SKART KRITIKK: Goman-bakeriet får skarp kritikk av Arbeidstilsynet i deres rapport. Foto: Arbeidstilsynet
SKART KRITIKK: Goman-bakeriet får skarp kritikk av Arbeidstilsynet i deres rapport. Foto: ArbeidstilsynetVis mer

Arbeidstilsynet med krass rapport

Da Dana (49) skulle plukke opp deigen på Coop-bakeriet, skjedde det fatale: - Armen revet av

Goman-bakeriet utenfor Bergen må tåle skarp kritikk etter en alvorlig arbeidsulykke.

Ulykken skjedde i Goman Rognaldsens bakerier utenfor Bergen tidligere i høst. Bakekjeden - som er deleid av Coop - fikk en kraftig ripe i lakken etter en befaring utført av Arbeidstilsynet i samarbeid med politiet.

«Jeg føler fortsatt sinne.» Dana (49)

Det var i forbindelse med arbeidet med et såkalt hvileskap at hendelsen inntraff. Her legges deigene til hvile før de skal stekes. Deigemnene roterer ved hjelp av en elektromotor som driver tannhjul og kjede.

HVILESKAP: Ifølge Arbeidstilsynet manglet et fastmontert deksel, som ville ha forhindret at damens arm hadde hektet seg fast i tannhjulene.
HVILESKAP: Ifølge Arbeidstilsynet manglet et fastmontert deksel, som ville ha forhindret at damens arm hadde hektet seg fast i tannhjulene. Vis mer

I rapporten fra Arbeidstilsynet heter det at tilskadekomne «stakk armen inn i hvileskapet (...) for å plukke opp deig som var falt ned på gulvet».

Ulykken var et faktum da armen hektet seg fast i tannhjulene. Noen sekunder senere var armen revet av. I tillegg fikk hun store skader på fingrene på den andre armen da hun prøvde å komme seg løs.

Vedtok full stans

I rapporten fra Arbeidstilsynet går det tydelig fram at maskineriet skulle vært tildekket av et fastmontert deksel. Det kommer også fram at det er vanlig at deigen faller ut av kurvene og at den må plukkes opp og dessuten rengjøres under hvileskapet.

De som bruker maskinen har, ifølge daglig leder, også fått beskjed om å stoppe maskinen før de plukker opp deig. Arbeidstilsynet skriver i sin rapport at de oppfatter daglig leder som «litt uklar» i sitt svar på om det er vanlig at dekslene er demontert.

Rapporten konkluderer med at dekslene må ha vært fjernet permanent og at sto lagret i et annet rom, underbygger det. Som følge av tilsynet ble det vedtatt full stans av anlegget inntil deksler var påmontert.

HVILESKAPET: Det var ved denne maskinen Dana arbeidet da ulykken inntraff.
HVILESKAPET: Det var ved denne maskinen Dana arbeidet da ulykken inntraff. Vis mer

- Vondt å snakke om

Dana (49) er fast ansatt og har jobbet ved bakeriet i syv år. Det har nå gått snart tre måneder siden ulykken. Vi har etterkommet Danas eget ønske om å ikke la seg avbilde - og at vi ikke bruker hennes etternavn.

- Kan du fortelle om det som skjedde?

I ROMMET VED SIDEN AV: Dekslene som skulle beskyttet de ansatte mot bevegelige deler fant inspektørene i et annet rom.
I ROMMET VED SIDEN AV: Dekslene som skulle beskyttet de ansatte mot bevegelige deler fant inspektørene i et annet rom. Vis mer

- Det er vondt for meg å snakke om. Jeg har mistet armen. Det er ikke lett. Jeg forsøker å tenke på framtiden, og minst mulig på det som skjedde, sier Dana på engelsk.

- Hvordan går det med armen nå?

- Jeg må fortsatt skifte bandasje hver dag og det er mye trening med fysioterapeut. Det gjør vondt. Og snart skal jeg opereres igjen. Det går framover, men det går veldig sakte, sier Dana som opprinnelig er rumensk statsborger.

- Jeg føler fortsatt sinne. Der hvor ulykken skjedde var ikke min vanlige arbeidsplass. Dette var en annen avdeling. Utstyret var uten beskyttelse. Om noen hadde forklart meg litt på forhånd, ville jeg ikke mistet hånden. Ingen fortalte meg hvordan maskinen virker. Ja, jeg er bitter.

- Hvordan har Coop behandlet deg?

- Coop har behandlet meg helt fint. De har forsøkt å hjelpe. Og de har hjulpet til med forsikringssaken. I etterkant har de gjort sitt beste.

- Hva tenker du om arbeid i framtiden nå?

- Datteren min på 26 er veldig urolig for meg. Akkurat nå kan jeg ikke gjøre noenting. Det er tidlig. Jeg vet ikke hva jeg vil være i stand til å klare. Jeg må bare vente, sier Dana.

Skarp kritikk

I rapporten fra Arbeidstilsynet kritiseres virksomheten temmelig skarpt. De konkluderer med at dekslene er fjernet av praktiske årsaker, og selv om dette må ansees som ulovlig og uforsvarlig har det vært en «intern aksept også fra ledelsen».

Bjørn Takle Friis er kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, som altså er deleier av Goman Bakerier.

SJOKKERT: Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop, er sjokkert over hvordan ulykken kunne skje. Foto: NTB/Scanpix
SJOKKERT: Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop, er sjokkert over hvordan ulykken kunne skje. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

- Hvordan vil du kommentere rapporten fra Arbeidstilsynet?

- Avvikene som er avdekket i Arbeidstilsynets rapport er svært grove og alvorlige, og vi jobber nå med å finne svar på hvordan dette kunne skje. Vi har derfor igangsatt en ekstern granskning, i tillegg til at vi har dialog med politiet for å hjelpe dem i sin etterforskning.

- Samtidig er vi nå opptatt av å ta vare på de ansatte ved bakeriet og gi dem en trygghet i en ellers vanskelig situasjon.

- Hva tenker dere om rutinene her - og dekselet som ikke var i bruk?

Søk i våre beste juleoppskrifter her

- Hele denne saken er sjokkerende. HMS-rutiner generelt og rutiner for riktig plassering og bruk av maskiner er noe vi tar på høyeste alvor. Vi jobber derfor tett med Wiersholm som utfører den eksterne granskningen av forholdene ved bakeriet, og bistår politiet i deres etterforskning. Vi trenger virkelig svar på hvordan det kunne gå så galt.

Takle Friis har engasjert seg personlig i saken og vært på flere hjemmebesøk etter ulykken.

- Hvordan går det med den uheldige?

- Hun er en helt fantastisk person og utrolig sterk og positiv. Etter flere operasjoner går hun nå fast til kontroll flere ganger i uken. Vi holder derfor på å ordne leilighet til henne i nærheten av Rikshospitalet.

- Hvordan blir hun fulgt opp? Hva med erstatning?

- Vi venter på avklaring fra forsikringsselskapet.

- Hvilke grep tas for å unngå ulykker i framtiden?

- Vi har aldri sett noe i nærheten av lignende tilfeller tidligere, og er fortsatt sjokkert over at dette kunne skje. Vi har allerede hatt eksterne revisjoner på de andre bakeriene, uten at det ble avdekket noen avvik. Vi skjerper også inn rapporteringsrutinene kraftig, ettersom det i dette tilfellet er avdekket stor rad av underrapportering. Rapporten fra den eksterne granskingen vil også forhåpentligvis gi oss svar på hvordan det kunne gå så galt, sier han.