Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Dehydrert? Vann ikke best!

Vann er ikke best for væskebalansen. Både melk, juice og brus fungerer bedre, viser ny studie. Se hva du bør drikke når.

VANLIG Å TIPPE: De fleste vil tenke at vann er best for væskebalansen, men en studie viser at vann kommer helt ned på tiendeplass.
VANLIG Å TIPPE: De fleste vil tenke at vann er best for væskebalansen, men en studie viser at vann kommer helt ned på tiendeplass. Vis mer

Vann er ikke den beste drikken for å bevare riktig væskebalanse over tid. Det viser en skotsk studie der 13 forskjellige drikker ble testet for evnen til å opprettholde væskebalansen i kroppen. Studien har blant annet blitt omtalt av CNN.

«Vinneren» ble i stedet skummet melk, foran væskeerstatning. Deretter følger helmelk og appelsinjuice. Cola tar en femteplass, mens vann havner helt nede på tiendeplass.

Overraskende? Ikke for ernæringsfysiolog og doktor i idrettsvitenskap, Therese Fostervold Mathisen, som jobber som førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold.

- Nei, det er en kjent sak at vann øker det kroppen oppfatter som væskeoverskudd. I all kroppsvæske har vi en viss salt- og partikkelkonsentrasjon for å sikre at cellene våre fungerer normalt. Om du kun heller på med vann, vil du «vanne ut» denne konsentrasjonen. Da får nyrene beskjed om å skille ut det som nå oppfattes som et overskudd.

Dette kommenteres også av professor Ronald Maughan ved St. Andrew’s University, som står bak studien. Skal væsken bidra til å rehydrere deg godt, altså oppnå god væskebalanse over tid, må det du drikker også inneholde salter og partikler. Da vil væsken tas opp saktere i kroppen enn rent vann.

IKKE OVERRASKET: Therese Fostervold Mathisen ved Høgskolen i Østfold er ikke overrasket over funnene i den skotske studien hvor vann kommer på tiende plass over væsker som sikrer væskebalansen. Foto: Høgskolen i Østfold
IKKE OVERRASKET: Therese Fostervold Mathisen ved Høgskolen i Østfold er ikke overrasket over funnene i den skotske studien hvor vann kommer på tiende plass over væsker som sikrer væskebalansen. Foto: Høgskolen i Østfold Vis mer

- Disse partiklene kan være sukker, fett og proteiner. Salter er det samme som mineraler, som for eksempel natrium, kalium, klorid, magnesium og så videre, forklarer Mathisen.

Vann er best for de fleste

Det betyr imidlertid ikke at vann bør velges bort når du er tørst.

- Nei, de aller fleste av oss bør oftere velge vann når vi er tørste. Drikker du samtidig som du inntar et måltid, får du i deg de nødvendige partiklene via maten, uansett. De fleste har et høyt saltinntak og næringsinntak i hverdagskosten, og dette bidrar jo da til at væsken vi inntar holdes i kroppen.

Et annet argument for å velge vann er ifølge Mathisen at mange av alternativene inneholder en god del kalorier, og dessuten har en pH-verdi som ikke er så bra for tennene.

- Innenfor gitte grenser vil et overskudd av vann være harmløst og skilles ut som urin. God væskebalanse er viktig, da det bidrar til å skille ut avfallsstoffer fra stoffskiftet vårt.

Bruk drikke til å få i deg «5 om dagen»

Å ty til vann når du er tørst er et trygt valg, selv om vann ikke er best for å holde væskebalansen stabil over tid. Det betyr ikke at du må droppe andre typer drikke helt.

- Det er verdt å bemerke at denne studien ble gjort på fastende individer, som etter ulike væskeinntak måtte fortsette å faste i fire timer. Dette er ikke helt overførbart til en normal situasjon der man inntar mat i mellomtiden, sier Mathisen.

- Hvilken væske du bør velge avhenger av situasjonen. De aller fleste kommer mer enn langt nok med rent vann. Men i etterlevelsen av kostholdsrådene «5 om dagen» er det også rom for ett glass juice for eksempel, og derfor kan jo inntak av væske til ett av måltidene fint være dette, sier Mathisen.

- Vi har også kostholdsråd som anbefaler oss tre porsjoner meieriprodukter per dag, så da kan du velge å drikke mager melk til noen av måltidene, eller også etter trening.

Drikkeråd til den spreke

- Noen trener så mye, lenge og/eller hardt, at de kan ha godt utbytte av å drikke energiholdig drikke på trening, for eksempel sportsdrikke eller saft, eller også energidrikke og koffeinholdig drikke. Sistnevnte gjelder bare voksne, så det er sagt.

Dette er først og fremst aktuelt om du trener 60-90 minutter eller mer, ikke har spist før trening - for eksempel hvis du trener om morgenen, hvis det har gått mer enn fire timer siden du sist spiste, eller om du har flere relativt intensive økter per dag.

- I tilfeller der man har kort tid på å hente seg inn igjen mellom intensive treningsøkter, det vil si mindre enn et døgn, kan sportsdrikke, smoothie, juice eller saft direkte etter trening sikre bedre restitusjon, sier Mathisen.

Drikkeråd ved fordøyelsesbesvær

Dersom fordøyelsen ikke er i balanse, og du har diaré eller omgangssyke, er det viktig å holde væskebalansen i orden.

- Da kan det være en fordel å bruke svakt saltet drikke, eventuelt tilsatt noe energi, som for eksempel sportsdrikke. Dette kan bidra til bedre saltbalanse og væskestatus, redusere muskelkramper og også bedre næringsopptak. Dette er dog ikke noe fullverdig ernæringsalternativ, kun et supplement, sier Mathisen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media