ALLTID BLID: Bent Stiansen på Statholdergaarden tydde til en svindyr rødvinsflaske for å blidgjøre en av gjestene. Foto: Morten Eik
ALLTID BLID: Bent Stiansen på Statholdergaarden tydde til en svindyr rødvinsflaske for å blidgjøre en av gjestene. Foto: Morten EikVis mer

Stjernekokken reagerte resolutt:

Da Lotto-vinnerens fest tok av, ble det dyrt for Bent Stiansen

- Jeg måtte iverksette en kostbar redning, medgir mesterkokken etter at en feiring på Statholdergaarden ble vel høylytt.

(Dagbladet): I oktober i fjor fortalte vi historien om restaurant Petit Jardin i Sør-Frankrike som nå forbyr gjestene sine å bruke mobilen. Om en kelner oppdager at du tar opp telefonen, blåser han i fløyta og deler ut gult kort. Skjer det en gang til under måltidet, venter utvisning!

KOSTBARE DRÅPER: Château Lafite Rotchild
KOSTBARE DRÅPER: Château Lafite Rotchild Vis mer

Bent Stiansen - som driver den kritikerroste restaurant Statholdergaarden i Oslo - medgir at han i alle år har forsøkt å finne andre løsninger enn å bortvise høylytte gjester. I 2017 mottok han michelinstjerne for 20. gang!

Fikk klage på høylytt Lotto-vinner

- I forhold til mobiltelefonen er regel nummer én å sette den på lydløs. Jeg synes det er hyggelig at folk tar bilde av maten de spiser på restauranten vår, for det er en anerkjennelse av at det ser flott ut. Hvis derimot telefonen ringer, og man må ta den, håper jeg at gjestene går ut i gangen eller ut på gata for å snakke, framholder Bent Stiansen overfor Dagbladet.

Les også: Bent Stiansen om Michelins helomvending: Gir aldri fra meg stjerna frivillig

Han mener generelt det er en uting at folk snakker høyt i mobilen - enten de er på toget, på bussen eller sitter ved et bord.

Kostbar rødvin

- Det kan oppstå et problem hvis folk har det veldig gøy, for det går en grense for å forstyrre nabobordet. Men vi har aldri bortvist noen av den grunn, sier Bent Stiansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har du opplevd noen konkrete episoder?

- Ja, og siden vi anstrenger oss for å tilfredsstille alle våre gjester, kan det av og til bli dyrt for meg. For en tid tilbake hadde vi besøk av en fyr som var en del av et tippelag som hadde vunnet fire millioner i Lotto. Middagen på Statholdergaarden ble så høylytt at en annen gjest etter hvert viste tydelige tegn til irritasjon. Denne mannen var en vinagent jeg kjenner godt fra før av, sier Stiansen, og fortsetter:

- Løsningen ble å blidgjøre ham med en flaske Château Lafite Rothschild - som på vinkartet hadde en pris på 10 000 kroner. La gå at det ble en dyr redning, men så var også alle gjestene fornøyde med kvelden, oppsummerer den sympatiske sørlendingen lattermildt.

Ville bare spise på hvite tallerkener

FEIL SAUS: - Gjesten klaget på dårlig béarnaisesaus, men hadde forsynt seg med vaniljesaus, ler Jonas A. Nåvik ved Fagn.
FEIL SAUS: - Gjesten klaget på dårlig béarnaisesaus, men hadde forsynt seg med vaniljesaus, ler Jonas A. Nåvik ved Fagn. Vis mer

Også andre toppkokker Dagbladet har vært i kontakt med kan fortelle om situasjoner som har krevd helt spesielle løsninger:

Nåvik har jobbet ved en rekke topprestauranter i inn- og utland, og er vant til kresne gjester. I hans tid som kjøkkensjef ved eksklusive Engø Gård på Tjøme opplevde han for få år tilbake en gjest som påstod at han var allergisk mot løk i biter. Løken ble med den største selvfølge plukket ut av gjestens porsjon, og alle var fornøyde.

- En gjest på samme sted nektet å spise på noe annet enn hvite tallerkener. Vi hadde som praksis at vi brukte tallerkener i ulike typer materialer og farger gjennom hele den lange menyen, men tilpasset oss selvsagt gjestens ønske i dette spesielle tilfellet. Alt ble servert på hvitt porselen.

Nåvik har også bakgrunn fra kjøkkenet på et av Color Lines skip. Under et buffémåltid henvendte et bord med gretne gjester seg til betjeningen angående det de oppfattet som lite vellykket béarnaisesaus. Kjøttmåltidet smakte ikke slik det skulle, mente gjestene.

- Det viste seg at de hadde forsynt seg med vaniljesaus, oppklarer en lattermild Nåvik.

Bartenderne Johannes Lind ved Torggata Botaniske og Jakob Spanien Berg ved Abelone i Oslo er klare på at en porsjon psykologi hjelper hvis det oppstår situasjoner der enkelte gjester blir for høylytte:

- Å skifte fra bråkete til stille musikk bidrar til å dempe høy stemmebruk. Vanligvis hjelper det også å konfrontere enkeltpersonene som bråker for mye, vel å merke på en hyggelig måte, sier Jakob Spanien Berg.

Kollega Johannes Lind har også god erfaring med å ha kvinner blant kollegene, enten de står i baren eller er vakt.

- Det bidrar til å mykne opp stemningen, mener Lind.