Lykkelig tider i Finland:

Coop skeptisk til finsk Happy Hour-løsning

Finske S-Market vekker internasjonal oppsikt med Happy Hour-løsning for matvarer.

HAPPY HOUR: Finsk dagligvarekjede lokker kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato. Foto: S-market
HAPPY HOUR: Finsk dagligvarekjede lokker kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato. Foto: S-marketVis mer

De fleste forbinder Happy Hour med barer som selger øl billig på ettermiddagen. Men, nå bruker en dagligvarekjede i Finland samme trikset for å lokke kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato.

Dersom en vare nærmer seg utløpsdato, og dermed blir vanskelig å selge, vil prisen i samtlige 900 butikker i Finland reduseres med 60 prosent - klokken ni på kvelden.

Dagligvarekeden S-market benytter seg dermed av mulighetene som ligger i moderne teknologi- og logistikksystemer i forsøket på å redusere matsvinnet i butikkene sine. Matvarer som ellers ville blitt kastet, havner på denne måten i handlekurven til kundene som har tjent en slant.

Det er den amerikanske storavisa New York Times som omtaler den finske Happy Hour-løsningen.

Matsvinn

Ifølge FN forsvinner omtrent en tredjedel av all mat som blir produsert og pakket for menneskelig konsum. Dette matsvinnet tilsvarer omtrent 1,3 milliarder tonn i året.

I dag brukes omlag en tredjedel av landjorda til landbruk. I klartekst betyr det at 30 prosent av disse arealene brukes til å produsere mat som aldri blir spist, skal vi tro Hanne Johansen i To Good to Go.

I følge forskerne bidrar dette også til klimaendringene. Et sted mellom 8-10 prosent av drivhusgassene kommer fra matsvinn fra innhøsting, produksjon og forbrukere, heter det i en fersk rapport som ble offentliggjort i august.

I tillegg til at råtnende slipper ut metangass, legger beslag på enorme landarealer, bruker store mengder vann er det også en stor mengde energi som går tapt.

HAPPY HELE DAGEN: Harald Kristiansen i Coop berømmer det finske tiltaket, men sier at kjeden har stor suksess med egne løsninger. Foto: Coop
HAPPY HELE DAGEN: Harald Kristiansen i Coop berømmer det finske tiltaket, men sier at kjeden har stor suksess med egne løsninger. Foto: Coop Vis mer

- Happy Hour hele dagen!

I Norge har matbransjen gått sammen om redusere matsvinn. Målet er å halvere svinnet innen 2030. Ideen med Happy Hour møtes dog med en viss skepsis:

- Ja, det høres imponerende ut. Og jeg vil berømme S-Market for et godt tiltak, forteller kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

- Er Happy Hour noe dere vil vurdere?

- Vi har Happy Hour hele dagen! Fra spøk til alvor, det vi gjør fungerer allerede som bare det. Varer som nærmer seg utløpsdato prises ned 40 prosent og legges i egne hyller slik at de er lette å finne for kundene.

- I fjor solgte vi slike varer for hele 750 millioner kroner, varer som ellers kunne blitt kastet, som kan fortelle at kundene også setter pris på tiltaket:

- Dette er svært populært. Både vi og kunder setter pris på denne ordningen. Det er faktisk en kjempesuksess, sier Kristiansen.

- Vi må også legge til at det er ikke noe mål for å selge varer til 40 prosent rabatt. Det er dårlig butikk, og kundene ønsker jo primært å finne varer med god holdbarhet slik at de slipper å kaste mat hjemme. Det betyr at vi må jobbe i alle ledd for å hindre matsvinnet her i landet. Og dette går på hele verdikjeden.

- Hva er den største utfordringen?

- Vi har jobbet mye med brød. Og vi har forsøkt å prise ned brød de siste to timene og å selge med 40 prosent rabatt dagen etter.

- Og responsen?

- Det har vist seg vrient å få god omsetning på dette, dessverre. I Norge er vi veldig opptatt av dagsferske brødvarer.

- Vi kaster veldig mye brød her i landet. Derfor har Coop investert 30 millioner i ny brødteknologi for at brødet skal holde seg ferske i minst tre dager. Men, her er det en jobb å gjøre overfor forbrukeren.

- Ellers vil jeg oppfordre folk til å ikke kaste bananer og epler med prikker på! Det er altfor mye spisbart som havner i søpla.

- Kiwi har redusert matsvinn med 40 prosent

GODE TIPS: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi har et tips til alle som jakter på gode tilbud i Kiwi. Foto: Kiwi
GODE TIPS: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi har et tips til alle som jakter på gode tilbud i Kiwi. Foto: Kiwi Vis mer

- Kiwi har faktisk priset ned varer med kort holdbarhet siden januar 2016, forteller Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

- Dette er ekstremt populært og diskene blir tømt nærmest med en gang. Noen har faktisk klaget på for lite varer i disken!

For dem som er på jakt etter billige varer, så har Arvin et tips:

- Kom rett før stengetid eller rett etter åpningstid. Medarbeiderne tar nemlig «datorunden» før stengetid, forteller hun og røper dermed at det i praksis ikke er veldig store forskjeller mellom dem og finske S-market.

- Ferskvarer blir samlet i en egen disk og priset ned dagen før de går ut. Varer med lenger holdbarhet prises ofte ned tidligere og samles i en handlevogn.

Arvin er også fornøyd med å ha redusert matsvinnet med over 40 prosent fra 2015 til 2018.

- Viktige tiltak har vært nedprising, automatisk varebestilling som sikrer riktigere bestillinger, gode rutiner og økt fokus i butikkene samt avtaler med veldedige organisasjoner, sier Arvin.