NY STUDIE: Forskerne fulgte barnehagebarn som spiste fisk til lunsj tre ganger i uken, og resultatene var overraskende. (Foto: Alexandru Marian / Shutterstock / NTB scanpix)
NY STUDIE: Forskerne fulgte barnehagebarn som spiste fisk til lunsj tre ganger i uken, og resultatene var overraskende. (Foto: Alexandru Marian / Shutterstock / NTB scanpix)Vis mer

232 barnehagebarn i studie:

Da norske forskere ga noen barn kjøtt og andre fisk, ble de overrasket: Noen lærte fortere

(Dagbladet): Resultatene fra en ny studie fra Havforskningsinstitituttet som ble gjort kjent i går ettermiddag, viser overraskende funn:

- Dette er det første studiet der feit fisk versus kjøtt er benyttet til å undersøke læreevne hos barnehagebarn. I studier der omega-3 tilskudd er benyttet, er resultatene sprikende og tyder på at en positiv effekt er mest framtredende hos barn med nedsatte kognitive evner. At vi observerte en liten effekt hos friske barn med god ernæringsstatus etter at vi tok hensyn til hvor mye fisk og kjøtt barna spiste i løpet av en angitt periode, er derfor interessant, sier forsker Jannike Øyen ved Havforskningsinstituttet, som har vært sentral i undersøkelsen.

Fisk eller kjøtt

I barnehagestudien, der 232 barn mellom fire og seks år fra 13 ulike barnehager i Bergen deltok, ble de tilfeldig delt inn i to grupper. Den ene gruppen spiste fet fisk og den andre spiste kjøtt. Barna fikk dette til lunsj tre ganger i uka i 16 uker.

Jannike Øyen, forsker ved Havforskningsinstituttet. (Foto: HI)
Jannike Øyen, forsker ved Havforskningsinstituttet. (Foto: HI) Vis mer

Før og etter studien tok alle barna en test som måler ulike kognitive evner, som for eksempel språklige evner, hukommelse, hastighet, øye-hånd-koordinering og evnen til å tolke ulike geometriske figurer. I utgangspunktet var det ikke forskjell på gruppene som spiste kjøtt eller fisk.

Men forskerne veide maten til barna før og etter hvert måltid. Da de målte nøyaktig mengde kjøtt eller fisk som barna hadde spist, så de at barna i fiskegruppen skåret noe høyere på de kognitive testene.

- Jo mer fisk de spiste jo større var denne økningen. Hos kjøttgruppen så vi ikke en slik endring, sier forsker ved Havforskningsinstituttet, Jannike Øyen.

Barna jobbet raskere

Før og etter de 16 ukene i studien ble barnas kognitive ferdigheter kartlagt med testen WPPSI, som er mye brukt i Norge, både i klinikk og i forskning. Testen måler ulike kognitive ferdigheter.

- I resultatene våre ser vi spesielt en forbedring hos fiskegruppen på tester som viser barnets evne til hurtighet. Evnen til å jobbe raskt økte mer i fiskegruppen sammenliknet med kjøttgruppen med økt inntak, sier Ingrid Kvestad, forsker ved RKBU Vest, Uni Research Helse, og en av forskerne bak studien.

«Evnen til å jobbe raskt økte mer i fiskegruppen sammenlignet med kjøttgruppen» Forsker Ingrid Kvestad

Testen er omfattende, og blir ofte brukt som et mål på barnets generelle evnenivå.

- Slike mål er tenkt å være relativt stabile, det er derfor interessant at vi ser endringer i fiskegruppen, til tross for at disse er små, sier Kvestad.

Omega-3 for hjernen

Fisken som barna fikk servert til lunsj var makrell og sild. Etter at spiseforsøkene var over, analyserte forskerne blodprøvene til barna for å finne en mulig forklaring på forbedringen som barna i fiskegruppen hadde på testen.

- Vi så på mange forskjellige næringsstoffer for å finne en mulig sammenheng med økningen vi så, og fant ut at noe av forbedringen skyldes omega-3-fettsyren DHA, sier Øyen.

Sild og makrell er feit fisk som inneholder mye marine omega-3-fettsyrer. DHA er en marin omega-3-fettsyre som er viktig for hjernen og synet vårt. I tillegg er den viktig for utviklingen av hjernen de første leveårene.

Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole er ikke overrasket over resultatene, og gleder seg til å se mer forskning relatert til dette.

- Det har vært stor interesse for effektene av EPA- og DHA-omega-3 fettsyrer i ulike sammenhenger, som psykisk helse, atferdsvansker, mental utvikling i foster- og spedbarnsliv, og restitusjon etter trening, og vi har mye spennende å se fram til, sier hun.

Funnene som beskrives her, går i tråd med hva man kan forvente rent teoretisk, og samsvarer med foreløpige funn i forhold til foreliggende funn, ifølge Mathisen.

- Mor og barn-undersøkelsen har også beskrevet sammenheng mellom mors bruk av tran gjennom graviditet og gitt til spedbarn etter fødsel, og kognitiv utvikling i første fire leveår, sier hun.

- Svært interessant

Samira Lekhal er seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, seksjon for barn og unge. Hun leder et prosjekt relevant til den nye studien, «Sunnere Barn», hvor målsettingen er å endre mattilbudet i barnehage og SFO.

Samira Lekhal, seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, seksjon for barn og unge.
Samira Lekhal, seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, seksjon for barn og unge. Vis mer

- Dette er for å fremme psykisk og fysisk helse hos barn i vekst. Her vil det spesielt være fokus på økt inntak av fisk, sjømat og frukt og grønnsaker. Vi vil ta ny kunnskap som dette med oss inn i utformingen av prosjektet, sier Lekhal, og fortsetter:

- Forskning viser at barns konsentrasjon og læring er relatert til regelmessige måltider og sunt kosthold. Jeg er ikke kjent med tidligere studier som viser en direkte sammenheng mellom inntak av fisk og sjømat og bedre læring, så dette er svært interessante resultater og veldig relevant for vårt prosjekt, sier hun.

Nok fisk til barn

På Helsenorge.no lyder anbefalingene om fisk til voksne som følger:

  • ​Totalt 300–450 gram ren fisk i uka. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
  • Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
  • Velg gjerne fiskeprodukter merket med Nøkkelhullet.
  • En middagsporsjon regnes som 150–200 gram. En påleggsporsjon med fisk regnes som 25 gram. Fisk i fiskeprodukter inngår også i anbefalingen. Innholdet av fisk i fiskeprodukter som fiskekaker og fiskeboller kan variere fra 40–80 prosent.

- Hvor mye fisk i løpet av uka er tilstrekkelig for barn?

- Vi har egne anbefalinger som sier noe om hvor mye fisk vi bør innta. For de aller minste er det ingen klare anbefalinger, utover at det anbefales tran fra fire ukers alder. For alle i befolkningen er det en fin balanse mellom å få i seg mer fisk men samtidig ikke for mye, sier Mathisen.

Unik studie

- Denne studien er unik i sitt slag. Det er aldri blitt gjort en såkalt intervensjonsstudie på fisk, kjøtt og læring i denne aldersgruppen før. Og det at barna faktisk greide å spise sild og makrell til lunsj tre ganger i uka i hele fire måneder er imponerende, sier Øyen.

Selv om forskerne ikke fant forskjeller mellom fisk- og kjøttgruppen på kognitive ferdigheter i hovedanalysen, mener de at resultatene fra studien er viktige for framtidige liknende studier.

- Kostholdsstudier er vanskelig fordi det blir aldri 100 prosent nøyaktig, og man har ikke full kontroll over hvor mye de spiser, og hva de spiser utenom studien. Men vi ser denne lille endringen på kognitive evner som viser at det er viktig å ta hensyn til hvor mye fisk som faktisk blir spist i slike studier, sier hun.

Råd for å få barna til å spise mer fisk

- Hvordan kan man møte utfordringen i at stadig færre barn og ungdom spiser fisk, i forhold til funnene?

Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Nih. (Nih)
Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Nih. (Nih) Vis mer

- Det er ikke bare med henhold til at de får i seg mindre omega-3 enn ønskelig, men fordi fisk er en av våre to hovedkilder til jod. Det har også vært mange mediesaker, rapporter og bekymringsmeldinger fra fagpersoner om jod og det lave inntaket vi har på grunn av lavt fiskekonsum og dalende melkekonsum, sier Mathisen. Også jod er sentralt for normal mental utvikling hos foster!

Hun mener at foreldre bør være bevisst å være rollemodeller.

- Om vi ikke spiser fisk, gjør jo ikke barna det heller. Fisk kan brukes som pålegg, som lunsj-innslag og middagsmat. Man kan velge et utall gode og fristende oppskrifter hos 3iuka.no, for eksempel. Kanskje man kan gjøre fisk mer kult ved å lage fiskeburger eller fisketaco. Laks i fajitaslefser, med paprika, løk, og med fajitaskrydder og rømme er knallgodt!