MOBILFRI SONE: Eieren av det sørfranske spisestedet Le Petit Jardin utenfor Montpellier, Jean-Noël Fleury (bildet), reagerer med rødt kort og utvisning overfor gjester som ikke klarer å holde fingrene unna mobiltelefonen ved bordet. Norske restauranteiere mener franskmannen går for langt. Foto: Hugues Marchal
MOBILFRI SONE: Eieren av det sørfranske spisestedet Le Petit Jardin utenfor Montpellier, Jean-Noël Fleury (bildet), reagerer med rødt kort og utvisning overfor gjester som ikke klarer å holde fingrene unna mobiltelefonen ved bordet. Norske restauranteiere mener franskmannen går for langt. Foto: Hugues MarchalVis mer

Forbud mot mobil på restaurant

Denne restauranten deler ut gult og rødt kort til gjestene

Fransk spisested deler ut advarsler til høylytte gjester. - Har ikke angret et sekund, sier restauranteieren til Dagbladet.

(Dagbladet): - Ved bordet skal man fortelle gode historier og dårlige vitser, ikke sitte og glane på telefonen, forteller Jean-Noël Fleury, eier av den sørfranske restauranten Le Petit Jardin utenfor Montpellier, til Dagbladet.

VAKTE OPPSIKT: Restauranteieren på Le Petit Jardin mener folk bør snakke sammen istedenfor å se på telefonen. Foto: Hugues Marchal
VAKTE OPPSIKT: Restauranteieren på Le Petit Jardin mener folk bør snakke sammen istedenfor å se på telefonen. Foto: Hugues Marchal Vis mer

Franskmannen har skapt overskrifter både i hjemlandet og i andre deler av verden for sin restriktive holdning til bruk av mobiltelefoner på hans idyllisk beliggende spisested i landsbyen Saint-Guilhem-le-Désert.

Hvis servitørene oppdager at du er mer opptatt av telefonen enn maten, blir det blåst i fløyte og delt ut gule, og i verste fall røde kort, med påfølgende utvisning.

Til Dagbladet sier Fleury at han var lei av at folk satt med bøyde hoder og ustanselig sjekket skjermene sine, istedenfor å vie sin oppmerksomhet til maten og de andre rundt bordet.

MOBILREGLER: Ved inngangen kan folk lese stedets regler for mobilbruk. Foto: Hugues Marchal
MOBILREGLER: Ved inngangen kan folk lese stedets regler for mobilbruk. Foto: Hugues Marchal Vis mer

- Gjestene må gjerne knipse et bilde av maten, eller diskret kikke på telefonen en gang iblant. Det er selvsagt også akseptabelt å ta telefonen hvis den ringer, men vi oppfordrer gjestene til å skru av lyden på telefonen, og til å gå utenfor restauranten for å snakke i den.

- Bør være som i teateret

På et stort skilt ved inngangen til restauranten opplyses det om hvilke regler som gjelder. På den måten sikrer restauranteieren seg mot klager, forteller han:

- Alt er forklart på plakaten. Både vår holdning til mobiltelefonbruk og hva de kan forvente seg på menyen. Vi serverer real mat laget av gode, lokale råvarer. Vil du for eksempel ha coca cola, ketchup eller majones på flaske må du gå et annet sted.

HELT OK: Restauranteierne Dagbladet snakket med har et avslappet forhold til gjestenes mobilbruk. Foto: NTB/Scanpix
HELT OK: Restauranteierne Dagbladet snakket med har et avslappet forhold til gjestenes mobilbruk. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Fleury mener at det er like uhøflig å snakke i telefonen på restaurant, som på kino og teater. Han synes også at voksne som lar barn spille elektroniske spill ved bordet velger en litt for lett løsning for seg selv.

- Jeg inviterer derfor barn som synes måltidene blir lange og kjedelige til å oppsøke restaurantens spillområde, der jeg har installert et bord med det klassiske kulespillet petanque. Det har vært en suksess, og mange barn sier de synes dette er morsommere enn å spille elektroniske spill, forteller restauranteieren.

Fem røde kort

Fleury holder restauranten åpen fra april til slutten av september. Le Petit Jardin er i sesongen ett av 23 spisesteder i den lille turistbyen med 250 innbyggere.

- Vi har ikke mistet mange kunder. I løpet av årets sesong reagerte vi med rødt kort og utvisning overfor fem gjester. De er selvsagt ikke spesielt fornøyde når dette skjer, men vi gjør dem oppmerksomme på at vi er i vår fulle rett, siden alle reglene for mobilbruk er satt opp ved inngangen.

Han opplyser at mange gjester har sansen for de ukonvensjonelle sanksjonene:

- Når vi blåser i fløyta og med et glimt i øyet deler ut gule kort, bidrar dette ofte til at gjestene ved forskjellige bord begynner å prate med hverandre. Slik oppnår vi jo akkurat det vi vil, nemlig latter og god stemning, sier Fleury.

Han har også merket at mange har lest om stedet, og kommer til restauranten nettopp for å oppleve et måltid uten mobil.

Ikke et problem i Norge

Norske restaurantfolk Dagbladet har kontaktet, ser ut til å ha et litt mer avslappet forhold til gjestenes mobilbruk.

- Jeg lar meg nok ikke irritere like mye som franskmannen, sier kjøkkensjef og eier av trondheimsrestauranten Fagn, Jonas André Nåvik.

