FROSSENFISK: Coop Extra har solgt mer fisk enn vanlig etter sommerferien. Foto: Coop
FROSSENFISK: Coop Extra har solgt mer fisk enn vanlig etter sommerferien. Foto: CoopVis mer

NYE TALL KLARE I DAG:

Coop Extra mest fram: Hemmeligheten ligger i denne fryseren

Professor mener én av kjedene bør være særlig bekymret.

Kvartalstallene om dagligvarebransjen fra AC Nielsen er klare. Mens Coops Extra-butikker kan glede seg over å være den kjeden som vokser i antall butikker, kan Kiwi vise til størst organisk vekst, altså at folk kjøper flere varer i deres butikker.

FORNØYD: Harald Kristiansen i Coop er svært fornøyd med tallene som i dag legges fram. Foto: Coop
FORNØYD: Harald Kristiansen i Coop er svært fornøyd med tallene som i dag legges fram. Foto: Coop Vis mer

- Extra har hatt nok et knallsterkt kvartal der vi, til tross for at tallene sammenliknes med den kraftige veksten i 2017, nok en gang er vekstvinner med en økning i vår markedsandel på 0,5 prosentpoeng. Vi er fortsatt lillebroren i bransjen, men med denne farten kommer vi til å bli vekstvinner for hele 2018, sier en meget fornøyd Harald Kristiansen som er kommunikasjonssjef i Coop Norge.

- Hvordan forklarer dere selv veksten?

- Etter skolestart kjørte vi stor kampanje med priskutt på sjømat. Kundene våre har veldig fokus på sunnhet og helse, og vår opplevelse er at vi traff blink med å tilby nye, spennende smaker i denne kategorien. At vi også kjører priskutt, faller i god jord. 68,1 prosent av nordmenn er opptatt av priser når de handler, forteller Kristiansen til Dagbladet.

Han mener at den sterke konkurransen blant lavpriskjedene gjør at det også er mer enn pris det handler om i tiden framover:

- Service og stort utvalg er det som vil skille kjedene fra hverandre, og der skal vi være best!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema går også fram

Professor Tor W. Andreasen ved Norges Handelshøyskole biter seg også merke i at Rema går fram:

FISK ØKER: Coop viser til at fiskesalget har tatt seg kraftig opp etter sommeren.
FISK ØKER: Coop viser til at fiskesalget har tatt seg kraftig opp etter sommeren. Vis mer

- Det er nå en stund siden Bestevenn og Æ hadde overskriftene og mye annet har bombardert sanseinntrykkene. Rema har falt ut av de fleste kunders tanker og atferden er dermed ikke styrt av hevn, boikott eller andre aksjoner som for eksempel systematisk nedsnakking av REMA-merket, sier Andreassen og har observert en dreining hos kjeden:

- Jeg har lagt merke til en endring i REMAs kommunikasjon hvor de legger forholdene til rette for familier som er presset på tid – enkle, gode, rimelige og raske løsninger. At deler av øl- og brusproduktene er tilbake, styrker deres attraktivitet. I sum finner flere gamle og nye kunder veien til Rema, mener Andreassen.

Æ ER BORTE: Professor ved NHH Tor W. Andreassen mener at Rema nå er i siget ettersom bestevenn- og Æ-konseptet ikke dominerer overskriftene. Foto: NHH
Æ ER BORTE: Professor ved NHH Tor W. Andreassen mener at Rema nå er i siget ettersom bestevenn- og Æ-konseptet ikke dominerer overskriftene. Foto: NHH Vis mer
Tabellen viser kjedeandler i dagligvarehandelen fra til uke 39 i 2018. Det er AC Nielsen som lager statistikken.
Tabellen viser kjedeandler i dagligvarehandelen fra til uke 39 i 2018. Det er AC Nielsen som lager statistikken. Vis mer

Menys utfordring

Andreassen mener også Meny har noen utfordringer:

- Når det gjelder de andre tror jeg det bare er naturlig støy og ikke noe underliggende tendens. Under NHHs Food konferanse på Radizon Blu tidligere i år, gjorde jeg et punkt av at det ikke var noen forskjell mellom Kiwi og Meny med hensyn til opplevd innovasjonsevne. Dette er underlig siden Meny skal framstå som «det bedre og annerledes» konseptet, sier han.

- Data fra Innovasjonsindeksen for 2017 viser at det er en 10%-poengs nedgang i Meny-kundenes oppfatning av butikkens relative attraktivitet fra 2016 til 2017. Noe som har en sterk effekt på framtidig kundeatferd. Fallet for Meny kan dermed (helt eller delvis) knyttes til denne effekten: de oppfattes som relativt mindre attraktive.

Kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i MENY sier at hovedårsaken til nedgangen, skyledes reduksjon i antall butikker:

- Per uke 40 har vi har vi positiv vekst på sammenlignbare butikker, med særlig positiv utvikling i august og september. Mens de øvrige kjedene blir likere og likere, fortsetter vi kampen for et stort utvalg, gode råvarer, inspirasjon og personlig service, framholder hun overfor Dagbladet.

Om «søndagskonseptene» har professor Tor W Andreassen følgende kommentar:

- Innovasjonsindeksen viser også at billig-tilbudene (eller søndagskonseptene) Bunnpris, Joker og Coop Extra har den aller laveste innovasjonsevnen slik kundene opplever det. Teorien skulle derfor tilsi at det her ville være en nedgang i markedsandeler. Om det ikke er det, bekrefter det behovet for søndagsåpne butikker. Kundene aksepterer lav servicekvalitet og lav innovasjonsevne i jakten på varer på søndager, mener Andreassen.

Kiwi: strålende fornøyd

- Kiwi møter svært tøffe tall fra tidligere år, og vi er derfor strålende fornøyd med å ta 0,4 prosentpoeng og ha den suverent høyest organiske veksten i hele dagligvaremarkedet, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

- 2018 har vært nok et meget bra Kiwi-år. Vi startet året med lanseringen av «Billig middag for én», et konsept som har blitt svært godt mottatt i markedet. Vi gir oss aldri på pris, og har kjørt flere priskuttkampanjer, både på taco og hjemmelaget pizza, lettbrus og nøkkelhullsmerkede frokostprodukter, sier han og legger til:

- Kiwi topper flere omdømmeundersøkelser, og er ifølge YouGovs BrandIndex Norges mest positivt omtalte merkevare.

Også han mener at konkurransen om markedsandeler er hard:

Coop Extra mest fram: Hemmeligheten ligger i denne fryseren

- Konkurransen er beinhard, men takket være Norges beste og blideste medarbeidere klarer vi nok en gang å ta andeler og ha bransjens høyeste organiske vekst, sier Bjerkøy.

Rema takker kundene

- Også denne gangen vil vi rette en stor takk til kundene våre fordi de velger å handle hos oss. Nok en periode med framgang er motiverende og det viser at vi er på rett vei. Vi vil selvsagt fortsette å gjøre alt vi kan for å kunne ha bare lave priser, sier Mette Fossum i Rema i en kommentar.