Corona-pandemien gir utslag på mange statistikker. Norske pizzatall er ikke noe unntak i så måte.
Ifølge bransjens egne tall fra Nielsen kan de slå fast at salget av frossenpizza i Norge allerede før pandemien var helt i verdenstoppen.
Det hindret ikke pizzasalget å stige til nye høyder i corona-året 2020. Hoppet fra 2019 til 2020 var på hele 6,6 prosent. Til sammenlikning økte frossenpizza-salget fra 2018 til 2019 med 3,8 prosent. Og 2019 var allerede et rekordår.

Det har aldri blitt spist mer frossenpizza i Norge enn i 2020. Totalt ble det solgt nesten 56 millioner frossenpizza i Norge.
- Hvordan forklarer dere de høye tallene?
- Jeg tror suksessen delvis kan forklares av at folk trekkes mot sterke merkevarer i usikre tider. Det ser vi også på tilsvarende produkter i andre kategorier.
Det sier Cecilie Skarbø i Orkla som er produktsjef for Grandiosa.
- Har det vært vanskelig å holde koken under pandemien?

- Det har gått overraskende bra. Men det kommer ikke av seg selv. Gode team og en utrolig innsats på fabrikken er avgjørende for å klare å svare på en slik etterspørsel, sier Skarbø og understreker at produksjon krever tilstedeværelse:
- Man kan ikke produsere Grandiosa fra hjemmekontoret, men man kan absolutt spise pizza på hjemmekontor!

Pizza på døra: - Denne imponerer
- Har du inntrykk av at folk spiser Grandiosa til lunsj?
- Hehe… Jeg vet ikke om folk spiser det som lunsj på hjemmekontor, men salget vært svært godt!
Tallene viser at av de 3,7 millioner flere solgte frossenpizzaene i Norge i fjor, var 2,4 millioner av dem en Grandiosa.
Corona: DrOetker måtte ta grep
DrOetker hadde flere utfordringer i Corona-året, kan senior brand manager Even Brandeggen fortelle:
- Fra et internasjonalt ståsted var 2020 et meget spesielt år for oss, som en stor internasjonal leverandør av matvarer. Vi er avhengig av råvarer fra hele verden og leveranser krysser landegrenser jevnt og trutt. Strenge smittevernregler stengte grenseoverganger, reduserte produksjonskapasitet og gjorde det utfordrende å opprettholde et bredt produktsortiment.

Brandeggen forteller at de måtte ta grep og konsentrere seg om bestselgerne og for eksempel sette produktutvikling på pause.
- Fokuset vårt var sikre leveranser av våre bestselgende produkter til norske butikker.
Året ble en skikkelig berg-og-dal-bane:
- Pizzamarkedet så også en utrolig hamstring i uke 11 – den såkalte hamstringsuken. Men etter denne uka stoppet det helt opp. Det var nesten ikke vekst i pizzamarkedet det første halve året samlet sett, noe som er ganske uvanlig i Norge.
- Ikke før utover sommeren og høsten tok salget seg dramatisk opp. I løpet av siste halvåret tok vi igjen alt det tapte, og vel så det, sier Brandeggen.
Svingningene kan forklares ved at pizzasalg er drevet av kampanjer, men i første halvår droppet mange av kjedene å kjøre de sedvanlige pizzakampanjene.
- Hvorfor er Norge i verdenstoppen når det gjelder frossenpizza, tror du?
- Det er nok sammensatt, men det er ingen tvil om at nordmenn elsker pizza! I Norge anser man også frossenpizza som et fullverdig måltid. I tillegg er nok take away mindre utbredt i store deler av Norge enn hos våre europeiske naboer. Da blir frossenpizza et reelt alternativ.