NYKOMMER: Fuze tea fra Coca-Cola kommer i mange varianter. I Norge får vi smakene fersken hibiskus, mango kamille, og sitron på flasker som er 400ml. I tillegg kommer en fersken-iste på boks og i halvlitersflaske. Foto: Coca-Cola
NYKOMMER: Fuze tea fra Coca-Cola kommer i mange varianter. I Norge får vi smakene fersken hibiskus, mango kamille, og sitron på flasker som er 400ml. I tillegg kommer en fersken-iste på boks og i halvlitersflaske. Foto: Coca-ColaVis mer

Coca-Cola og Nestlé bryter samarbeid om Nestea:

Coca-Cola med iskald hevn på Nestlé: - Lanseres straks i Norge

- Har alle forutsetninger for å lykkes med nysatsningen, sier professor Runar Døving.

(Dagbladet): To av verdens største drikkevareprodusenter, Nestlé og Coca-Cola har i mer enn et tiår samarbeidet om produsjonen av Nestea iste, gjennom sitt felles selskap Beverage Partners Worldwide (BPW).

I mars brøt selskapene samarbeidet, og fra og med 1. januar i år er BPW offisielt oppløst. Nestlé beholder Nestea-merket, og Coca-Cola har utviklet sin egen iste, Fuze tea.

Fuze tea er allerede på markedet i mer enn 40 land, nå står Danmark for tur, og om et par uker kommer den til Norge, bekrefter Mette Vinther Talberg, pressekontakt i Coca-Cola overfor Dagbladet.

Fuze tea blir tilgjengelig i kiosker fra uke fem, og i dagligvarehandelen fra uke åtte, i forbindelse med årets første store produktslipp i dagligvarebutikkene siste uken i februar.

Teen kommer i fire smaker; mango kamille, fersken hibiskus, sitron og klassikeren fersken, og er søtet med en blanding av sukker og stevia.

- Fuze Tea søtes med ekstrakt fra Stevia-planten, sammen med litt sukker, og passer dermed godt for alle som ønsker en deilig iste med færre kalorier, sier Karen Huffman, landsdirektør for Coca-Cola Norge til Dagbladet.

- Har alle forutsetninger for å lykkes

Runar Døving har tro på at Coca-Cola vil lykkes med nysatsningen, selv om de nå bytter navn på isteen i sin portefølje. Døving er sosialantropolog som har spesialisert seg på forbrukeratferd, og professor ved Høyskolen Kristiania.

PRAGMATISK: Runar Døving ved Høyskolen Kristiania drikker selv iste, men hvilket merke de har i butikken er ikke viktig. Foto: HK
PRAGMATISK: Runar Døving ved Høyskolen Kristiania drikker selv iste, men hvilket merke de har i butikken er ikke viktig. Foto: HK Vis mer

- Dette handler mindre om merkevarer enn om markedsmakt. Her gjelder det å få plass i butikk og god distribusjon. Coca-Cola har ekstremt god distribusjon i Norge, og jeg regner med de vil bruke den for alt den er verdt, sier Døving til Dagbladet.

Han peker på at det er mye enklere for store aktører å lansere nye produkter enn små aktører og nisje-produsenter. Den som «eier» butikken bestemmer hvilke produkter som skal være der.

- Det samme gjelder for utelivsbransjen. Restauranter og barer forplikter seg til en pakke. Selger de Ringnes-øl, må de selge Pepsi-cola, så da er det det du får når du spør om «en Cola».

Nestea produseres fortsatt av Coca-Cola

Nestlé Norge henviser til sitt Frankrike-kontor for kommentar.

ORIGINALEN: Nestlé og Coca-Cola har bygget istemarkedet i Norge med Nestea.
ORIGINALEN: Nestlé og Coca-Cola har bygget istemarkedet i Norge med Nestea. Vis mer

- Markedet for drikkeklar te har utviklet seg mye på de 15 årene vi har samarbeidet, og Nestlé ønsket å utvikle Nestea uavhengig av Coca-Cola, sier Valérie Berrebi i Nestlé Frankrike til Dagbladet.

De har likevel ikke kuttet alle bånd. Coca-Cola produserer Nestea på lisens for Nestlé i Spania, Andorra, Portugal, Ungarn, Romania og Bulgaria, men i de andre landene har Nestlé kontroll. Isteen produseres imidlertid ikke av Nestlé, men lokale lisenstakere.

- Hvordan vi vil løse dette i Norge vil vi kunngjøre senere.

Nestlé ser optimistisk på fremtiden til Nestea.

- Forbrukerpreferanser i drikkeklar te-kategorien går mot naturlig, sunn hydrering. Dette er ønsker det er viktig for oss å imøtekomme, sier Berrebi.

Drikkeklar fermentert kombucha-te er en av mange produkter vi vil få se mer av i butikkene: Dette skal vi spise i 2018.

Ønsker konkurransen velkommen

PepsiCo og Unilever har et tilsvarende samarbeid om Lipton iste som distribueres av Ringnes i Norge. Ringnes har også Imsdal iste, og Tine har Tine isTe.

Disse ønsker konkurransen velkommen:

- Vi tenker at det fortsatt finnes et stort potensiale innen iste og at økt oppmerksomhet er utelukkende positivt for våre merkevarer i den kategorien. IsTe er godt likt av forbrukerne i dag, men der tar vi ingenting for gitt. Vi jobber alltid for å være forbrukernes førstevalg, sier Veronica Skagestad Aubert, kommunikasjonsrådgiver i Tine til Dagbladet.

- Konkurranse og nye produkter gjrø at vi hele tiden må være på hugget og ta de riktige valgene. I Ringnes er vi solid posisjonert innen istemarkedet med to merker, Lipton og Imsdal, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes til Dagbladet.