TOMME HYLLER: Meny-kjedens nye veganpizza ble revet ut av hyllene på få dager. Dagligvarekjedene melder om generelt stor etterspørsel etter vegan- og vegetarprodukter. Her fra Meny på Røa i Oslo. Foto: Jørgen Rønning
TOMME HYLLER: Meny-kjedens nye veganpizza ble revet ut av hyllene på få dager. Dagligvarekjedene melder om generelt stor etterspørsel etter vegan- og vegetarprodukter. Her fra Meny på Røa i Oslo. Foto: Jørgen RønningVis mer

Får ikke fylt opp hyllene fort nok med vegan- og vegetarprodukter

Den nye pizzatypen ble revet bort: - Vi ble tatt på senga

Rødbete- og soppburgere, kjøttpålegg uten kjøtt og meierivarer uten kumelk får stadig mer plass i butikkene.

(Dagbladet): «Vi var ikke forberedt på responsen.» «Sterkt økende etterspørsel.» «Ekstrem interesse.» «Svært god vekst.»

POPULÆR: Veganpizzaen alle ville smake på.
POPULÆR: Veganpizzaen alle ville smake på. Vis mer

Nordmenn har for alvor fått munnene opp for vegetarmat, og dagligvarekjedene jubler. Uttalelsene over kommer fra kjedenes representanter, og forteller noe om situasjonen.

For få uker siden lanserte Meny-kjeden Norges første veganpizza, Folkets Oumph!, solgt i dagligvarebutikk. Man skulle være kjapp for å få smakt på nyvinningen, for hele partiet på 4500 pizzaer forsvant som dugg for sola. Nå produseres det veganpizzaer på løpende bånd for igjen å få fylt opp de tomme butikkhyllene rundt om i landet.

- Responsen var overveldende. Pizzaen ble raskt en snakkis på sosiale medier, og produktet ble etterlyst over hele landet. Dette er et tegn på at vegetarmat har blitt folkelig, erklærer kommunikasjonsrådgiver i Meny, Nina Horn Hynne, overfor Dagbladet.

KJØTT AV OG TIL: - Stadig flere er fleksitarianere, sier Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Glenn Røkeberg
KJØTT AV OG TIL: - Stadig flere er fleksitarianere, sier Nina Horn Hynne i Meny. Foto: Glenn Røkeberg Vis mer

Horn Hynne rapporterer om en sterkt økende etterspørsel etter vegetarprodukter generelt. Salget av vegetarprodukter på Meny økte med 41 prosent i 2017 i forhold til i 2016.

- Vi har doblet antall vegetarprodukter bare det siste året. I tillegg har flere av våre butikker en egen ferskvaredisk for vegetar.

- Ekstrem interesse for vegetarmat

- Vi opplever en ekstrem interesse for vegetarmat blant våre kunder, sier Hege Berg-Knutsen, som er ansvarlig for kategorien egne merkevarer i Coop Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjeden var ikke forberedt på den gode responsen og det høye engasjementet til kundene, da de for snart to år siden lanserte en ny serie med vegetarprodukter:

- Vi utviklet som første kjede en vegetarserie, Coop Vegetardag, sommeren 2016. Burgere var første produkt ut, og de tok helt av. Den sommeren solgte vi mer vegetarburgere enn vanlige burgere i Extra-kjeden, forteller Berg-Knutsen.

STORT INTERESSE: Vegetarproduktene er etterspurt, forteller Hege Berg-Knutsen i Coop. Foto: Coop
STORT INTERESSE: Vegetarproduktene er etterspurt, forteller Hege Berg-Knutsen i Coop. Foto: Coop Vis mer

I fjor omsatte Coop vegetarprodukter for 26 millioner kroner, og kan vise til en markedsandel på 60 prosent i kategorien «kjølte kjøtterstattere». Nå fyller kjeden butikkhyllene med nye vegan- og vegetarprodukter ved hvert lanseringsvindu, og planlegger videre utvikling av sortimentet.

Den forbrukereide dagligvarekjeden merker at vegetarproduktene har ført til et tilsig av nye medlemmer til Coop.

PÅLEGGSSLAGER: Jalapenopålegget er blant vegetar-bestselgerne på Coop.
PÅLEGGSSLAGER: Jalapenopålegget er blant vegetar-bestselgerne på Coop. Vis mer

- Denne kundegruppen er ekstra spennende for oss, og vi forventer at den bare vil vokse. Dette er i overveiende grad unge mennesker, som er engasjerte og opptatte av økologi og miljø.

IKKE OVERRASKET: - Interessen for vegetarmat er merkbart økende, bekrefter Annechen Bahr Bugge, forsker ved Sifo/OsloMet. Foto: Eivind Røhne/OsloMet
IKKE OVERRASKET: - Interessen for vegetarmat er merkbart økende, bekrefter Annechen Bahr Bugge, forsker ved Sifo/OsloMet. Foto: Eivind Røhne/OsloMet Vis mer

Vekst på 270%

Kiwi-kjeden merker størst etterspørsel etter vegetarprodukter i bynære strøk, og i nærheten av studiesteder. Aller størst er etterspørselen i butikkene i Oslo sentrum, men varegruppen selger bra over hele landet, opplyser kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

- Vi ser absolutt en økende interesse for vegetarprodukter i Kiwi. Veksten i matvarer som aktivt markedsføres eller merkes som vegetar- eller veganalternativer er på hele 270 prosent i årets ti første uker, sammenliknet med samme periode i fjor. Men selv om veksten innen denne kategorien er stor, er det samtidig viktig å understreke at andelen av det totale salget fortsatt er lav, forteller hun.

Aakvaag Arvin tror vi bare har sett starten på vegetarbølgen, og at dette er en trend som vil prege framtidas spisevaner.

BESTSELGER: Rødbeteburgeren er vinterens vegetarvinner hos Kiwi.
BESTSELGER: Rødbeteburgeren er vinterens vegetarvinner hos Kiwi. Vis mer

- I Opinions Spisetrender 2018 er det så mange som en av fire som har minst én kjøttfri dag i uka. Helse og bærekraft er noe som engasjerer, og bevisstheten rundt det å spise mer vegetarisk øker. Vi i Kiwi tror fleksitarianere er gruppen som vil øke mest framover.

Hun synes det er vanskelig å anslå vegetarmarkedet totalt sett, fordi mange produkter passer for vegetarianere og veganere, men markedsføres likevel ikke under denne fanen. Eksempler er grønnsakbaserte supper, ferdigretter uten kjøtt, pizza uten kjøtt, bønner og linser og ikke minst frukt og grønnsaker.

SMAKSTEST: Kokkene Markus Dalseg, Eirik Mehus og Jonathan Kolbu har smakt seg gjennom årets nye frossenpizzaer for Dagbladet. Video: Per Ervland Vis mer

- Kikerter og bønner er blant produktene som har hatt en kjempevekst i Kiwi, men som ikke defineres som vegetarprodukter.

STORT POTENSIAL: - Melkeerstatningsprodukter er det største vegetarsegmentet i Kiwi, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
STORT POTENSIAL: - Melkeerstatningsprodukter er det største vegetarsegmentet i Kiwi, sier Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

Økt salg

Kommunikasjonssjef i Rema 1000, Ann-Kristin Pettersen bekrefter at vegetarprodukter er populære:

- Etterspørselen av vegetarprodukter holder seg jevnt oppe. Salget økte etter lanseringen av Meatish-serien vår i 2017, og vi ser at kundene setter pris på valgalternativer til laveste pris. Nyheter innen vegansk pålegg-, smågodt- og meierivarer har også blitt tatt godt imot av våre kunder.