Cola satser på kaffe:

Cola tar Costa Coffee til Norge

De første koppene er det studentene på BI som får prøve.

BRITISK: Costa Coffee er grunnlagt av to italienere - i London. Her er en av filialene i Amersham, Buckinghamshire. Foto: Maureen McLean/Shutterstock
BRITISK: Costa Coffee er grunnlagt av to italienere - i London. Her er en av filialene i Amersham, Buckinghamshire. Foto: Maureen McLean/Shutterstock Vis mer
Publisert

Mange vil nok dra kjensel på Costa Coffee, Europas største kaffekjede. Nå tar Coca-Cola kaffen til Norge.

I 2018 kjøpte selskapet opp Costa Coffee for svimlende 50 milliarder kroner. Selskapet er godt etablert i Europa med sine 3400 utsalgssteder.

Kaffen fra Costa Coffee skal i første omgang selges via allerede etablerte kaffebarer og kafeer i Norge. De første som får smake på kaffen er studentene på BI i Oslo - den åpner allerede i dag, tirsdag.

- Nordmenn er blant verdens mest kaffeelskende mennesker, derfor er kaffe et viktig satsingsområde for oss. Vi har store ambisjoner, og viser disse ved at vi nå tar Costa Coffee til Norge, sier Tormod Halbakken i en pressemelding fra Coca-Cola. Han er direktør for varme drikker i Coca-Cola European Partners Norge.

Vel etablert

Strategien er ikke helt ulik den Coca-Cola har for sitt andre kaffemerke, Chaqwa. Denne selges gjennom egne maskiner på 7-Eleven, i kantiner og gjennom hotell- og restaurantmarkedet.

ET VANLIG SYN: Den plommerøde Costa Coffee-koppen popper opp overalt. Her er Boris Johnson i City Hall i 2010, da han var borgermester i London. Arkivfoto: Geoff Pugh/REX/NTB
ET VANLIG SYN: Den plommerøde Costa Coffee-koppen popper opp overalt. Her er Boris Johnson i City Hall i 2010, da han var borgermester i London. Arkivfoto: Geoff Pugh/REX/NTB Vis mer

Nå er det det generelle publikummet som står for tur. Nordmenn på reise i Europa har i flere år kunne kjøpe kaffen. Selskapet ble grunnlagt allerede i 1971 og har i flere år vært Storbritannias største kaffekjede.

- En ting er å selge kaffen gjennom andre kjeder, men når får vi se den første Costa Coffee-kjeden i Norge?

- Det er jeg også spent på! Det har jeg foreløpig ingen formening om. Noen steder er disse kafeene godt etablert - og andre steder gjør vi det slik vi gjør det i Norge nå, sier kommunikasjonsdirektør i Coca Cola Norge til Dagbladet.

COCA COLA SATSER PÅ KAFFE: Per Hynne i Coca Cola er spent på lanseringen av Costa Coffee i Norge. Foto: Scanpix
COCA COLA SATSER PÅ KAFFE: Per Hynne i Coca Cola er spent på lanseringen av Costa Coffee i Norge. Foto: Scanpix Vis mer

- Dere kaller konseptet «proud to serve», hva betyr det?

- Proud to serve handler om at våre kunder serverer vår kaffe på riktig måte. Dette er konseptet som har bygget Costa Coffee sin posisjon. Det handler først og fremst om at vi har høy kvalitet på kaffe, utstyr og god kompetanse i alle ledd. Alle delene må være på plass, sier Hynne og legger til:

- Vi kan forresten legge til at vi i dyreparken i Kristiansand nå serverer Costa Coffe gjennom deres automater.

Men noen kafe er det ennå ikke planer om.

Hynne sier at Coca Colas satsning på kaffe i bunn og grunn om at Coca Cola styrker sin posisjon innen kaffe.

Professor: - Mye vond kaffe

Frode Steen, professor i konkurranse- og næringsøkonomi synes det er svært interessant at de satser på kantinemarkedet.

- En ting er sikkert, det er mye vond kaffe i norske kantiner. Dette er ikke et marked de andre kjedene, som Starbucks, har vendt seg mot.

Han viser til at kantiner i stadig større grad er en møteplass, det er ikke lenger bare et sted folk går for å spise, vi går i kantina for å møtes.

- Coca-Cola og Costa Coffee skal selge kaffen på allerede etablerte kafeer og kaffebarer. Hva tenker du om dette som strategi?

- Det blir det samme for kantiner som kafeer. Det er antakelig gode stordriftsfordeler i å tilby et seriøst kaffetilbud.

Han viser også til at Costa Coffee allerede har et anerkjent brand, han har selv drukket kaffen deres mer enn én gang.

- Det er en smart tankegang å starte her. Det som har vært problemet for blant annet Starbucks i Norge er for det første at det allerede er flere norske kjeder som klarer seg bra, sier professoren.

- I tillegg er det dyrt å etablere seg. Ta for eksempel flyplassen i Bergen, der er det en stor kaffebar utenfor sikkerhetssjekken. Det er mange kvadratmeter, relativt få kunder. Når du bare står for kaffen, blir risikoen mindre. Samtidig får kaféen outsourcet litt av virksomheten. Teknologi, utstyr og kaffe kommer i en pakke, og de får lavere driftskostnader, forklarer Steen og legger til:

- Det er likevel ikke alle dette vil egne seg for. Det er klart at om du er en uavhengig kafé et sted i Norge, med en gang Costa Coffee blir en greie, så brander du både Costa og deg. Så om tre kafeer nær hverandre serverer samme kaffen, så kan det bli mer interessant å differensiere seg med en egen kaffe.

For øvrig ønsker Kaffebrenneriet den «nye» aktøren velkommen:

- Vi ønsker selvsagt nye aktører velkomne til det norske kafémarkedet. Vi føler at det etablerte kaffebarmarkedet står godt med uavhengige og kjederelaterte kaffebarer mot det nyere kafémarkedet, sier Marit Toverud, markedssjef i Kaffebrenneriet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer