Nå avgjør smaken

Da potetgullet ble flyttet, fikk butikken seg en overraskelse

Nå skal det bli enklere å få oversikt i butikk. Smaken avgjør hvor du finner varene dine, ikke leverandørene.

HØRER PÅ KUNDENE: På Coop Extra på Bislett blir varene sortert etter type og smak, ikke etter leverandør. Vis mer Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): I vår har flere Coop Extra-butikker gjennomført en aldri så liten ryddeaksjon i hyllene.

Etter å ha analysert handledata fra mer enn 1,5 millioner kunder, 40 millioner anonymiserte kvitteringer, og gjennom intervjuer og spørreundersøkelser, har Coop Extra bestemt seg for å sortere etter smak, ikke produsent.

Coop Extra på Bislett i Oslo er en av dem. Her vil du nå for eksempel finne all salt chips i én hylle, der du tidligere måtte ha lett igjennom hylla med Maarud-chips, den med Kims-chips, Sørlandschips og Coops egne merkevarer for å få oversikt.

Det samme gjelder for syltetøy, men her er det enda grundigere kategorisert, både etter smak – og etter sukkerinnhold.

Men så stopper det litt. I meierihylla står fortsatt Tine-melka for seg og den fra Q-meieriene et annet sted når Dagbladet er innom butikken.

– Det gjelder ikke alle hyller i alle butikker, det vil variere litt ut ifra plass, men dersom det viser seg at kundene liker det, ikke bare sier at de ønsker det vil være sånn, vil vi omorganisere hyllene etter kundenes ønsker så langt det er mulig, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer