Pizzasmell:

Dominos med nytt milliontap: Skjelver

Nye tall viser at kjeden tapte over 70 millioner.

BRIKKENE FALLER PÅ PLASS: Dominos publiserte endelig tallene for 2017, ett år forsinket. Nå viser regnskapet røde tall for 2017. Foto: Scanpix
BRIKKENE FALLER PÅ PLASS: Dominos publiserte endelig tallene for 2017, ett år forsinket. Nå viser regnskapet røde tall for 2017. Foto: ScanpixVis mer

Problemene ser ut til å tårne seg opp for den amerikanske pizzakjeden Domino's i Norge. Når kjeden offentliggjorde sine tall for regnskapsåret 2017 på mandag, viste de et resultat på minus 73,6 millioner kroner, melder nettstedet E24.

Omsetningen hadde i samme periode økt kraftig - fra drøyt 50 millioner til over 100 millioner sammenliknet med året før.

- Vi hadde endel utfordringer i andre kvartal i fjor, blant annet gjorde vi noen endringer i produktet, sier Domino's Norges nye toppsjef Robin Caley til Dagbladet.

Domino's endret leverandør av blant annet ost og kjøtt, noe som ikke bare falt i smak hos kundene. I tillegg ønsket de å kutte leveringstiden til 30 minutt, men dette førte til at de måtte innskrenke områdene de leverte til, forteller Caley.

- Kundedatabasen vår ble også rammet av GDPR i august, fortsetter Caley.

Han framholder likevel at Domino's ser på Norge som et spennende marked, og de er fortsatt optimistiske.

Danske problemer

Dagbladet kunne tidligere i år fortelle om hvordan kjeden gikk konkurs i Danmark.

Dette i etterkant av Danske TV2s avsløringer om hvordan flere av filialene jukset med datomerking og serverte lett bedervelig mat som var gått ut på dato.

- Domino's Norge og Domino's Danmark hadde forskjellige eiere. Driften i de to landene har vært atskilt, men det er klart at vi fulgte saken med stor interesse, sier Caley.

- Vi i Domino's Norge tar mat og matsikkerhet veldig seriøst, det er en av kjerneverdiene til merkevaren vår. Men det hjelper ikke med negativ publisitet rundt merkenavnet - selv om det er med en annen eier i et annet marked.

Slik skal de snu trenden

I kvartalsrapporten annonserte kjeden at de nå står foran en «omfattende snuoperasjon» for driften i Norge.

- Først og fremst skal vi konsentrere oss om å lage den beste pizzaen. Den skal lages fersk, strekkes ut for hånd, ha stabilt gode råvarer, og leveres innen en halvtime, sier Caley.

Selskapet er nå i ferd med å teste nye leverandører av blant annet mozzarella. Det er ikke bare-bare å finne en leverandør som kan levere store volum i stabil, god kvalitet, skal vi tro toppsjefen.

- Vi kommer også til å forenkle prosesser i pizzabakeriene og gi personalet mer og bedre opplæring, sier Caley.

I dag har kjeden 45 utsalg. Tre av dem er nye i år, den siste åpnet i Trondheim i april, og selskapet planlegger et par til i løpet av året.

Dolly-oppkjøpet

I 2017 kjøpte Domino's opp Dolly Dimple's-kjeden. Ifølge selskapet er underskuddet forventet og at årsaken til de negative tallene har sin forklaring i oppkjøpet. På toppen kommer høye oppstartskostnader i forbindelse med etablering av nye utsalgssteder.

Selv regner Domino's oppkjøpet av Dolly Dimple’s som en stor suksess og rapporterer at utsalgsstedene som er omgjort til Domino-steder har økt omsetningen med 50 prosent.

Domino's framholder at de vil fortsette å satse i Norge. Målet er å bli størst og at de mener det er plass til omtrent 75 norske utsalgssteder.

Domino’s Pizza i Norge eies ifølge E24 71 prosent av Domino’s Pizza Group Plc, som er notert på London-børsen. I dag er Domino's Norges tredje største pizzakjede.

SJOKOLADEPIZZA: Fabio Addesse viser hvordan han lager sjokoladepizza på Tipo pizzeria i Oslo. Oppskriften får du her: http://www.dagbladet.no/mat/slik-lager-du-sjokoladepizza/67502796 Vis mer

- Det grunnleggende spørsmålet er: Hvorfor klarer de ikke å drive lønnsomt? Er det et kostnadsspørsmål eller et markedsspørsmål - eller en kombinasjon? Mest sannsynlig skyldes det at de ikke har nådd et salgsvolum som bringer enhetskostnadene lavt nok ned, sier professor Tor W. Andreassen ved NHH.

- Men, det kan være en underliggende trend som beveger seg bort fra amerikanske konsepter, bort fra kjøttbaserte produkter og mot mer kortreist og lokal mat som er mer plantebasert. Om det er tilfelle, vil de slite big time dersom de ikke innoverer i produktene med nye råvarer, understreker Andreassen.

- Uten at jeg vet, tror jeg ikke de sliter med et dårlig merkenavn, misfornøyde kunder nye pizzakonsepter lansert. Med andre ord: Deres relative attraktivitet har ikke sunket i forhold til andre tilsvarende konsepter. Derfor tror jeg på den underliggende trendforklaringen, sier han til Dagbladet.