RUSBRUS: Coca-Cola jobber med ett nytt produkt som inneholder alkohol, i første omgang for det japanske markedet. Foto: AP
RUSBRUS: Coca-Cola jobber med ett nytt produkt som inneholder alkohol, i første omgang for det japanske markedet. Foto: APVis mer

Etter 130 år lager Coca-Cola sin første drikk med alkohol:

Coca-Cola bryter 130 år gammel tradisjon: Nå tilsetter de rus i brusen

Den populære drikken ble oppfunnet som kur mot hodepine. Nå kommer rusbrusvarianten.

(Dagbladet): En av verdens mest kjente leskedrikker, Coca-Cola, planlegger for første gang i løpet av sin 130 år lange historie å lansere sitt aller første alkoholprodukt. Det er snakk om et lavalkoholprodukt av typen rusbrus, i første omgang eksperimentert fram for det japanske markedet, melder den britiske avisen The Daily Telegraph.

Den alkoholholdige colaen er inspirert av den japanske rusbrusen som går under navnet Chu-Hi, og som inneholder destillert shochu-sprit blandet med smakssatt kullsyreholdig vann. Dette går fram av en uttalelse på mineralvannprodusentens nettside.

Det er ikke tilfeldig at det nye produktet lanseres i Japan. Denne typen rusbrus ble lansert allerede i 1983 og er spesielt populær blant unge kvinner, skriver den engelske avisen.

- Vi har ikke eksperimentert med lavalkoholprodukter tidligere, men dette er et eksempel på hvordan vi stadig undersøker muligheter utenfor våre kjerneområder, sier Jorge Garduño, leder for Coca-Cola i Japan.

Det er uklart når det nye produktet slippes på markedet, og cola-sjefen understreker at dette er et beskjedent eksperiment beregnet på et helt spesifikt marked.

Satsingen på det nye produktet faller sammen med en stadig større oppmerksomhet omkring de helsemessige effektene ved sukkerholdig drikke. Forbruket av tradisjonell brus synker stadig. Sportsdrikker og vann er kategoriene i Coca-Cola som internasjonalt leverer sterkest resultater, men kullsyreholdig drikke er fortsatt en svært viktig kategori.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Appellerer til barn og unge

«Get them young, keep them long», var slagordet til Coca-Cola.

Å skape lojale kunder blant barn og ungdom var en garanti for å beholde dem.

Ove Heradstveit forsker på ungdom og rus. Han synes det er verdt å merke seg at Coca-Cola med lanseringen i Japan bryter en lang alkoholfri tradisjon.

RUSFORSKER: - Coca-cola er sterk merkevare, ungdom en sårbar gruppe, påpeker rusforsker Ove Heradstveit. Foto: UNI Research Helse
RUSFORSKER: - Coca-cola er sterk merkevare, ungdom en sårbar gruppe, påpeker rusforsker Ove Heradstveit. Foto: UNI Research Helse Vis mer

- Coca-Cola er en sterk merkevare, som mange ungdommer har et forhold til. Samtidig er ungdom en sårbar gruppe. Dette en viktig problemstilling, sier Heradstveit, tilknyttet Uni Research Helse i Bergen/Kompetansesenter for rusforskning i Helse Vest.

Heradsveit påpeker at alkohol ofte ufarliggjøres, mens fokuset rettes mot farene ved narkotika.

- I virkelighetene er det motsatt. Alkohol er det rusmidlet som i størst grad skaper problemer i samfunnet, sier han.

Alkoholfritt fokus

Coca-Cola Norge har siden nyttår merket den nye sukkeravgiften, som har gitt et løft til grensehandelen og svikt i salget av brus i Norge. Bransjen regner med en nedgang på rundt ti prosent i 2018. Å gå nye veier, for eksempel med rusbrus, kunne vært et svar på den forventede svikten, men den norske delen av den internasjonale drikkevaregiganten, har ingen konkrete planer.

- Dette er en begrenset pilot i Japan, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola European Partners Norge, til Dagbladet.

Vinther understreker at det på verdensbasis finnes mange tusen Coca-Cola produkter. Mange finner aldri veien til Norge. Det finnes også produkter som er særnorske, som for eksempel Urge. På spørsmål om rusbrus høres forlokkende ut for det norske markedet er svaret:

- Vårt fokus er alkoholfri drikke. Vi visste faktisk ikke om de japanske planene før dere ringte.

Petter Nome i Bryggeriforeningen understreker at Coca-Colas virksomhet i Japan, er utenfor hans mandat, men legger til:

INGEN MOTFORESTILLINGER: Petter Nome i Bryggeriforeningen har ikke noe prinsipielt mot en rusbrus versjon av Coca-Cola, men tviler på om det er særlig smart. Foto: Bryggeriforeningen
INGEN MOTFORESTILLINGER: Petter Nome i Bryggeriforeningen har ikke noe prinsipielt mot en rusbrus versjon av Coca-Cola, men tviler på om det er særlig smart. Foto: Bryggeriforeningen Vis mer

- Jeg har ingen prinsipielle motforestillinger mot at lovlige aktører engasjerer seg i nye, lovlige produkter. Her i Norge har vi sett at Egersund Mineralvandfabrik, som ble etablert i 1895, etter 112 år med brusproduksjon døpte om bedriften til Berentsens Brygghus og begynte å brygge øl i tillegg. Det har gått finfint og har ikke skapt reaksjoner.

- Hvordan vil det slå ut på merkevaren?

- Nå er Coca-Cola en noe sterkere merkevare enn Berentsens og jeg tviler på alko-Coca vil være noe smart trekk i det norske markedet.​