EN BURGER OG LITT STRØM, TAKK: Ladestasjoner er med å gjøre spisesteder langs veiene mer attraktive. Foto: Burger King
EN BURGER OG LITT STRØM, TAKK: Ladestasjoner er med å gjøre spisesteder langs veiene mer attraktive. Foto: Burger KingVis mer

Hurtigmat og hurtiglading langs norske veier:

Den nye burgerkrigen: Skal lokke med hurtigladere

Hurtigladestasjoner skal lokke kunder til burgerkjedens restauranter langs veien. - De kan ikke la være, sier professor.

Kampen om sultne bilister hardner til, og bensinstasjoner, gatekjøkken og burgerkjeder tar stadig nye grep.

Hittil er det McDonald's som har hatt størst grep om veien av de to store burgerkjedene, McDonald's og Burger King. Sistnevnte giret opp satsingen sin på mat langs veien i vinter, da de snappet opp lokalene etter veikrokjeden Marché.

Nå har Burger Kings norske driftsselskap Umoe Restaurants inngått en avtale som skal gjøre dem enda mer attraktive for veikundene.

- Vi har inngått en avtale med Grønn Kontakt for å etablere flere hurtigladestasjoner på Burger King-restauranter over hele landet, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, konserndirektør for kommunikasjon i Umoe Restaurants til Dagbladet.

Nyheten ble sluppet i en paneldebatt i regi av NAF under Arendals-uka mandag.

- Vi ønsker at flest mulig av våre gjester skal få mulighet til å lade sine biler samtidig som de får noe godt å spise, sier Sverre Helno, konserndirektør i Umoe Restaurants i en pressemelding.

BURGERVANT: På Alnabru ligger Kantinegutta. Hit strømmer det kunder hver eneste dag og de kjøper burgere over en lav sko. Vi lot burgervante yrkessjåfører smake kalorifattige burgere. Video: Per Ervland og Christopher Sjuve Vis mer Vis mer

Kampen om elbilistene

McDonald's har allerede flere restauranter i tilknytning til ladestasjoner, og alle ladestasjoner skal ha minimum én hurtiglader.

- Sommeren 2012 fikk vi vår første restaurant med hurtigladere i Sarpsborg, og siden har vi fått hele 25 restauranter med ladestasjoner. Vi satser hovedsakelig på hurtigladere ved restaurantene våre med Drive-thru, sier Veronika Skagestad, kommunikasjonssjef i McDonald's til Dagbladet.

Ifølge Tjønndal-Pettersen har ikke de tallfestet noe mål på antall hurtigladere, men de stedene som får ladestasjoner skal på sikt ha mellom fire og seks hurtigladere.

De første hurtigladestasjonene skal være i drift i løpet av høsten.

- Klassisk kamp om kundene

Ifølge professor i markedsføring Ragnhild Silkoset er dette en klassisk kamp om kundene, der de forsøker å finne løsninger på kundenes behov i situasjonen.

- De må følge hverandre tett for å ikke miste kunder. Ingen av disse tiltakene er et varig konkurransefortrinn da det lett kan kopieres av de andre. Men de kan heller ikke la være, sier Silkoset til Dagbladet.

- Den største utfordringen men slike initiativ er å holde kostnadene nede slik at de ikke ødelegger det originale konseptet, sier Silkoset.