DETALJEN: Coop deler ut 700 000 miljøvennlige handlenett til sine medlemmer. Undersiden av posen er utstyrt med en helt spesiell detalj. Foto: Christian Roth Christensen
DETALJEN: Coop deler ut 700 000 miljøvennlige handlenett til sine medlemmer. Undersiden av posen er utstyrt med en helt spesiell detalj. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Detaljen du sparer penger på

Den nye Coop-posen skjuler en hemmelighet: Spar penger på det nye trikset

30 000 sparenett føk ut av Coop-butikkene etter lansering i går.

Coop Norge følger denne uka opp fagre ord og målsettinger om å bruke mindre plast ved å dele ut 700 000 gratis handlenett til sine medlemmer. Ikke bare er nettene laget av miljøvennlig brasiliansk biomateriale, og kan gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitte. De er også utstyrt med en strekkode i bunnen, som gir kundene én krone i gjenbruksbonus hver gang nettet brukes i løpet av august og september.

BIP: - Scanner du strekkoden på den nye Coop-posen får du en krone i bonus, sier kjedens miljøsjef, Knut Lutnæs.
BIP: - Scanner du strekkoden på den nye Coop-posen får du en krone i bonus, sier kjedens miljøsjef, Knut Lutnæs. Vis mer

- I Coop er vi opptatt av reelle miljøtiltak. Sannsynligvis ligger det flere tusen nokså ubrukte handlenett i skuffer og skap rundt om i landet. Coop ønsker at de nye handlenettene skal bli brukt, og spanderer derfor en bonus på dem som bruker dem flere ganger, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs.

At tiltaket har vakt interesse blant kundene, sier tallene fra lanseringsdagen i går, mandag, alt om: 30 000 kunder løste inn kupongen de hadde fått tilsendt elektronisk gjennom Coops app eller nettside, og tok med seg varene hjem i nytt handlenett. Coop har totalt fått produsert en million eksemplarer av nettet.

STREKKODE: Posene er utstyrt med en kode for den som kjøper handlenettet i butikk for 10 kroner, og en gjenbrukskode som gir en krone tilbake i en begrenset tid. Foto: Christian Roth Christensen
STREKKODE: Posene er utstyrt med en kode for den som kjøper handlenettet i butikk for 10 kroner, og en gjenbrukskode som gir en krone tilbake i en begrenset tid. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

- Gøy, kommenterer Lutnæs, som mener responsen er helt i tråd med miljøengasjementet til Coops medlemmer.

Han opplyser at salget av plastposer det siste halvåret har gått svakt ned i Coops butikker. Omsetningen av papirposer er derimot tredoblet hittil i år, sammenliknet med 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har som mål å kutte bruken av plast med 25 prosent innen 2025. Dette skal vi oppnå ved å fase ut engangsprodukter basert på plast, kutte unødvendig emballasje, og ved å benytte fornybart og gjenvunnet materiale. Vi skal også forbedre og utvikle emballasje for å redusere matsvinn, i tråd med vår nullvisjon for matsvinn.

Lutnæs forteller at små grep kan bidra med store resultater. Å fjerne plastvinduet på brødposene har for eksempel gjort at Coop bruker 40 tonn mindre plast i løpet av et år.

Miljøposer fra Rema 1000

Også Rema 1000 har planene klare for å redusere bruken av plast. Kjedens mål er å redusere plastbruken med 37 prosent innen 2020, opplyser sjef for miljø og samfunnsansvar i Rema 1000, Kaia Østbye Andresen.

TAR GREP: Rema 1000 har en rekke tiltak på gang for å redusere bruken av plast, opplyser kjedens miljøsjef, Kaia Østbye Andresen. Foto: Rema 1000
TAR GREP: Rema 1000 har en rekke tiltak på gang for å redusere bruken av plast, opplyser kjedens miljøsjef, Kaia Østbye Andresen. Foto: Rema 1000 Vis mer

- Vi har en rekke tiltak på gang. I 2018 er målet å nå en total plastreduksjon på nærmere 500 tonn. Vi lanserer blant annet miljøposer som består av 80 prosent gjenvunnet plast, noe som bidrar til at produksjon av ny plast reduseres med nærmere 3000 tonn årlig. I frukt- og grøntavdelingen reduserer vi bruk av plast med 174 tonn, blant annet ved å bruke papirposer til norsk frukt i sesong, pappbeger til jordbær, avokado og mango, samt mindre plast til hjertesalat.

Østbye Andresen forteller at kjeden har økt fokus på materialgjenvunnet emballasje, og at mikroplast på egne merkevarer ble fjernet i 2017.

Gjenbrukspose til frukt på Meny

Menykjeden gir kundene sine tre valg; gjenbrukspose, plastpose og papirpose.

ANBEFALER GJENBRUKSPOSEN: - Gjenbruksposen er en klar miljøvinner, sier Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Meny
ANBEFALER GJENBRUKSPOSEN: - Gjenbruksposen er en klar miljøvinner, sier Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Meny Vis mer

- Men vi anbefaler kundene våre å bruke gjenbruksposen. Den er en klar miljøvinner, dersom den brukes igjen og igjen. I et rent klimaregnskap er plastposene et noe bedre valg enn papirposene, mens papirposen er et bedre valg ut fra et forsøplingsperspektiv, sier kommunikasjonsrådgiver i Meny, Nina Horn Hynne.

- Flere Meny-butikker har hatt lokale kampanjer der de har delt ut gjenbruksposer gratis, men vi har ikke hatt noen nasjonale kampanjer på dette. Vi har gjenbruksposer på fast tilbud, det vil si «3 for 2».

