FREDAGSFAVORITTEN: - Ikke mange andre enn oss kan garantere at kjøttdeigen er 100 prosent norsk, sa Nortura, og ertet på seg Coop Norge, en av dagligvarekjedene som utelukkende bruker norsk kjøtt i lavprisdeigene sine. Foto: Shutterstock
FREDAGSFAVORITTEN: - Ikke mange andre enn oss kan garantere at kjøttdeigen er 100 prosent norsk, sa Nortura, og ertet på seg Coop Norge, en av dagligvarekjedene som utelukkende bruker norsk kjøtt i lavprisdeigene sine. Foto: ShutterstockVis mer

Full strid om kjøttdeigen

Coop til tacokrig: - Ren bløff fra kjøttgiganten

Nortura møter kraftige reaksjoner etter påstand om at mye kjøttdeig ikke er laget av norsk kjøtt.

Kjøttdeigleverandøren Nortura har hisset på seg en av landets aller største dagligvarekjeder. Kan vi stole på at tacokjøttet i butikken er norsk? Nei, mener Nortura. Jo, avviser Coop.

«Mange tar nok for gitt at kjøttdeigen de finner i butikk er norsk, men i realiteten er det ikke så mange andre enn oss som kan garantere at råvaren alltid er norsk», sa senior produktsjef i Nortura, Caroline Jilg-Scherven, i en pressemelding denne uka. Meldingen ble sendt ut i forbindelse med at Nortura nå relanserer sine Gilde kjøttdeiger under det nye konseptet «Alltid norsk».

Svertekampanje

Uttalelsen vakte forargelse i Coop Norge. Nordmenns forkjærlighet for fredagstaco og andre retter basert på kjøtt- og karbonadedeig gjør denne produktgruppen svært viktig for dagligvarekjedene.

KONKURRANSE I DISKEN: Tre av fire velger billigkjøttdeigen i disken på Coop. Det vil Nortura nå prøve å gjøre noe med. Foto: John T. Pedersen
KONKURRANSE I DISKEN: Tre av fire velger billigkjøttdeigen i disken på Coop. Det vil Nortura nå prøve å gjøre noe med. Foto: John T. Pedersen Vis mer

- Vi reagerer kraftig på uttalelsen fra Nortura. Dette er ren bløff, mener en oppgitt kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Han oppfatter utspillet som en slags svertekampanje mot kjedenes egne merkevarer. Coops egen kjøttdeig, levert av Norges største privateide kjøttbedrift, familieeide Fatland, ligger ved siden av Gildes kjøttdeig i disken, men til en langt lavere pris.

PROVOSERT: Harald Kristiansen i Coop mener at Nortura forsøker å sverte konkurrentene ved å insinuere at bare kjøttdeig av merket Gilde er laget av hundre prosent norsk kjøtt.
PROVOSERT: Harald Kristiansen i Coop mener at Nortura forsøker å sverte konkurrentene ved å insinuere at bare kjøttdeig av merket Gilde er laget av hundre prosent norsk kjøtt. Vis mer

- Dette er et fullgodt produkt, laget av 100 prosent norsk kjøtt. At Nortura forsøker å så tvil om at kjedenes egne merkevarer er norske og holder god kvalitet, synes jeg er forkastelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Situasjonen er den samme i Rema 1000, bekrefter pressesjef Frederik Jahr:

- Den egne kjøttdeigen til Rema 1000 inneholder kun norsk kjøtt, er hans knappe kommentar.

Kristiansen antar at kjøttgiganten Nortura nå for alvor merker konkurransen fra kjedenes egne merkevarer.

- Konkurransen i dagligvarebransjen er beinhard, og salget av egne merkevarer er økende. Vi i Coop er opptatt av mangfold og valgfrihet i våre butikker, og synes lite om at en stor leverandør opptrer på en måte som til syvende og sist kan komme til å true nettopp dette mangfoldet, og gjøre handlekurven dyrere enn nødvendig for kundene våre. Det gjør Nortura gjennom å spre feilaktige opplysninger.

Senior produktsjef i Nortura, Caroline Jilg-Scherve, stiller seg uforstående til reaksjonen fra Coop:

-Vår hensikt har aldri vært å rakke ned på andres produkter, og vi beklager dersom det har blitt oppfattet sånn. Det vi har gjort er å snakke opp vårt eget produkt. Vi kan garantere at kjøttet fra Gilde er 100 prosent norsk, og det er det vi har valgt å legge vekt på i markedsføringen.

Egne merkevarer

Også Hege Berg-Knutsen, leder for egne merkevarer i Coop, har liten sans for det hun kaller et «utidig og urimelig utspill» fra Nortura:

- UTIDIG: Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop, har liten sans for utspillet fra Nortura.
- UTIDIG: Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop, har liten sans for utspillet fra Nortura. Vis mer

- Nortura har tapt markedsandeler innen kjøttdeigsegmentet. At de prøver å gjøre noe med dette ved å sette ut et falskt rykte om at bare deres produkter er laget av norsk kjøtt, bør de holde seg for gode til.

