PÅ MENYEN: Meny kaster seg nå inn i matkassekrigen og lanserer egen matkasse i høst. Rettene kan kjøpes enkeltvis, eller i en pakke. Foto: Meny
PÅ MENYEN: Meny kaster seg nå inn i matkassekrigen og lanserer egen matkasse i høst. Rettene kan kjøpes enkeltvis, eller i en pakke. Foto: MenyVis mer

Høstens matkassenyheter 2018:

Butikk-kjede girer opp: Kaster seg inn i matkassekrigen

Vegetarmat, plukk selv og matkasse på super'n. Her er høstens matkassenyheter.

Kampen om middagen din tar aldri slutt. Nå kaster supermarkedkjeden Meny seg inn i kampen om matkassekundene.

I samarbeid med matkasseleverandøren Kokkeløren lanserer Meny en helt ny matkasse i høst. Matkassen kan plukkes opp i utvalgte butikker, eller bestilles og leveres sammen med dagligvarer fra Menys nettbutikk.

Nyheten kommer bare uker etter at Linas Matkasse, eierne av Norges største matkasseselskap Brandhub (Godtlevert, Adams matkasse og Proviant), ifølge e24 spådde matkassenes død - om leverandørene ikke klarer å fornye seg.

Bare fire middager

Meny-matkassen er en naturlig oppgradering av Menys middagssatsning, forteller Espen Lie, leder for ferskvare i Meny-kjeden.

FIRE RETTER: Meny-matkassen vil i en prøveperiode bestå av disse fire rettene. Foto: Meny

- Kokkeløren har, som oss, en glødende lidenskap for gode og lokale råvarer. Vi vet også at vi har mange kunder som ønsker det lille ekstra, og alle rettene vil ha et lite wow-moment; en ekstra god saus, en spennende smak, sier Lie til Dagbladet.

Menys matkasse vil starte i det små, og rulles i første omgang ut i 24 Meny-butikker i Stor-Oslo og Drammen. I prøveperioden vil Meny tilby følgende fire middager; en green curry, langtidsbakt svin, fersk pasta med soppsaus og ramen med kyllingvinger. Ideen er å se hvilke typer som slår an i markedet før de utvider menyen.

SPENT: Espen Lie fra Meny. Foto: Meny
SPENT: Espen Lie fra Meny. Foto: Meny Vis mer

Rettene er for to personer, og man velger selv hvor mange middager man vil ha om gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Meny-matkassen vil være tilgjengelig i butikk fra 29 august. Pris per rett vil ligge mellom 159 og 219 kroner. Velger man alle vil totalprisen bli 776 kroner for fire middager til to personer.

Til sammenligning koster Brandhubs billigste matkasse, Proviant, 799 kroner for frokost, lunch og middag for to personer i en hel uke.

Matkasser 2.0

Den store nyheten i fjor var matkasseleverandørenes plukk- og miks-konsepter. At du som kunde selv skal kunne påvirke ukemenyen.

FROKOST: Både Nettmat og Godtlevert vil også selge frokostråvarer.
FROKOST: Både Nettmat og Godtlevert vil også selge frokostråvarer. Vis mer

Et ikke ulogisk svar på nettmatbutikkenes inntog, der man enkelt kan finne oppskrifter og legge alle ingrediensene i handlekurven med et klikk.

- I høst ruller vi ut full fleksibilitet for Godtlevert, der kundene nå kan sette sammen sin egen matkasse, sier Kjetil Graver i Brandhub.

I tillegg kan kunden bestille klassiske frokostvarer som egg, smør pålegg og så videre.

- Vi står faktisk foran en liten revolusjon innen matkasser, eller «Matkasser 2.0» om du vil.

En studietur til de amerikanske matkasseleverandørene Blue Apron og Plated og kanadiske Chef's Plate i juni har inspirert den norske matkassegiganten.

- Det er ingen tvil om at det er fleksibilitet som er fremtiden for kjøp av mat på nett. Disse selskapene vokser veldig sterkt, og det er den økte fleksibiliteten som er nøkkelen.

Adams matkasse lanserte en tilsvarende løsning i fjor. Det samme gjorde Nettmat, men de har nå tatt fleksibiliteten enda et hakk lenger.

- Vi har brukt våren og sommeren på å videreutvikle konseptet vårt hvor kundene selv kan sette sammen sin egen matkasse, sier Tobias Bergo, daglig leder i Nettmat til Dagbladet.

FLEKSI: Det blir enda mer å velge mellom hos Nettmat, forteller Tobias Bergo. Foto: Nettmat
FLEKSI: Det blir enda mer å velge mellom hos Nettmat, forteller Tobias Bergo. Foto: Nettmat Vis mer

Nettmat tilbyr seks standardkasser, men med full mulighet til å bytte ut retter. I tillegg kan man kutte ut måltider, legge til måltider, og planlegge menyer opptil tre uker frem i tid om gangen.

Nettmat selger også ulike tilleggsprodukter, ikke bare frokostråvarer som Godtlevert, men også basisråvarer og kjøkkenredskaper.

- Et krevende marked

At butikkene og matkassene nærmer hverandre er et klart tegn på at konkurransen tilspisser seg i dagligvarebransjen.

Forbruksforsker og sosiolog Annechen Bahr Bugge ved SIFO (OsloMet) tror netthandel med mat er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden, uavhengig av form.

Hun har tidligere undersøkt nordmenns forhold til nettmat. Resultatet som ble presentert for et drøyt år siden viser at kun de færreste handler mat på nett.

I 2017 hadde kun seks prosent brukt penger på matkasser, mens 19 prosent kunne tenke seg å prøve. I samme år kjøpte ti prosent av nordmenn mat på nett, mens 27 prosent hadde vurdert det.

- Det er et krevende marked, og det som kanskje overrasker meg mest, er hvor langsomt og vanskelig den prosessen har gått, sammenlignet med andre bransjer. Men i likhet med all annen dagligvareutvikling, er det den veien det kommer til å gå, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Hun peker også på at i en tid der butikkene overlater stadig mer av jobben til kundene, for eksempel med selvbetjente kasser, vil terskelen bli lavere for å sitte hjemme og bestille.

Vegetar

Hos Adams Matkasse kan kunder gå en grønnere høst i møte. Første uken i september lanserer selskapet et vegetarisk alternativ.

VEGETAR: Ramen fra Adams Vegetarkasse. Foto: Adams matkasse
VEGETAR: Ramen fra Adams Vegetarkasse. Foto: Adams matkasse Vis mer

- Adams Vegetarkasse har ligget på tegnebrettet i flere år, og endelig er tidspunktet rett for å lansere. Vi opplever ekstremt stor interesse, både fra vegetarianere og personer som er nysgjerrige på et mer plantebasert kosthold, sier Aleksander Elvik, brand director i Adams Mataksse, til Dagbladet.

Vegetarkassen inneholder tre middager og vil koste 699 for to personer, 849 for fire.

Kolonihagen tilbyr allerede en vegetarkasse, mens Nettmat.no har en vegansk matkasse, laget i samarbeid med vegetarblogger Mari Hult.

Slutt for Brimi og Hjeltnes' matkasse

Ikke alle klarer seg like godt. Mattid var lokalmatkassen som skulle være så lokal at innholde skulle variere fra by til by.

Matkassen ble frontet av Arne Hjeltnes og Arne Brimi, og skulle starte i Trøndelag. To år senere er det ingen middagsmatkasser, men selskapet lever videre og leverer dagligvarer og ferdigretter til bedrifter i Trondheims-området.

- Vi leverer ikke matkasser lenger, bekrefter en travel og ordknapp daglig leder i Mattid, Erik Lidahl overfor Dagbladet.

Nettmat har imidlertid lykkes med å handle lokalt, om enn kun nær hovedkvarteret i Stavanger.

- Faktisk er luftlinjeavstanden fra oss til våre leverandører cirka ti kilometer i gjennomsnitt. Det er vi stolte over! sier daglig leder Tobias Bergo til Dagbladet.