Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Coronaviruset

Butikkenes nye coronatiltak: Vipps, søndagsåpent og klistremerker

- Viktig å passe på de ansatte!

KLISTREMERKER: NorgesGruppen har fått laget klistremerker til kasse-området for å sørge for god avstand mellom alle handlende. Foto: NorgesGruppen
KLISTREMERKER: NorgesGruppen har fått laget klistremerker til kasse-området for å sørge for god avstand mellom alle handlende. Foto: NorgesGruppen Vis mer

Frykten for coronasmitte, og mange i karantene og på hjemmekontor har ført til en aldri så liten omkalfatring i våre handlemønster. Torsdag forrige uke rapporterte matbutikkene om en ellevill salgsdag.

Nå har det roet seg litt, og lørdagshandelen var bare marginalt større enn en vanlig lørdag, forteller Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.

- Vi håper folk har fått med seg at det er nok mat, og handler som normalt, sier Søyland.

Tendensen har roet seg også i de andre butikkene, men de jobber kontinuerlig med å tilpasse deg den nye, om enn midlertidige, normalen.

Fryktet for ansattes sikkerhet

Det er likevel ikke alle som tar like mye hensyn. Søndag tok Rema 1000 i Midt-Norge grep og lot alle sine butikker holde søndagsåpent. Årsaken var trengsel i de små butikkene.

ENKELTTILFELLE: Søndag holdt flere store Rema 1000-butikker åpent for å spre kundene ut over et større areale, sier Trond Bentestuen i Rema 1000. Foto: Rema 1000
ENKELTTILFELLE: Søndag holdt flere store Rema 1000-butikker åpent for å spre kundene ut over et større areale, sier Trond Bentestuen i Rema 1000. Foto: Rema 1000 Vis mer

- Vi har en del «Brustadbuer», og kjøpmenn og ansatte meldte tilbake at det var trengsel i enkelte butikker. De ansatte følte seg usikre, utrygge, redde for å bli smittet, og da fant vi at det var behov for å spre kundene ut over et større areal for å beskytte våre ansatte, forteller Trond Bentestuen, administrerende direktør i Rema 1000 Norge.

Bentestuen påpeker at dette ikke er en beslutning som er tatt for alle søndager framover, men som et enkeltstående tilfelle - med mindre myndighetene åpner for det.

- Det var en force majeur-situasjon i enkelte av våre butikker.

- Jeg hadde i går kveld en samtale med LO Handel og Kontor for å orientere om at det ble gjort lokale vurderinger i går med bakgrunn for trygghet og sikkerhet for ansatte.

De to andre kjedene har ikke planer om søndagsåpne butikker med det første:

- Med omtanke for våre ansatte som står i en meget krevende situasjon ønsker vi ikke å åpne for søndagsbutikker, og dagens søndagsbutikker følger vanlig drift. Vi forholder oss også til lover og regler i krisetider, og det er Barne- og familiedepartementet som må avgjøre om bestemmelsene for åpningstider skal endres, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Dagbladet.

Han presiserer at det er viktig med klare og tydelige regler som alle følger, for å sikre troverdighet og unngå usikkerhet blant befolkningen.

- Coop forholder seg derfor til de retningslinjene som blir gitt fra myndighetene.

STENGT PÅ SØNDAG: Coop kommer ikke til å åpne flere butikker på søndag, med mindre myndighetene ber dem om det, forteller Harald Kristiansen. Foto: Elisabeth Dalseg
STENGT PÅ SØNDAG: Coop kommer ikke til å åpne flere butikker på søndag, med mindre myndighetene ber dem om det, forteller Harald Kristiansen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Det er heller ikke aktuelt for NorgesGruppen med søndagsåpne butikker, med mindre myndighetene åpner for det.

- Den helgen vi har hatt bak oss nå har alt av tilgjengelig mannskap og biler vært i drift for å få fylt på varer, sier Kine Søyland.

Stenger smågodt og salatbarer

Flere av kjedene har stengt for ulike plukkvarer som smågodt - og ikke minst salatbarer. Dette kan variere fra kjede til kjede - og fra kommune til kommune.

- Salatbarene er stengt, men smågodtsalget er stort sett åpent, sier Kristiansen i Coop.

STENGER SALATBAREN: Salatbarene stenges ned, som her på Meny Ringnes Park. Foto: Elisabeth Dalseg
STENGER SALATBAREN: Salatbarene stenges ned, som her på Meny Ringnes Park. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Kristiansen viser til at mens enkelte kommuner har pålagt butikkene å stenge smågodthylla, har nasjonale myndigheter foreløpig sagt at det er greit.

- Dette er med på å skape usikkerhet, men vår linje er at vi forholder oss til de retningslinjene som gis av myndighetene.

De andre kjedene har liknende tiltak, både for salatbarer og smågodt. Hos NorgesGruppen har flere stengt brødskjæremaskinen.

Netthandel, levering og Vipps

Flere butikker er kreative i måten de tilnærmer seg handel på. Leveringskapasiteten der det er tilgjengelig, som hos nettbutikkene Kolonial.no og NorgesGruppens Meny og Spar er presset.

