TOK GREP: Øyvind Nøstmyr så at kundene tømte butikken for billig godteri. Da han begynte å selge minigrønnsaker på tilsvarende måte, opplevde han at salget eksploderte. Foto: Privat
TOK GREP: Øyvind Nøstmyr så at kundene tømte butikken for billig godteri. Da han begynte å selge minigrønnsaker på tilsvarende måte, opplevde han at salget eksploderte. Foto: PrivatVis mer

Den nye trenden går landet rundt:

Butikksjef Øyvind gikk lei av smågodt-krigen og tok et uvant grep: - Helt vilt at det solgte mer

Forsker jubler for dagligvarekjedenes siste grep til påske.

(Dagbladet): Butikksjef Øyvind Nøstmyr (37) ved EXTRA i Kroken i Tromsø ristet litt oppgitt på hodet, da han etter halloween-helgen i oktober opplevde at barn og voksne nok en gang tømte godterihyllene etter priskrig mellom de store dagligvarekjedene.

- Jeg hadde plukket opp at det var noen andre butikker som hadde prøvd seg med torg med minigrønnsaker man kunne plukke og mikse selv - tilsvarende som for når du skal kjøpe smågodt. Selv om jeg var optimist, hadde jeg aldri forventet responsen: Den første helgen vi forsøkte dette, solgte vi mer snacksgrønnsaker enn godteri! forteller en oppglødd Øyvind Nøstmyr til Dagbladet.

PLUKK SELV: - Vi solgte 20 kilo mer smågrønnsaker enn vanlig godteri den første helgen, sier Øyvind Nøstmyr ved Coop EXTRA i Tromsø.
PLUKK SELV: - Vi solgte 20 kilo mer smågrønnsaker enn vanlig godteri den første helgen, sier Øyvind Nøstmyr ved Coop EXTRA i Tromsø. Vis mer

Denne uka blir stuntet i nord videreført på permanent basis i Extra-kjedens nesten 400 butikker. På samme måte som smågodt i løsvekt, plukkes varene av kunden i en pose og har en felles pris.

POSITIV: - Folk ønsker seg sunnere mat-i-farten, sier forsker Annechen Bahr Bugge.
POSITIV: - Folk ønsker seg sunnere mat-i-farten, sier forsker Annechen Bahr Bugge. Vis mer

- Lurt triks

Annechen Bahr Bugge, forsker i Forbruksforskningsinstituttet SIFO, er veldig entusiastisk over at alle dagligvarekjedene har tatt tydelige grep for å gjøre mat i farten både sunnere og mer fristende:

- Jeg har veldig stor tro på suksess, fordi grønnsaker topper listen over hva forbrukerne forbinder med sunnhet og fordi foreldre jakter aktivt på alternativer til den store skurken som godteri er. At man bruker trikset med å la barna selv plukke i posene hva de ønsker seg, er lurt. Samtidig ser jeg en stor utfordring med hygiene, dersom mange barnehender skal ta på snackspaprika og småtomater, framholder Bahr Bugge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Butikksjef Øyvind Nøstmyr i Tromsø understreker at det er lagt ut både klyper, hansker og skjeer som kundene kan bruke i smågrønt-disken - og at han ikke har opplevd hygienen som noe problem så langt.

Alle kjedene satser på smågrønt

NYHET: KIWI lanserer nå en ny varient med gule cherrytomater.
NYHET: KIWI lanserer nå en ny varient med gule cherrytomater. Vis mer

Hos konkurrenten KIWI smiler de av EXTRAs nye grep. I fjor lanserte kjeden «sunt smågodt», og solgte ifølge deres egne tall 2,4 millioner beger til påske. Samtidig reduserte KIWI salget av vanlig smågodt med 400 tonn sammenliknet med påsken 2016.

- Ingenting gleder oss mer enn å se at flere følger etter og forsøker å gjøre påskefeiringen litt sunnere og grønnere. Kundene ønsker sunne alternativer, og vi i dagligvarebransjen har et ansvar for å legge til rette for sunne valg, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i KIWI.

For to år siden startet REMA 1000 et testprosjekt med småtomater, snackagurk og sukkererter i løsvekt. På kort tid solgte lavpriskjeden ti tusen kilo med snackgrønnsaker.

SUNT: Christian Hatz ved REMA 1000 Ensjø bekrefter at snackgrønnsakene er populære.
SUNT: Christian Hatz ved REMA 1000 Ensjø bekrefter at snackgrønnsakene er populære. Vis mer

- I fjor utvidet vi denne testen, og i dag har over 500 av våre butikker tilbudt disse varene i løsvekt til bare lave priser, sier ferskvaredirektør Ole Førre Skogstø.

Hos MENY er man i ferd med å få inn nye stativer ved betalingskassene som skal fylles med sunnere snacks - som grønnsaker, nøtter og smoothies:

MER GRØNT: - Sunnere snacks-alternativer slår an, sier Nina Horn Hynne i MENY. Foto: Glenn Røkeberg/Norgesgruppen
MER GRØNT: - Sunnere snacks-alternativer slår an, sier Nina Horn Hynne i MENY. Foto: Glenn Røkeberg/Norgesgruppen Vis mer

- De mest populære blant nykommerne i frukt- og grøntavdelingen vår er porsjonspakninger - som blåbær i beger, søte småtomater i beger, små gulrøtter og cherry-tomater. Shakere med blåbær har allerede klatret opp til å bli det tiende mest solgte produktet innen frukt og grønt, forteller kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i MENY.