Corona-pandemien gir utslag på mange statistikker. Norske pizzatall er ikke noe unntak i så måte.
Ifølge bransjens egne tall fra Nielsen kan de slå fast at salget av frossenpizza i Norge allerede før pandemien var helt i verdenstoppen.
Det hindret ikke pizzasalget å stige til nye høyder i corona-året 2020. Hoppet fra 2019 til 2020 var på hele 6,6 prosent. Til sammenlikning økte frossenpizza-salget fra 2018 til 2019 med 3,8 prosent. Og 2019 var allerede et rekordår.
Det har aldri blitt spist mer frossenpizza i Norge enn i 2020. Totalt ble det solgt nesten 56 millioner frossenpizza i Norge.
- Hvordan forklarer dere de høye tallene?
- Jeg tror suksessen delvis kan forklares av at folk trekkes mot sterke merkevarer i usikre tider. Det ser vi også på tilsvarende produkter i andre kategorier.
Det sier Cecilie Skarbø i Orkla som er produktsjef for Grandiosa.
- Har det vært vanskelig å holde koken under pandemien?
- Det har gått overraskende bra. Men det kommer ikke av seg selv. Gode team og en utrolig innsats på fabrikken er avgjørende for å klare å svare på en slik etterspørsel, sier Skarbø og understreker at produksjon krever tilstedeværelse:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger