Smakstest nye dagligvarer:

Den nye Coca-Cola-smaken: - Som om du blander julebrus og cola, fifty-fifty

Ekspertpanel gir tommelen opp til ny Coca-Cola.

BRINGEBÆR: Coca-Cola kommer stadig med nye smaker, i høst er det bringebær som får prøve seg. Vi har testet. Foto: Lars Eivind Bones
BRINGEBÆR: Coca-Cola kommer stadig med nye smaker, i høst er det bringebær som får prøve seg. Vi har testet. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Denne uka kommer flere hundre nye matvarer i butikkene, og fra Coca-Cola kommer fire sukkerfrie nyheter; Sprite med sitron, lime og tranebær, Urge med guarana, Fanta med smak av jordbær og kiwi, samt Coca-Cola uten sukker med bringebærsmak.

Vi har fått hjelp av tre eksperter til å vurdere Coca-Cola Uten sukker med bringebær; forbruksforsker Annechen Bahr Bugge, kokk Svein Trandem og kostholdsveileder Unni Vada Coldevin.

For dem som ikke har fått det med seg har Coca-Cola uten sukker erstattet Coca-Cola Zero.

- Midt i trenden

Nordmenn har omfavnet sukkerfrie alternativer, og salget av sukkerfri brus passerte sukkerholdig brus i sommer, og ifølge matsosiolog og forbruksforsker ved SIFO / Oslo Met, Annechen Bahr Bugge er dette en oppadgående trend.

NY COLA: Vi har testet Coca-Cola uten sukker med smak av bringebær; her er det kokk Svein Trandem som smaker. Foto: John T. Pedersen
NY COLA: Vi har testet Coca-Cola uten sukker med smak av bringebær; her er det kokk Svein Trandem som smaker. Foto: John T. Pedersen Vis mer

- Det er morsomt å se at produsentene jobber bevisst med å møte forbrukernes ønsker, og videreutvikler nye smaker innen sunnere - og populære - kategorier som sukkerfri brus, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Unni Coldevin i Grete Roede er også positiv til nye sukkerfrie alternativer. Men hun synes fortsatt det bør være en kosedrikke, ikke hverdagsdrikke.

Både Coca-Cola og erkekonkurrent Pepsi lanserer stadig nye vrier på sine bestselgere, og Dagbladet har tidligere testet de sukkerfrie colavariantene med sitrussmak og en med ingefær.

TESTPANELET: Annechen Bahr Bugge, Svein Trandem, Unni Vada Coldevin har testet nye dagligvarer for Dagbladet. Foto: John T. Pedersen
TESTPANELET: Annechen Bahr Bugge, Svein Trandem, Unni Vada Coldevin har testet nye dagligvarer for Dagbladet. Foto: John T. Pedersen Vis mer

Kan cola med bringebærsmak bli en utfordrer?

Slik testet vi:

Et testpanel har vurdert flere av høstens nye matvarer for Dagbladet.

  • Annechen Bahr Bugge, matsosiolog og forbruksforsker ved SIFO / OsloMet
  • Svein Trandem, kokk og daglig leder på Einer restaurant i Oslo, erfaring fra blant annet Palace Grill og svenske Ekstedt.
  • Unni Vada Coldevin, fagansvarlig trening og kosthold i Grete Roede

De har sett på smak, konsistens, emballasje, hvor godt produktene leverer på forventninger, og i forhold til kategori, nyskaping, og appell - om de tror produktet kommer til å bli en sukess.

Testen er ikke gjennomført som en blindtest, siden også emballasje

Terningkastet som er gitt reflekterer i hovedsak smaken.

Coca-Cola Uten sukker - raspberry

En halvliter Coca Cola uten sukker med bringebærsmak vil koste cirka 23 kroner.
En halvliter Coca Cola uten sukker med bringebærsmak vil koste cirka 23 kroner. Vis mer

Coca-Cola har akkurat byttet navn og design på sin sukkerfrie brus, og med den bringebærrøde stripa og korken er det fort gjort å ta feil.

Det vil imidlertid fort avsløres, for når du åpner denne er det bringebæraromaen som slår mot deg.

- Coca-Cola med bringebær høres friskt ut, og denne er frisk og god på smak!

- Colasmaken drukner litt, jeg synes dette nesten blir mer som smakstilsatt vann.

- Det smaker som om noen har blandet sukkerfri cola og julebrus, fifty-fifty.

En i testpanelet er lite glad i søt drikke generelt, spesielt ikke de sukkerfrie alternativene, og peker på at selv ikke den kraftige bringebærsmaken klarer å overdøve den kunstige søtningen, så dette er ikke for dem som ikke liker sukker.

Et enstemmig testpanel har likevel troen på at dette er et av produktene som forbrukerne vil ta til sitt hjerte.

- Dette er helt i trenden, dette er det forbrukerne vil ha.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer