Plantebaserte burgere:

De nye burgerne: - En sjelden salgssuksess

De nye vegetar- og veganburgerne flyr ut av hyllene.

NATURTRO: Det er lett å la seg lure av de nye vegetar- og veganburgene. Foto: Hälsans Kök / Nestlé
NATURTRO: Det er lett å la seg lure av de nye vegetar- og veganburgene. Foto: Hälsans Kök / NestléVis mer

Ikke et vondt ord om hirse-, linse eller rødbetburgere, men for de aller fleste er det ikke en reell erstatning for en saftig hamburger. I hvert fall ikke om motivasjonen er å kutte ned på, ikke slutte helt med, kjøttforbruket - og ikke at man bare er fryktelig fysen på en rødbetburger.

Nå kommer vegetarburgerne som er så naturtro og gode at selv den mest ihuga kjøtteter kan la seg omvende.

Beyond Burger, en av favorittene til EAT-grunnlegger Gunhild Stordalen, ble lansert i den lille burgerkjeden Munchies i Oslo i februar.

Seinere fulgte flere restauranter etter, blant annet kjeden TGI Friday's, og i mai ble det også mulig å kjøpe burgerne på Rema 1000 og Kolonial.no.

Det har vært en salgssuksess butikkene sjelden har sett maken til, forteller Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no.

- Vi solgte mer Beyond Burger enn karbonadedeig og kokt skinke i forrige uke. Det var vårt 21. mest omsatte produkt, sier Fuchs til Dagbladet.

Vegetarburgeren var klart den mest populære burgeren de første par ukene den var i salg, og sto for 34 prosent av alt burgersalget i nettbutikken.

BEYOND: To-pakk burgere til 79/89 kroner Rema 1000 / Kolonial.no. Foto: Elisabeth Dalseg
BEYOND: To-pakk burgere til 79/89 kroner Rema 1000 / Kolonial.no. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

- Den hadde nesten dobbelt så høy omsetning som neste burger på lista.

Tilbakemeldingene har vært mange og svært positive:

- Våre kunder er opptatt av å spise grønt, og denne burgeren er litt ekstra spennende: Det er en innovasjon som ikke gjør at du må endre vaner eller ofre noe, du kan enkelt erstatte et produkt.

Også hos Rema 1000 har Beyond-burgeren vært en ubetinget suksess.

- Vi har en enorm etterspørsel etter Beyond burger fra kundene våre. Flere butikker var nærmest utsolgt før varene var ferdig plassert i hyllene, og vi jobber med å levere nok varer til disse butikkene, sier Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Beyond suksess

Enkelte av Menys butikker har også Beyond Burger i ferskvaredisken. Først ute var Meny på Ringnes park. Også her fløy burgerne ut av butikk.

- Før påske solgte de 30 - 40 per dag fra ferskvaredisken, og Beyond Burger solgte bedre enn våre ferske kjøttburgere. Partiet ble fort utsolgt, men det kommer flere inn, sier Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny, til Dagbladet.

Nå selges burgerne i tillegg på Skøyen, Torvet i Kristiansand, Mosseporten og Solsiden i Trondheim, og i løpet av få uker vil burgeren være i rundt femti av Menys butikker.

De grønne burgerne

Hos supermarkedkjeden Meny får du en rekke vegetarburgere. De to som selger best er black bean burger fra Oumph! og Vegmes BBQ-burger.

Også meierigiganten Tine har satset på vegetar, og lanserte i vinter flere kjøtterstatningsprodukter, blant dem en burger. Disse er vegetar, ikke vegan, og hovedproteinet som er brukt er kanskje ikke overraskende ost.

Nestlé-eide Hälsans Kök, lanserer i disse dager the Incredible Burger. Også denne skal være meget naturtro, og er myntet på dem som av ulike grunner velger å kutte kjøtt - men savner smaken.

BUGEREN BLØR: Om man ikke følger ekstra godt med, kan det være vanskelig å skjønne at de nye burgerne ikke er laget av storfekjøtt. Foto: Nestlé / Hälsans Kök
BUGEREN BLØR: Om man ikke følger ekstra godt med, kan det være vanskelig å skjønne at de nye burgerne ikke er laget av storfekjøtt. Foto: Nestlé / Hälsans Kök Vis mer

Når burgeren stekes karamelliseres utsida, den har små fettlommer som skal gi inntrykk av marmorert kjøtt - og planteekstrakt fra rødbeter, gulrot og paprika gir illusjonen av at burgeren «blør». Ikke helt ulik Impossible Burger, som er Beyond Burgers største konkurrent i USA.

- I løpet av våre 50 år er dette den mest revolusjonerende nyheten vi har kommet med, sier Maja Lundmark, nordisk merkevaresjef for Hälsans Kök.

Coop har fire burgere under sin egen merkevare Vegetardag: Rødbetburger, burger av grønne bønner og erter, soppburger og Juicy burger (vegansk).

- Salget av burgerne går veldig bra. «Burgere av rødbeter» var lenge bestselgeren vår, men etter at vi lanserte «Juicy burger» nå i våres har, denne burgeren kommet opp på delt førsteplass sammen med rødbeteburgeren, sier Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop.

SLANKEBURGER: På Alnabru ligger Kantinegutta. Hit strømmer det kunder hver eneste dag og de kjøper burgere over en lav sko. Vi bestemte oss for å la de burgervante yrkessjåfører smake kalorifattige burgere. Video: Per Ervland og Christopher Sjuve Vis mer Vis mer

- Med en pris på 29,90 kroner hos Coops lavpriskjede Extra, er Juicy burger i tillegg et svært rimelig alternativ for alle som ønsker kjøttfritt på grillen i sommer.

- Disse var det mange som satt i halsen

Like Meat har ikke burgere, men tilbyr kjøttfrie alternativer til røkte pølser, pulled pork, schnitzel, kyllingnuggets og kylling. Produsenten er tysk, og drev opprinnelig med schnitzel-produksjon, og noen kjenner kanskje nuggetsene allerede. De har vært solgt på burgerkjeden Max siden 2018.

I dag er de et av de mest populære kjøttfrie produktene, men det var det mange som satt vegan-nuggetsene i halsen da de kom på menyen i 2018. Årsaken? De trodde de ble lurt.

- De var så lik kyllingnuggets i utseende, smak og konsistens at mange klaget på dem, fordi de trodde de hadde fått feil, forteller Jane H. Johansen, fra bloggen Veganmisjonen.

PR-sjef i Max Burger, Marita Wengelin, forteller at det var såpass mange misforståelser at de så seg nødt til å endre litt på emballasjen.

- Vi begynte å merke emballasjen med et spesielt klistremerke der det står Crispy Nuggets, så det skulle være tydelig for gjestene at de har fått veganske produkter, sier Wengelin til Dagbladet.

Siden det skal de ikke ha mottatt noen spørsmål eller klager.

- Vårt mål er at 50 prosent av solgte måltider på Max inneholder noe annet enn storfekjøtt i 2022.

Burgerkjeden ønsker å redusere klimapåvirkningen også gjennom maten den serverer ved å øke andelen måltider som er veganske, lakto-ovo vegetariske eller inneholder kylling eller fisk.

Grønn Rema 1000-satsing

Der noen butikker har en bred vegetarsatsing og utvikler egne merkevarer, har Rema 1000 valgt å samarbeide med tre leverandører om kjøtterstatningsprodukter; Ovennevnte Beyond Burger og Like Meat, samt FlowFood, forteller kategorisjef for vegetar, Marius Nielsen.

PLANTEBASERT: FlowFood er mer opptatt av hva som er i maten enn hvem som skal spise den, og foretrekker plantebasert framfor vegan eller vegetar, forteller gründer Christer Heimtoft. Foto: FlowFood
PLANTEBASERT: FlowFood er mer opptatt av hva som er i maten enn hvem som skal spise den, og foretrekker plantebasert framfor vegan eller vegetar, forteller gründer Christer Heimtoft. Foto: FlowFood Vis mer

Lavpriskjeden var tidlig ute med å lansere en egen kjøtterstatning, Meatish, men til tross for god mottakelse, skal denne nå fases ut. Nå er det disse tre leverandørene de satser på.

FlowFood er kanskje det mest utradisjonelle av disse produktene, men i motsetning til de to andre leverandørene er ikke ambisjonene å etterape kjøttvarer i annet enn form.

- Vi lager plantebasert mat, og ønsker å kombinere det beste fra hav og fra land, sier Richard Nystad, daglig leder og produktutvikler i FlowFood, til Dagbladet.

Det unike med disse produktene er at de i hovedsak er en kombinasjon av grønnsaker og tang. I tillegg til en burger har FlowFood små grønnsakboller og en farse.

KÅLRABI OG TANG: FlowFood bruker i hovedsak rotfrukter og tang i sine plantebaserte alternativer. Foto: FlowFood
KÅLRABI OG TANG: FlowFood bruker i hovedsak rotfrukter og tang i sine plantebaserte alternativer. Foto: FlowFood Vis mer

Gründer Christer Heimtoft lot seg inspirere av mikroalger og supermat, og ønsket å bruke tang i matlagingen.

- Det er jo ikke noe nytt å spise tang, det gjorde vi i vikingtida, sier Heimtoft.

Nå handler det om å hente fram denne miljøvennlige, og nesten uutnyttede ressursen og foredle den på best mulig måte. Resultatet er spennende, og ulikt noe annet vi har smakt.

- Her har vi en stor uutnyttet ressurs. Tang har en god umamismak og har mange sunne, gode egenskaper. Tenk på den lange kystlinjen vi har, og det rene vannet!

FlowFood har også en klar bærekraftig tankegang, og henter nesten utelukkende råvarene fra Norge. Produktene kommer til Rema 1000 i juni.