NETTHANDEL: NorgesGruppen ser på muligheter for å styrke netthandelen, forteller Kine Søyland. Foto: NorgesGruppen
NETTHANDEL: NorgesGruppen ser på muligheter for å styrke netthandelen, forteller Kine Søyland. Foto: NorgesGruppen Vis mer

Hos Extra i Sædalen i Fana i Bergen har butikken innført et smart grep: For å minske smitterisiko, tilbyr Extra Sædalen å plukke varer for kunder, sette handleposene utenfor butikken og motta betaling på Vipps, melder lokalavisa Fanaposten.

Butikksjef Marianne Stordal håper flere følger etter. Hittil har et titall kunder benyttet seg av dette tilbudet i den lille bygda.

NorgesGruppen ser på ulike måter å få styrket sin netthandel, men det er likevel lokalt det meste skjer, ifølge Søyland.

- Vi har lang erfaring med at mange initiativer skjer lokalt, kanskje særlig i Kjøpmannshuset (Spar, Joker og Matkroken, red.anm.). Mange lokalbutikker har hatt hjemkjøring før, og dette blir jo bare en forlengelse av dette.

HAMSTRER: Flere butikkhyller har gått tomme for blant annet dopapir den siste tiden, selv om myndighetene forteller at det ikke er grunn til å hamstre. Vis mer

- Vi vurderer fortløpende slike tiltak - det kan fort bli aktuelt i tiden framover, sier Bentestuen. Akkurat der vi er nå tror jeg vi skal holde fokus på kjernevirksomheten vår, og holde åpent.

Det er likevel et par Rema 1000-butikker som tilbyr dette - og flere har hatt hjemlevering, også lenge før coronaviruset kom til Norge.

Også Coops butikker har flere butikker som tilbyr hjemkjøring av varer. Mange steder er dette allerede etablert.

- Vi fortsetter med dette, og noen flere har kommet til, sier Kristiansen.

Han forteller at enkelte steder samarbeider nå butikkene med kommunen om utkjøring til utsatte kunder.

De jobber også med å få tilpasset Coopay-løsningen, slik at den kan benyttes uten at kundene er i butikk.

Pass på de ansatte!

Alle kjedene framholder viktigheten av å begrense smitte i butikk, både til andre kunder og til de ansatte.

PASS PÅ DE ANSATTE: Slike plakater henges opp i flere av NorgesGruppens butikker. Foto: NorgesGruppen
PASS PÅ DE ANSATTE: Slike plakater henges opp i flere av NorgesGruppens butikker. Foto: NorgesGruppen Vis mer

- Vi er opptatt av å ivareta både kunder de ansatte, blant annet ved å sørge for at alle holder god avstand i butikk. En del butikker har fått plakater i kasseområdet der det står «Jeg er viktig!» med en anmodning om å betale med kort, et cetera, sier Søyland.

I tillegg har NorgesGruppen bestilt inn klistremerker til gulvet, som skal markere avstand mellom handlende i kassakøen.

- Det er viktig å få moralsk støtte til disse heltene som står i førstelinjen i butikk. De som sørger for at vi får mat som normalt. De er heltene våre nå. Det trenger de å høre - helt fra toppen! sier Bentestuen.

Kan innføre kjøpsbegrensninger

Selv om den store hamstringsbølgen synes å være over har NorgesGruppen gitt butikkene ulike verktøy de kan ta i bruk. Et av dem er begrensning av enkelte utsatte varer.

Supermarkedkjeden Meny skriver følgende på sine nettsider:

«Vi oppfordrer kundene våre til ikke å hamstre, og tillater kun 3 av hver vare innenfor kategorier som er spesielt utsatt (eks bakervarer, hermetikk og pasta). Dette tiltaket gjelder både i våre butikker og i nettbutikken.»

- Dette er ett av flere verktøy butikkene i NorgesGruppen har om de ser at enkelte varegrupper er spesielt presset, forteller Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Hun presiserer at det er ment å brukes om butikkene ser at varer er spesielt utsatt, ikke en generell regel.

Om og eventuelt hvilke varer dette vil gjelde, vil være opp til den enkelte butikksjef. Søyland fastholder også at butikkene skal bruke skjønn, for eksempel om det kommer noen som handler for flere.

- Dette har vi vurdert, men vi ønsker ikke å gå til begrensninger, for da kan folk få forsterket inntrykk om at det er begrenset varetilgang.

Live-published photos and videos via Shootitlive

- Om vi går til begrensende tiltak kan det sende feil beskjed til folk om at det er mangel på varer - og det er det ikke, sier Trond Bentestuen.

- Det er mange hensyn å ta nå!

Hos Coop har de heller ikke benyttet seg av dette.

- Varebegrensning er ofte noe vi har i forbindelse med priskriger - og det er det ikke nå. Vi tror en maksbegrensning vil bli oppfattet som at det er mangel på varer, og bidra til økt hamstring.

De vil likevel vurdere det fortløpende - og følge myndighetenes retningslinjer.

- Utviklingen går fort. Det er ikke bare fra dag til dag - mye kan endres på få timer, sier Søyland.

Sammen jobber alle for å sørge for at det er nok mat.

Hele Norges coronakart