KJØP NORSK: Alle de store kjedene fronter norsk kjøtt i butikkene sine Foto: NTB Scanpix
KJØP NORSK: Alle de store kjedene fronter norsk kjøtt i butikkene sine Foto: NTB ScanpixVis mer

De store kjedene står sammen

Butikk-kjedene slår ring om bøndene i krisen: - Priskrig er det siste vi trenger

Tørken gjør at flere bønder må slakte besetningene sine. Hos Coop, REMA 1000, Meny og Kiwi ryddes plass til enda mer norsk kjøtt.

Onsdag kunne Dagbladet vise deg kartet fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som viser at hele landet tørster: Akkurat nå opplever vi den største vannkrisen på 70 år. Blant dem som lider mest, er alle bøndene som ikke får fôr til dyrene sine.

- Vi har full sympati med bøndene som sliter i sommervarmen, og sist uke var vi i kontakt med våre leverandører av kjøtt for å forsikre oss om at vi bare selger norsk kjøtt i tiden som kommer. Vi har bare planlagt to små lokale kampanjer til høsten hvor det var aktuelt å bruke importert kjøtt, men disse forsøker vi nå å endre til norsk, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Radiostasjonen P4 var de første til å omtale at Coop bare vil selge norsk kjøtt.

TØRKE: På grunn av tørke og matmangel må sauebonde Mona Solberg slakte over halvparten av sauene sine. - Det er helt jævlig, jeg føler meg som en bøddel, forteller hun til Dagbladet. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

- Det siste bonden trenger nå

Lederen i Norges Bondelag er takknemlig for at de store matvarekjedene stiller opp i en svært kritisk situasjon for landbruket:

- Vi er glade for at butikk-kjedene signaliserer at de ønsker å konsentrere sin salgsmulighet rundt norskprodusert kjøtt. Like viktig er det at også forbrukerne er bevisste sine valg når de skal handle inn til middagene og velger norskt. Utover høsten vil det bli et betydelig utvalg av godt kvalitetskjøtt både fra storfe og sau, sier Lars Petter Bartnes til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KREVENDE TIDER: - Situasjonen er dramatisk. Vi er takknemlige for støtten fra matvarekjedene, sier Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
KREVENDE TIDER: - Situasjonen er dramatisk. Vi er takknemlige for støtten fra matvarekjedene, sier Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix Vis mer

- De siste dagene er det rapport en rekke nedslaktinger som følge av tørken. Hvordan vil tonnevis med ekstra kjøtt påvirke prisene i butikken?

- I Norge skiller vi oss ut fra andre land, i form av prissettingen vi har på landbruksprodukter. Den politiske landbruksmodellen - som varer i ett år om gangen - regulerer for både tidvis knapphet og tilsvarende overproduksjon, slik at bøndene og markedet er forutsigbart med stabile priser.

- Hva hadde skjedd hvis noen hadde startet dumpingsalg av storfekjøtt?

- Priskrig er det siste vi - og bonden - trenger nå, og noe slikt vil dessuten gå utover andre kjøttslag i markedet. Mat i seg selv er ikke veldig prissensitivt, og vi mennesker spiser til vi er mette en gang! konstaterer lederen i Norges Bondelag.

Assisterende kommunikasjonsdirektør Eskil Pedersen i Nortura har følgende kommentar til hvorvidt økt slakt vil endre på kjøttprisene i butikk:

- Det er for tidlig å si noe om eventuelle konsekvenser i markedet.

Nortura merker en økning i antall dyr til slakt, men Pedersen fremholder at situasjonen er under kontroll og håndterbar:

- Vi følger situasjonen nøye. Våre rådgivere holder tett dialog med produsenter og bidrar med rådgivning, noe vi har inntrykk av at hjelper på situasjonen.

Deler bøndenes bekymring

Overfor Dagbladet understreker Harald Kristiansen i Coop at kjeden følger situasjonen tett sammen med kjøttleverandørene og vil sammen med dem eventuelt iverksette ytterligere tiltak.

- Vi deler bøndenes bekymring, og gjør det vi kan for å avhjelpe og forebygge i den situasjonen vi har kommet i med tørken som herjer i store deler av landet. Fra før har vi gitt brød og frukt og grønt som kan brukes til dyrefôr, så der er det ikke så mye mer vi får bidratt med, sier han.

En ringerunde bekrefter at alle de store kjedene har stor sympati for bøndenes situasjon, og legger til rette for at kundene skal legge norskprodusert storfekjøtt og annet snadder i handlekurven sin:

- Kiwi har et ønske om å selge mer av det norske bønder produserer, og butikkene bugner nå av norsk kjøtt, sier kommunikasjonssjef Kristine Aa Arvin.

Arvin sier at lavpriskjeden har tett kontakt med Tine, Nortura og andre leverandører, og at deres viktigste bidrag er «å selge mye norske produkter».

Vil prioritere norsk kjøtt

Mette Fossum, direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt i REMA 1000, har samme oppfatning:

- Vi vil gjerne være med og bidra til økt salg av norsk kjøtt, og vi kommer til å prioritere norsk kjøtt framfor utenlandsk så langt det er mulig! framholder hun overfor Dagbladet.

Også i MENY-kjeden følger man situasjonen for norske bønder tett - og er innstilt på å ta sin del av jobben for å avhjelpe:

- Vi jobber tett med blant annet 350 Angus-bønder, og heier på og selger alt vi kan få tak i av norsk kvalitetskjøtt. Vi spiller på lag med den norske bonden, sier kjedesjef Vegard Kjuus.