Coop-kjeden har aldri solgt mer egne merkevarer enn nå, og produktene står i dag for mer enn 20 prosent av omsetningen i verdi, forteller hun. Kjøttdeig er en betydelig produktgruppe, og Coops egen kjøttdeig fra Fatland står for 75 prosent av kjøttdeigsalget i kjeden totalt. For karbonadedeig er tallet 80 prosent.

Berg-Knutsen viser til at deres kjøttvareleverandør, Fatland, ukentlig kjøper kjøttråvare, som blant annet går til produksjon av kjøttdeig, fra nettopp Nortura-systemet.

-Det er ingen grunn til å gjøre folk usikre på hva de finner i disken i butikken. Innholdet i vår egen kjøttdeig kommer fra norske bønder, og er ofte akkurat det samme som i Gilde-deigen.

Import av kjøtt

Nortura merker nå Gilde-produktene med «Alltid norsk». Senior produktsjef i Nortura, Caroline Jilg-Scherve, forklarer tiltaket slik overfor Dagbladet:

SKAL SNU NEDGANGEN: Caroline Jilg-Scherve i Nortura vil ta igjen tapte markedsandeler ved å fokusere på at Gilde-råstoffet er 100 prosent norsk. Foto: Nortura
SKAL SNU NEDGANGEN: Caroline Jilg-Scherve i Nortura vil ta igjen tapte markedsandeler ved å fokusere på at Gilde-råstoffet er 100 prosent norsk. Foto: Nortura Vis mer

- Dagligvarekjedene har de siste åra fokusert på deiger fra egne merkevarer, noe som har resultert i tapte markedsandeler for Gilde. Det har blitt vanskeligere å få tak i deiger fra Gilde, og vi jobber derfor med å få snudd denne trenden.

- Hva er forskjellen på Gildes kjøttdeig og butikk-kjedenes deiger fra egne merkevarer?

- Vi har gjennomført et møysommelig arbeid med å forbedre produksjonsprosessene i alle ledd, slik at vi har fått en økt holdbarhet på 40 prosent på Gildes deiger av storfe. Det er positivt både for handelen og forbrukeren, og kan bidra til mindre matsvinn. I tillegg har vi nå byttet deigskålene fra sort til transparent skål slik at plasten kan gjenvinnes.

- Du sier at mange tar for gitt at kjøttdeigen i butikken er norsk, men at det ikke er så mange andre enn Gilde som kan garantere dette. Kan du utdype dette?

- Vi vet at det importeres en del storfe til Norge gjennom året. Gilde kan garantere at alt kjøtt som brukes i Gildes deiger alltid er norsk. Vi har derfor i markedsføringen valgt å legge vekt på dette og alt som er bra med det norske i forhold til lokal verdiskaping, god dyrehelse og så videre.

Tilnærmet alt norsk

I Kiwi har man derimot i perioder vært nødt til å importere små mengder med kjøtt til bruk i kjøttdeig.

- Vi selger i all hovedsak deiger av norsk råstoff. På årsbasis er rundt 96 prosent av deigene vi selger laget av norsk kjøtt. Vi har 660 butikker med stor etterspørsel etter kjøttdeig, og i perioder er vi derfor nødt til å bruke utenlandsk råvare for å dekke etterspørselen, opplyser kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

ETTERSPURT: For å dekke etterspørselen må Kiwi-kjeden spe på kjøttdeigen med noen få prosent tysk råvare. Foto: Kiwi
ETTERSPURT: For å dekke etterspørselen må Kiwi-kjeden spe på kjøttdeigen med noen få prosent tysk råvare. Foto: Kiwi Vis mer

Hun forteller at tilgangen på norsk kjøtt til kjøttdeig i disse dager er god, og at kjeden utvilsomt utelukkende hadde brukt norsk råstoff også resten av året, dersom dette hadde latt seg gjøre.

- Produktene våre er alltid merket med opprinnelsesland, og kvaliteten er høy. Kundene skal være trygge på at kvaliteten er god selv om den er billig. Høsten 2014 fjernet vi alt tilsatt vann og salt i alle våre kjøtt-, karbonade- og kyllingkjøttdeiger. Med dette sparte vi norske middagsbord for over 40 tonn salt årlig. Samtidig har vi matchet prisen til våre konkurrenters deiger med tilsatt salt og vann.

Fire prosent utenlandsk kjøtt

LITT IMPORT: - 96 prosent av kjøttet i Meny-kjedens kjøttdeig lages av norsk kjøtt i løpet av et år, sier Nina Horn Hynne. Foto: Meny
LITT IMPORT: - 96 prosent av kjøttet i Meny-kjedens kjøttdeig lages av norsk kjøtt i løpet av et år, sier Nina Horn Hynne. Foto: Meny Vis mer

- Akkurat nå bruker vi kun norsk kjøtt i Meny-kjedens egen kjøttdeig. Men i løpet av et år må vi i noen få perioder dekke etterspørselen ved litt import fra Tyskland. Totalt sett for 2018 ligger vi på 96 prosent norsk kjøtt i kjøttdeigen i løpet av året. Vår unike anguskjøttdeig er derimot laget utelukkende av norsk kjøtt. Dette er noe vi vil fortsette med fremover, sier kommunikasjonsrådgiver i Meny, Nina Horn Hynne.