Lykkelig tider i Finland:

Coop skeptisk til finsk Happy Hour-løsning

Finske S-Market vekker internasjonal oppsikt med Happy Hour-løsning for matvarer.

HAPPY HOUR: Finsk dagligvarekjede lokker kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato. Foto: S-market
HAPPY HOUR: Finsk dagligvarekjede lokker kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato. Foto: S-market Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

De fleste forbinder Happy Hour med barer som selger øl billig på ettermiddagen. Men, nå bruker en dagligvarekjede i Finland samme trikset for å lokke kunder til å kjøpe varer som er i ferd med å gå ut på dato.

Dersom en vare nærmer seg utløpsdato, og dermed blir vanskelig å selge, vil prisen i samtlige 900 butikker i Finland reduseres med 60 prosent - klokken ni på kvelden.

Dagligvarekeden S-market benytter seg dermed av mulighetene som ligger i moderne teknologi- og logistikksystemer i forsøket på å redusere matsvinnet i butikkene sine. Matvarer som ellers ville blitt kastet, havner på denne måten i handlekurven til kundene som har tjent en slant.

Det er den amerikanske storavisa New York Times som omtaler den finske Happy Hour-løsningen.

Matsvinn

Ifølge FN forsvinner omtrent en tredjedel av all mat som blir produsert og pakket for menneskelig konsum. Dette matsvinnet tilsvarer omtrent 1,3 milliarder tonn i året.

I dag brukes omlag en tredjedel av landjorda til landbruk. I klartekst betyr det at 30 prosent av disse arealene brukes til å produsere mat som aldri blir spist, skal vi tro Hanne Johansen i To Good to Go.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer