LITAGO: Vi fikk et utvalg personer til å prøve Litagos nye smak. Her er dommen. Video: Didrik Sæther, Reporter: Nicolai Aagaard, Klipp: Frida Andersen Vis mer

Nye dagligvarer vinter 2017, drikkenyheter:

Den nye Litago-smaken deler folket: - Har de hatt kanelbolle i melka?

Melk med kanelsnurrsmak, runde Fanta-flasker med sukkerfri pomelobrus, chiliøl, og «smart vann»: Her er årets drikkenyheter.

(Dagbladet): - O'boy? Jul? Kaffe, sjokolade, kanel, jordbær og bakevarer.

Svarene var mange da vi spurte et knippe norske forbrukere om hva de synes den nye Litago-melken smakte.

«Hvit skolemelk oppfattes som kjedelig og barnslig, mens melk med forskjellige smaker er noe som appellerer til ungdomsgruppen.» Annechen Bahr Bugge

- Vet du hva, det første som slo meg litt, det var den søte sjokoladesmaken, men det var bitte litt sånn bakevaresmak, og det var litt spennende, sier Ole Kristian.

Noen var innom jul og kanel, mens Berit synes melken smakte av sjokolade og kaffe, og ville gjerne drukket den til - nettopp - kanelboller.

I videoen over kan du også se hvordan de synes den smakte.

Publikumsfavoritt

KANELBOLLE: Tine har puttet kanelsnurresmaken i melken.
KANELBOLLE: Tine har puttet kanelsnurresmaken i melken. Vis mer

Akkurat som Sørlandschips' potetgull med smak av sjokolade og karamell, ble den nye Litagoen stemt frem av forbrukere. Kanelsnurrsmaken fikk 42 prosent av stemmene blant mer enn 100 000 forbrukere. Andre mulige smaker var karamellnøtt, bananer og kokosbolle.

Se hva et knippe Oslo-borgere synes om nyheten over, og hvilke andre drikkenyheter som er på vei i butikk lenger ned i artikkelen.

- Gammelt markedsføringstriks

Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania mistenker at Litago har brukt et gammelt markedsføringstriks når de nå lanserer en variant med smak av kanelsnurrer:

GJØR SOM GRANDIOSA: Runar Døving bemerker at Tine her benytter seg av et godt, gammelt markedsføringstriks. Foto: Høyskolen Kristiania
GJØR SOM GRANDIOSA: Runar Døving bemerker at Tine her benytter seg av et godt, gammelt markedsføringstriks. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

- Publikum har forbundet Litago med sjokolademelk i mange år. Ved å lansere noe overraskende, får de samtidig oppmerksomhet rundt sitt hovedbrand. Hvis en person ikke liker den nye smaken av kanel, kan de uansett lene seg til den vanlige sjokolademelken, sier han til Dagbladet.

Han viser til at dette er samme strategi som Orkla har brukt med Pizza Grandiosa - å stadig lansere nye varianter, samtidig som de beholder klassikerne.

- Et smart grep, mener professor Døving.

HAR POTENSIALE: Melk taper terreng, men melk med smak appellerer til ungdom, sier Annechen Bahr Bugge. Foto: SIFO
HAR POTENSIALE: Melk taper terreng, men melk med smak appellerer til ungdom, sier Annechen Bahr Bugge. Foto: SIFO Vis mer

Forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO konstaterer at Litago med smak av kanelsnurrer ved første øyekast virker som en uvanlig kombinasjon - men at det likevel har potensiale:

- Melk som kategori har en nedadgående trend blant barn og unge, men sjokolademelk har holdt seg relativt stabilt. Hvit skolemelk oppfattes som kjedelig og barnslig, mens melk med forskjellige smaker er noe som appellerer til ungdomsgruppen, sier hun til Dagbladet.

Sunne drikkevaner for generasjon prestasjon

Hun viser til at sunnhetstrenden står sterk, og fallet i salg av sukkerholdige leskedrikker til fordel for vitaminvann, vann med smak, proteindrikke og sportsdrikke - og at hva vi velger å drikke, er en viktig del av vår identitet.

- Drikkeprodukter er en viktig identitetsmarkør blant unge. Velger du Coca-Cola, signaliserer du gjerne en rampete matstil. En sunn matstil var imidlertid det som ble rangert høyest blant de unge, for sukker er ut.

Generasjon prestasjon skal være flinke på skolen, holde på med idrett og spise sunt.

- Gutta som bare spiser boller og driver med dataspill er ikke de hotte blant jentene lenger, konstaterer Bahr Bugge.

Meierinytt - og plantebaserte alternativer

Kanelsnurrmelken, eller skillingsbollemelken som vår indre bergenser har valgt å kalle den, er nok den som skiller seg mest ut blant årets drikkenyheter - men er ikke den eneste nyheten som kommer i årets første dagligvareslipp.

LAKTOSEFRI: Fersk lettmelk uten laktose fra Rørosmeieriet. Foto: Rørosmeieriet.
LAKTOSEFRI: Fersk lettmelk uten laktose fra Rørosmeieriet. Foto: Rørosmeieriet. Vis mer

Den viktigste trenden er helse og sunnhet, herunder sukkerfritt.

Vanlig melk fra Tine kommer også med to nye smaker, Bringebær og Kaffe og kakao. Disse er uten tilsatt sukker, tilsatt vitamin D og laktoseredusert.

Rørosmeieriet lanserer en fersk, laktosefri lettmelk. Denne fås kjøpt hos NorgesGruppen.

Q-meieriene har ingen store drikkenyheter i år, men har nå laget en 2,5 desilitersvariant av sjokolademelken sin.

Utvalget for dem som ønsker plantebaserte alternativ til vanlig melk har eksplodert de siste årene. Fra Alpro kommer to nye varianter; Havre og mandel og Kokos og mandel.

Dream kommer med to mandeldrikker, en med mandel og havre, og en økologisk mandeldrikk.

Det «smarte» kjendisvannet

Vann er ikke bare vann, det finnes med og uten bobler, mineraler - til og med økologisk, og nå kommer også Glaceau med sitt populære Smartwater til Norge, altså smart vann, både med og uten bobler.

SMART VANN? Coca-Colas Glaceau Smartwater er vann tilsatt mineraler og, eventuelt, kullsyre. Foto: Coca-COla
SMART VANN? Coca-Colas Glaceau Smartwater er vann tilsatt mineraler og, eventuelt, kullsyre. Foto: Coca-COla Vis mer

På spørsmål om hva som er så smart med vannet, svarer Mette Vinther Talberg i Coca-Cola Norge at det er fordi det er tilsatt mineralsalter, som skal gi en ekstra krisp og ren smak på vannet.

Det har på kort tid blitt «det mest populære premiumvannet» i USA, det frontes av et knippe kjendiser, og Dagbladets journalist kan skrive under på at det er absurd synlig i gatebildet i kjendistunge Los Angeles.

Bonaqua får en aldri så liten rebranding, og blir nå Telemark av Bonaqua, og kommer i en ny og større flaske.

Små vitaminbomber

Sunniva utvider juice-sortimentet, og lanserer to nye varianter av kaldpresset juice: Eplejuice av Pink Lady og Appelsinjuice. Disse har tidligere vært varmebehandlet for lenger holdbarhet.

HOT SHOTS: Juice i små porsjoner, gjerne med litt kick i, er populært og popper opp i kiosker, på cafeer og i dagligvarehandelen. Her er tre nye fra Cevita. Foto: Cevita
HOT SHOTS: Juice i små porsjoner, gjerne med litt kick i, er populært og popper opp i kiosker, på cafeer og i dagligvarehandelen. Her er tre nye fra Cevita. Foto: Cevita Vis mer

Cevita kommer med ørsmå juiceflasker med smak og vitaminer; Rødbet med eple og sitron, Hot shot med kajenne og gurkemeie og Ingefærshot med eple og lime.

I sukkerfri saft-segmentet kommer Zeroh! med smak av appelsin og gylne bær, helt uten både sukker og kalorier, og Fun Light med smak av jordbær og pasjonsfrukt.

Kalde varmdrikker

Den italienske dessertklassikeren affogato, kaffe over en kule vaniljeis, blir nå en smak i Tines iskaffe.

Coca-Cola har brutt samarbeidet med Nestlé om Nestea, og lanserer en utfordrer: Fuze Tea, i fire forskjellige smaker.

Dette er et produkt forbruksforsker Runar Døving har stor tro på:

- Dette handler mindre om merkevarer enn om markedsmakt. Her gjelder det å få plass i butikk og god distribusjon. Coca-Cola har ekstremt god distribusjon i Norge, og jeg regner med de vil bruke den for alt den er verdt, sa Døving til Dagbladet da vi først omtalte denne nyheten.

Kaffe og te

LEAN GREEN: matcha med krydder som ettersigende skal øke forbrenningen.
LEAN GREEN: matcha med krydder som ettersigende skal øke forbrenningen. Vis mer

Yogi Tea lanserer to nye smaker i februar: Turmeric Chai, en krydret teblanding med gurkemeie og White Tea med aloe vera, basilikum, tusenfryd - og gurkemeie.

Den gule roten er mye brukt i indiske krydderblandinger og har fått en renessanse det siste året i drikken golden latte, en varm gurkemeie- og melkedrikk.

Twinings lanserer granateple- og bringebærte.

Pukka te kommer med Lean matcha green, en grønn oolong-basert te med kanel, ingefær og fennikel, alt økologisk.

Nestlé har gjort en liten justering på Nescafé Gull pulverkaffe, som får både nytt innhold av enda mer finmalte arabicabønner og glasset har fått nytt design.

Brus

Blant de viktigste hovedtrendene innen drikkesegmentet er sukkerfrie drikker, og det lanseres stadig nye alternativ.

NY VRI: Pepsi Max har fått smak av ingefær. Foto: Ringnes
NY VRI: Pepsi Max har fått smak av ingefær. Foto: Ringnes Vis mer

Hos Ringnes er nå 80 prosent av de alkolfrie produktene uten sukker, ifølge kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard, og i vinter lanserer bryggerigiganten to nye varianter: Villa Farris uten sukker, samt Pepsi Max Ginger.

Dagbladet testet ingefær-Pepsien allerede i sommer, da kjøpt i Sverige, sammen med et knippe andre drikkenyheter.

Dette er for øvrig akkurat det samme markedsføringsgrepet som Døving nevner over; en ny vri på et gammelt produkt - og et grep som mange drikkeprodusenter også tar, nå sist med Coca Cola Light med sitron og Fanta med solbær.

Det er også veldig i tiden: Ingefær er en smak som trekkes fram som aktuell både i mat og drikke av Therese S. Sønneland Jørlo, kategoriansvarlig for ferskvare i Spar og Joker. I år blir det også ingefærchips i begrenset opplag fra Sørlandschips, inspirert av årets OL-vertsland.

Fra Coca-Cola kommer kanskje den morsomste emballasjen: Fanta ball er en rundt flaske som kommer i begrenset opplag i smakene Pink Grapefuit zero sugar og Orange.

Øl og sider

I serien produkter uten noe, det alkoholfrie ølet Hansa Null blir nå glutenfritt.

Bergensbryggeriet utvider også produksjonen av Spesial chili blonde. Dette ble lansert i begrenset opplag i fjor, og blir det også i år - men nå i et litt større opplag.

SIDER fra Champagne. Foto: Hansa
SIDER fra Champagne. Foto: Hansa Vis mer

Av de søtere alkoholnyhetene, tidligere omtalt som rusbrus, nå stort sett kalt sider, kommer også et par nyvinninger:

Bacardi breezer Strawberry har smak av jordbær, med innslag av røde bær og blodappelsin. Grevens kommer med en fyrrig sidervariant med smak av jordbær og et hint pepper - også denne uten tilsatt sukker.

Fra Champagne, som i området - ikke drikken - kommer sideren Orchard Thieves. Denne er fermentert på vingjær, er halvtørr, og inneholder 75 prosent juice.

Sports- og energidrikker

Monster lanserer en ny energidrikk, Burn mango - og Norge er første land i verden der denne nye varianten testes.

Sporsdrikken Powerade kommer i en ny smak, pasjonsfrukt.

Les også historien om Norwegian Energy, og sogningene som utfordrer energidrikkegigantene.