KJØPTE LADERE: Restauranteiere Jonas André Nåvik har ladere på lur til desperate gjester som trenger telefonstrøm. Foto: Fagn
KJØPTE LADERE: Restauranteiere Jonas André Nåvik har ladere på lur til desperate gjester som trenger telefonstrøm. Foto: Fagn Vis mer

Han synes ikke gjestenes telefonbruk er et problem, men innrømmer at han gjerne ville ha sett at de heller rettet oppmerksomheten mot maten. De er jo tross alt kommet for å få en opplevelse.

- Noen ganger er de så opptatte av telefonen at de ikke registrerer at servitøren forsøker å plassere maten foran dem på bordet. Men til sjuende og sist blir det opp til gjestene om de vil prioritere sosiale medier framfor det som skjer på tallerkenen.

Legger ut bilder av maten

For det er ingen tvil om det er høy aktivitet på Snapchat, Facebook og Instagram blant norske restaurantgjester. Mange vil vise fram hva de spiser, via mer eller mindre vellykkede tallerkenbilder.

- Det er ikke alltid lett å ta gode matbilder. Vi vurderer faktisk å begynne med å dele ut minnepinner med profesjonelle bilder, slik at gjestene kan slippe å fotografere selv, sier Nåvik.

Han opplyser også at restauranten hans har måttet gå til innkjøp av et lager med mobilladere for å hjelpe det han kaller «desperate gjester», som har gått tomme for strøm.

KNIPSER MATEN: - Vi vurderer å dele ut minnepinner med bilder av maten, så slipper gjestene å knipse selv, sier Jonas André Nåvik ved restaurant Fagn i Trondheim. Foto: Fagn
KNIPSER MATEN: - Vi vurderer å dele ut minnepinner med bilder av maten, så slipper gjestene å knipse selv, sier Jonas André Nåvik ved restaurant Fagn i Trondheim. Foto: Fagn Vis mer

Mange av Nåviks gjester spør om det er greit at de tar fram telefonen og knipser bilder ved bordet, forteller han.

- Det synes jeg er hyggelig. Selvsagt må de få fotografere hvis de vil.

- Ren idioti

Hans kollega i Bergen, Christopher Haatuft ved restaurant Lysverket, er enig. Haatuft, også kjent fra den aktuelle TV-serien «Mitt kjøkken ruler», har liten sans for den franske restauranteierens kontante tiltak mot gjester med høy mobilføring.

- Dette er ren idioti. Gjestene betaler for maten og må få lov å gjøre akkurat det de vil. Jeg sitter selv gjerne med telefonen på bordet, spesielt om jeg spiser alene, kommenterer han.

UVESENTLIG: Christopher Haatuft ved Lysverket i Bergen bryr seg fint lite om gjestene har telefonen framme. Foto: David Torch
UVESENTLIG: Christopher Haatuft ved Lysverket i Bergen bryr seg fint lite om gjestene har telefonen framme. Foto: David Torch Vis mer

Han bryr seg lite om at gjestene bruker telefon underveis i måltidet:

- Så lenge de koser seg, må de gjerne sitte med en Rubiks kube, for min del.

- Hva synes du om at det er naturlig for de fleste å legge bort telefonen når de er på kino og teater, men ikke på restaurant?

- Jeg er selv blant dem som sjekker telefonen på kino. På teater er det annerledes. Der er det noen som framfører noe live. Man må respektere det de gjør, så jobben deres ikke blir vanskeligere.

- I en liten sushirestaurant er det kanskje viktigere å delta i måltidet, siden du hele tiden har øyekontakt med fyren som står rett foran deg og mater deg. Sitter man med en biff med bearnéssaus på en vanlig restaurant, er det ikke så farlig, sier Haatuft.

Spilleregler for samvær

Daglig leder for Bocuse d'Or Norge, Arne Sørvig, synes et forbud mot mobiltelefon, som på den franske restauranten, blir litt for spesielt:

- Men restauratøren må få drive sin restaurant som han vil. At en restaurant gjør seg til jury og dommer overfor gjestene sine er litt spesielt. Men for all del. Det finnes sikkert gjester som synes dette er underholdende og.

SKIKK OG BRUK: Et spørsmål om skikk og bruk, mener Arne Sørvig i Bocuse d'Or Norge om mobilbruk på restaurant. Foto: Fredrik Ringe.
SKIKK OG BRUK: Et spørsmål om skikk og bruk, mener Arne Sørvig i Bocuse d'Or Norge om mobilbruk på restaurant. Foto: Fredrik Ringe. Vis mer

Sørvig er enig med den franske restauranteieren i at det er et problem at vi mennesker i stadig større grad er mer digitalt enn fysisk til stede.

- Det er kjedelig å spise sammen med folk som sitter å koper ned i skjermen, i stedet for å engasjere seg i samtalen rundt et godt bord.

- Hvor relevant tenker du at et slikt forbud er her i Norge?

- Ikke særlig. Her handler det om skikk og bruk. Hyppig telefonbruk og liten tilstedeværelse rundt et måltid er rett og slett dårlig oppførsel.

Sørvig mener at den dagen en restauratør begynner å irritere seg over gjestene er det like greit å finne på noe annet å gjøre, fortrinnsvis i en jobb med mindre kundekontakt.