maten på døra for en billig penge, men sliter for å overleve. Foto: ScanpixVis mer

Kommentar om Brødboksen

Brutalt i matkassemarkedet: - Bare ett grep kan redde resten

Byens beste bakervarer levert gratis på trammen var ikke nok.

Brutalt i matkassemarkedet: - Bare ett grep kan redde resten

(Dagbladet): Det var med tungt hjerte vi mottok nyheten om Brødboksens bortgang på mandag. Den døde brått. Men, ikke helt uventet.

Det har lenge vært kjent at Brødboksen lenge har slitt økonomisk. At man kunne få levert et brød på døra til samme pris som man betaler hos bakeren, midt på natta, fikk mange til å stusse. Hvordan i all verden kan det gå rundt?

God vane vond å vende

Det gjorde det ikke.

Jeg husker fortsatt første gang jeg hørte om konseptet. Ryktene gikk om at noen leverte brød fra byens beste bakeri på døra.

- Dyrt?

- Neida. Samme pris.

Brødboksens service-nivå var forbilledlig. Man kunne bestille brød helt fram til midnatt.

De første gangene jeg bestilte handlet det om å skape en magisk morgen med luksusfrokost. Ved et trylleslag på mobilen deiset det ned nybakte croissanter fra bakeren og nypresset juice på trammen.

Etter hvert begynte vi å teste brød til matpakker og hverdagsfrokost. Det ble enklere å ty til Brødboksen, og snart leverte de både to og tre ganger i uka. Fikk man plutselig lyst på noe, var det bare å vippe opp telefonen.

En vanlig scene:

- Har vi melk?

- Nei, men jeg kan bestille!

De hadde nemlig ikke bare brød. Melk, juice og pålegg sto også på menyen. Det er ikke rart jeg vil savne dem. Refnes, gründeren for sjappa, fortalte at det var kundene selv som var de beste ambassadørene. Fornøyde folk fortalte om Brødboksens fortreffelighet og viste villig vekk hvordan det tok syv sekunder å bestille varene på appen.

Alle må jo elske dette?

Da Dagbladet testet hjemleveringstjenestene, ble vi så imponerte at vi måtte spørre: Hvorfor gjør ikke alle dette?

Og det var nettopp utgangspunktet for Brødboksen. De hadde et konsept som de selv mente var suverent: «Vi skulle levere en tjeneste som var så god at alle ville bruke den», heter det i deres egen avskjed til kundene.

De kunne ikke begripe at det ikke kunne gå. Det var utenkelig at ikke alle ville bruke dem.

Jeg kan simpelthen ikke bebreide dem for å tenke nettopp det.

Dyr distribusjon

Hjemleveringstjenestene er fantastiske. Selv om Marked.no og Brødboksen nå er borte, har vi fortsatt Morgenlevering og Kolonial. At det finnes en betalingsvillig gruppe, er det lite tvil om.

Mye tyder på at utfordringen ligger i distribusjonsleddet. At Marked, Kolonial, Brødboksen, Morgenlevering og matkasseleverandørene alle har (hadde) egne ordninger med sjåfører og biler, er neppe det mest rasjonelle.

Ett grep kan redde resten: Hva med å skape ett felles distribusjonsnettverk som hjemleveringstjenestene benytter? Et slikt distribusjonsnett kunne fungere mer rasjonelt. Det er fristende å sammenligne med telenettet. Her konkurrerer aktørene om sluttbrukerleddet, mens alle benytter seg av det store fellesnettet i bunnen (infrastrukturen eies stort sett eies av Telenor, men konkurransen forvaltes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, tidligere Post- og teletilsynet).

Noen med dype lommer og sans for croissanter til frokost må nå kjenne sin besøkelsestid!

Jeg tror det tok sju sekunder fra jeg hørte om Brødboksens død til jeg sjekka Morgenlevering.no.

Den enes død, den andres brød.