60 MINUTTER DAGLIG: Å gå tur har flere helsemessige fordeler enn du kanskje tror, også for vektas del. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
60 MINUTTER DAGLIG: Å gå tur har flere helsemessige fordeler enn du kanskje tror, også for vektas del. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Fedmeprofessor:

- Dette er det som må til for å gå ned i vekt - og bli der

Et par joggesko er alt du trenger.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Helsedirektoratet anbefaler at voksne bør være i moderat aktivitet i minst 150 minutter hver uke, og barn i minst 60 minutter hver dag. Leder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmesæth, hevder at en gåtur på 60 minutter daglig er nok for deg som vil holde vekta eller miste noen kilo.

«En gåtur på 60 minutter daglig er nok» Jøran Hjelmesæth

- Hvis en person på 70 kilo øker sin fysiske aktivitet med en daglig rask gåtur, for eksempel seks kilometer på en time, firedobles energiforbruket i forhold til i hvile, sier han.

For samme person på 70 kilo betyr det en økning i forbrenning fra 70 kalorier i hvile, til 280 kalorier, i løpet av denne timen. Det er en netto økning på 210 kalorier daglig, ifølge Hjelmesæth.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn