DUFTEN AV VESTLANDET: Nybakte sveler har vært høydepunktet på ferjeturen for mange. Nå er det slutt på duften av nybakt. Foto: Berit Keilen/NTB Scanpix
DUFTEN AV VESTLANDET: Nybakte sveler har vært høydepunktet på ferjeturen for mange. Nå er det slutt på duften av nybakt. Foto: Berit Keilen/NTB ScanpixVis mer

Passasjerer vant fram mot ferjeselskap:

Da vestlandsfergen skulle slutte med sveler, endte kampen med en saftig røre

- Eg vil ha svela mi!

(Dagbladet): Stengte kiosker, ingen smilende mann eller dame i luken, ingen duft av sveler. Ferjepassasjerer i Nordfjord på Vestlandet har ikke gått det nye året lett i møte.

Opprør

VIL HA SVELE: Arvid Andenæs får massiv støtte på Facebook. Foto: Privat
VIL HA SVELE: Arvid Andenæs får massiv støtte på Facebook. Foto: Privat Vis mer

«Eg vil ha svela mi!», roper Arvid Andenæs fra veggen sin på Facebook , mens støtteerklæringene strømmer inn. Den tidligere bankdirektøren spør om det virkelig er slik at nye tider, ny teknologi og mer penger i kassa må bety dårligere service.

Andenæs understreker over Dagbladet at sveler på ei ferge ikke er verdens viktigste sak og at innlegget er skrevet med en porsjon humor. Samtidig ligger det et alvor bak.

- Jeg reagerer på at fergeturer reduseres fra en opplevelse til en trafikkmaskin. Det er synd for både pendlere og turister, sier han.

De pannekakeliknende bakverkene er like hellige for mange vestlendinger som møsbrømslefsa er for folk fra Salten eller «hallthorn­­­­­­ost­­­­­­ogskinka­­­­­­­piffivarmt»­ for endel mennesker i Stavanger.

Handler om lønnsomhet

Ifølge NRK, som først omtalte saken, handler stengte kiosker blant annet om at de nye elektriske fergene må spare strøm.

SLUTT PÅ KOSEN: På noen av ferjene har det vært slutt på svelekosen en stund. På andre strekninger møtte passasjerene stengte kiosker fra nyttår i år. Mange er skuffet over stengte kiosker. Foto: Halvard Alvik, NTB Scanpix
SLUTT PÅ KOSEN: På noen av ferjene har det vært slutt på svelekosen en stund. På andre strekninger møtte passasjerene stengte kiosker fra nyttår i år. Mange er skuffet over stengte kiosker. Foto: Halvard Alvik, NTB Scanpix Vis mer

- Bare tull, sier Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1, Norges største fergeselskap, som ved nyttår stengte kiosken på strekningen Anda-Lote.

- Dette handler om lønnsomhet, ikke elektrisitet. Vi driver butikk, vi som alle andre. Der det ikke er lønnsomt med kiosk, må vi se på andre løsninger, sier han.

ULØNNSOMT: - På strekninger der kiosken brukes lite, legger vi ned, sier administerende direktør Dagfinn Neteland i ferseselskapet Fjord. Foto: Fjord1
ULØNNSOMT: - På strekninger der kiosken brukes lite, legger vi ned, sier administerende direktør Dagfinn Neteland i ferseselskapet Fjord. Foto: Fjord1 Vis mer

På strekningen Anda-Lote i Nordfjord er kiosken foreløpig ikke erstattet med noe. Et alternativ er å sette inn en automat, ifølge Neteland.

Å kompensere duften av svele med automat-svele blir å helle bensin på bålet for enkelte. Fergepassasjer og tidligere bankdirektør Arvid Andenæs, som også har også en fortid i styret hos Fjord1, synes det er grunn til å sette spørsmålstegn ved ferjeselskapets regnestykker.

Han spør: Hvordan kan fergeselskapet være sikker på at det ikke kan tjene penger på 300 000 reisende i året? Betyr ikke kultur, historie og tradisjoner noe økonomisk? Hva med å vekte opp kundene og regne på det en gang til? Kundetilfredshet er faktisk en viktig del av lønnsomheten på lang sikt.

Millionbutikk

Svele med smørkrem eller brunost er et høydepunkt på dagen for mange. «Den einaste grunnen ein gledet seg til ferga», skriver en av dem på Faebook. «Ferjer og sveler høyrer i hop og der er ingen grunn til at den kiosken skal forbli stengd», skriver en annen som kommentar til kravet fra Andenes om å «få svela si».

BØRSNOTERT: Fjord1 tjener gode penger og ble i august i fjor børsnotert. Aksjonærutbyttet for 2017 var på 250 millioner kroner. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
BØRSNOTERT: Fjord1 tjener gode penger og ble i august i fjor børsnotert. Aksjonærutbyttet for 2017 var på 250 millioner kroner. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix Vis mer

Svele-fanklubben er stor. Ifølge administrerende direktør Neteland selger Fjord1 nærmere en million sveler i året.

«Stolt klassikar»

Fjord1 begynte å servere sveler på ferjene i Møre og Romsdal på 1970-tallet, først som et dugnadsprosjekt, etterhvert som et forventet serveringstilbud blant passasjerene. Nå er svelene like berømte i vest som Espabollene langs E6 i øst.

Fergeselskapet lå ifølge NRK før jul an til et overskudd på 537 millioner kroner før skatt. Rundt 200 millioner kommer fra ferjekaféene, hvor salget av sveler er økende. Før jul kalte administrerende direktør Dagfinn Neteland i Fjord1 svelene «ein klassikar» som selskapet var stolt av å servere.

Nå har pipen fått en annen lyd.

- Jeg skjønner at folk er engasjerte. Jeg liker også å spise en varm svele, men er det ikke lønnsomt å servere den, må vi gjøre noe annet.

Hvor mye som må selges før lønnsomheten er tilstrekkelig, vil han ikke gå inn på.

- Matkulturell fallitterklæring

Arnt R Steffensen, leder for Kost-og ernæringsforbundet i Delta, kaller det som skjer en matkulturell fallitterklæring.

- Snakk om å kaste vrak på sin egen historie! Her er et rederi som i flere tiår har fått skryt for svelene sine og et mannskap som setter sin ære i å ha de beste og mest nystekte svelene, og så stenger de kiosken.

Det er bare tre år siden svelene på Fjord 1 ble kåret til landets beste. Steffensen ser på sveler som en del av på matkulturen langs kysten, på samme måte som klippfisk, komle og pinnekjøtt.

- Sveler skal være nystekte og lune. Du skal kjenne lukten, veksle et par ord med han eller hun som steker, kjenner at denne retten kommer nettopp herfra, sier han.

DYPT SAVNET: Ferjesvela er høyt elsket og dypt savnet. Foto: Mette Møller/Dagbladet
DYPT SAVNET: Ferjesvela er høyt elsket og dypt savnet. Foto: Mette Møller/Dagbladet Vis mer

Ferjepassasjer Andenæs reagerer på sin side på at det ikke er noe krav om kioskdrift for å få konsesjon til ferjesamband.

- Båtene seiler i et fantastisk landskap. Reisen kunne vært en opplevelse og en møteplass, men passasjerene ser ikke ut til å ha krav på et minimum av servering. Slik burde det ikke være, sier han.

Fylkeskommunen har ansvar for konsesjoner og for å ta vare på den regionale kulturarven.Steffensen mener det burde være en enkel sak for fylkeskommunene å legge inn bemannet kiosk som anbudskrav for fergedrift.

De sveleglade i Nordfjordeid gir seg ikke. Noen satser på «Bakar Jon på Byrkjelo». Andre slår er slag for private som kunne servere kaffe og svele langs køen eller ombord. En vurderer å ta med egen takke og røre på flaske og steke sjøl.

Ny vending

Litt senere:

- Nå hørte jeg nettopp at det blir sveler på fergene, om enn i en annen form sier Andenæs på telefon.

Og ganske riktig. På Minibakeriet i Nordfjordeid står ingrediensene på rad og rekke, melder NRK Sogn og Fjordane. Bakeriet skal nå levere 15 000 sveler i året til sultne fergegjester. Men, det er altså slutt på at de skal lages om bord. Svelene skal selges fra automat.

- Klart vi følger oppskriften til Fjord 1, sier daglig leder Leon Knapskog til NRK. Han har allerede ringt en som pleide å steke på ferja og fått gode tips.

- Det blir litt annerledes enn når svelene ligger nystekte i romtemperatur, men smaken blir god, lover Knapskog.

Så gjenstår det å se om dette er nok for sveleglade vestlendinger.

.