GJENBRUK: De nye frukt- og grønnsaksposene du snart får kjøpt på Meny kan brukes igjen og igjen. Foto: Meny
GJENBRUK: De nye frukt- og grønnsaksposene du snart får kjøpt på Meny kan brukes igjen og igjen. Foto: Meny Vis mer

Horn Hynne opplyser at Meny i løpet av få uker vil selge gjenbruksposer til frukt og grønt.

- Vi håper at mange av våre kunder tar i bruk denne slik at vi bidrar til å redusere bruken av unødvendig engangsplast.

Langsiktige mål i Joker og Spar

- Alle våre plastposer er i 50 prosent resirkulerbar plast, uttaler informasjonsansvarlig Anette Grønby Rein i Kjøpmannshuset Norge AS.

AMBISJONER: Spar og Joker har en langsiktig ambisjon om å være bærekraftig, forteller informasjonsansvarlig, Anette Grønby Rein. Foto: Kjøpmannshuset Norge AS
AMBISJONER: Spar og Joker har en langsiktig ambisjon om å være bærekraftig, forteller informasjonsansvarlig, Anette Grønby Rein. Foto: Kjøpmannshuset Norge AS Vis mer

Hun representerer Norgesgruppens to kjeder, Spar og Joker. Ifølge Grønby Rein har begge en langsiktig ambisjon om å være bærekraftig.

- Ett av målene er å redusere forbruket av plast, som for eksempel i plastbæreposer. Både Spar og Joker skal tilby handlenett og papirposer i sine butikker, og vi vil jobbe for å motivere kundene til å bruke disse om igjen, sier Grønby Rein.

Kiwi har delt ut en million nett

- Kiwi har hatt handlenett som alternativ til plastposer i over ti år nå. Vi har delt ut rundt én million handlenett på våre butikkåpninger og til våre Kiwi Pluss-kunder. Vi selger også nettene i alle våre butikker for 14,90. Nettene er svært slitesterke, og dersom det skulle gå i stykker får man nytt gratis, opplyser kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

IKKE NYTT MED NETT: Kiwi innførte handlenett for ti år siden, forteller kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
IKKE NYTT MED NETT: Kiwi innførte handlenett for ti år siden, forteller kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

Kiwikjedens plastposer er laget av 50 prosent resirkulert plast, og etter ønske fra kundene lanserte kjeden papirposer tidligere i år.

- Miljødirektoratets rapport «Miljøkonsekvenser ved bruk av plastbæreposer» konkluderer med at produksjonen av papirposer er mer ressurs- og energikrevende enn produksjonen av plastposer. Men om det er fare for at posen skulle havne i naturen, er papirposer likevel et bedre alternativ enn plast. Vi oppfordrer alle kunder til å kildesortere posene, enten de velger plast eller papir, sier Aakvaag Arvin.

Bærekraft og atferdsendring

Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i analyse- og rådgivningsselskapet Barcode Intelligence AS, er ikke overrasket over framstøtet fra Coop.

- Plastposer har jo blitt et sterkt og tydelig symbol på miljøutfordringene, så dette er nok et tiltak som kan være effektivt for at forbrukerne skal oppfatte at Coop ønsker å drive på en bærekraftig måte. Jeg tror ikke at forbrukerne bryr seg så mye om hva plastposene koster, eller at de får én krone i gjenbruksbonus. Det er ikke dette som får oss til å bruke mindre plast. Jeg tror heller årsaken vil ligge i at vi er blitt mer bevisst problemene plastposer kan medføre, og at dagligvarekjedene nå setter fokus på dette og gjør det lettere for oss å velge andre alternativer.

STRATEGI: At dagligvarekjedene setter fokus på plastproblematikken gjør det lettere for forbrukerne å velge andre alternativer, mener Pål Silseth i Barcode Intelligence As.
STRATEGI: At dagligvarekjedene setter fokus på plastproblematikken gjør det lettere for forbrukerne å velge andre alternativer, mener Pål Silseth i Barcode Intelligence As. Vis mer

Silseth påpeker at bærekraft har vært i vinden de siste åra, og at stadig flere bedrifter kaster seg på trenden.

- Norske kjeder har nok - med noen unntak - ikke hatt veldig stort fokus på dette tidligere, men flere og flere har endret holdning og strategi de seinere åra. Dersom trenden fortsetter og forbrukerne legger mer vekt på miljø og bærekraft i sine valg så vil alle bedrifter og kjeder være nødt til rette seg etter dette.

Silseth tror at vi som forbrukere kan være ganske kyniske, og tenke mer på oss selv enn på hva som gagner noe så abstrakt som kloden vår.

- Men å få synliggjort problemet med plastposer i magene til fisk og hval, gjør at dette blir mer konkret og vi ser hvordan dette rammer oss. Dermed vil vi også kunne ønske å endre atferden vår når vi ser at dette rammer oss.

- Konkurranse fungerer

Eirik Oland i Handelens Miljøfond ønsker Coops tiltak velkommen:

BRA: Nye alternativer til plastposer er bra og viser at konkurranse fungerer, mener Eirik Oland i Handelens Miljøfond.
BRA: Nye alternativer til plastposer er bra og viser at konkurranse fungerer, mener Eirik Oland i Handelens Miljøfond. Vis mer

- Et av formålene til Handelens Miljøfond er å bidra til å redusere bruken av plastbæreposer. I tillegg skal vi bidra til å redusere plastforsøpling og øke ressurseffektivitet knyttet til plast. Vi hilser gode tiltak som bidrar til dette velkommen, og jeg tror dette er et bra tiltak.

Vi ser også at kjeder både innen dagligvare og service- og faghandelen konkurrerer om å få fram nye alternativer til plastposer. Dette er bra og viser at konkurranse fungerer, sier Eirik Oland, daglig leder i Handelens Miljøfond.