Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Dagligvare

Corona gir salgsbonanza

Corona-pandemien bidrar til enorm økning i dagligvaremarkedet.

ENORM VEKST: Corona-pandemien har gitt dagligvarebransjen økt vekst i 2020, viser fersk rapport. Lavprisbutikkene er vinnerne. Foto: NTB Scanpix
ENORM VEKST: Corona-pandemien har gitt dagligvarebransjen økt vekst i 2020, viser fersk rapport. Lavprisbutikkene er vinnerne. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dagligvaremarkedet økte med 7,2 prosent i første kvartal i år, viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen. Organisk vekst, altså vekst i eksisterende butikker er på 6 prosent.

Hittil i år har vi handlet dagligvarer for 45,2 milliarder kroner, opp tre milliarder fra 2019.

Den uvanlig store veksten skyldes i hovedsak coronaviruset Covid-19. Før handlemønsteret endret seg i mars var totalveksten på tre prosent, og i fjor var veksten kun på 1,3 prosent.

Det er likevel flere andre faktorer som kan forklare veksten, skriver analysebyrået i en pressemelding:

  • Utvikling i butikksegmenter
  • Tilstøtende markeder
  • Utvikling per kategori
  • Leverandørenes merkevarer vs. kjedenes egne merkevarer.
HAMSTRER: Flere butikkhyller har gått tomme for blant annet dopapir den siste tiden, selv om myndighetene forteller at det ikke er grunn til å hamstre. Vis mer

Lavpris øker mest

Lavpriskjedene står for den største andelen av markedet, 68,7 prosent av omsetningen. Dette er en økning på 1,3 prosentpoeng fra samme periode i fjor.

Dette henger i stor grad sammen med endringene i butikkmassen. Totalt har antall butikker økt med 7 prosent, mens lavprissegmentet har fått 49 nye butikker. Det er altså en rekke nærbutikker og bredsortimentsbutikker som er omprofilert.

Mer netthandel, mindre grensehandel

En annen forklaring på at matbutikkene øker omsetningen er endringen i handlemønsteret vårt i lys av corona-pandemien. Aktører som tilbyr netthandel har hatt en enorm vekst etter første påviste smittetilfelle av Covid-19. Netthandelsbutikker som Kolonial.no har hatt sprengt kapasitet, og måttet ansette flere. Hjemlevering som Morgenlevering og matkasseleverandører har også opplevd en enorm økning i perioden.

I tillegg kommer fall i grensehandelen. Etter at det ble innført karantene etter en tur over grensa har det vært totalstopp, og totalt i perioden falt grensehandelen med 0,6 prosent.

Dette har ført til en langt høyere vekst i gernsetraktene, som fylkene Viken og Oslo, enn i resten av landet i uke 12 og 13. For eksempel har tobakk en vekst på 83% mot fjoråret i uke 13 i det gamle fylket, Østfold, sammenlignet mot en vekst på 18% for resten av landet i samme uke.

Også såkalte dollar stores har merket en økning i omsetning, og særlig tendenser til hamstring.

GÅR VIRALT: Denne mannen med «overlevelsesdrakt» og gassmaske som handler på Rema 1000 i Haugesund tar av på nettet. Video: @omgjustdont / privat. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Pakket- og frossenmat øker mest

Nordmenn handler fortsatt størst andel fersk mat (29 prosent) og drikkevarer (15 prosent) men kategoriene som har opplevd størst vekst i perioden er pakket og frossen mat. Disse har økt med 12,7 og 11,4 prosent.

Vaske- og husholdningsprodukter har hatt en enorm vekst etter pandemien, en økning på hele 82 prosent i uke 11. Tobakk har økt med 6,2 prosent, der størsteparten av økningen har skjedd langs grensa, etter uke 11.

SMITTEVERN: Dagligvarekjedene innfører en rekke tiltak for å minimere smitte. Video: Dagbladet TV Vis mer

Egne merkevarer øker mest

Butikkenes egne merkevarer står for 74 prosent av verdiveksten hittil i år, og har nå en andel av 18,1 prosent av totalmarkedet. Dette er en økning på 0,6 prosentpoeng mot samme periode i fjor.

Veksten blant de 100 største leverandørene er relativt lik og ligger på rundt 7 prosent i årets første kvartal.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!