ÆRVERDIG: Dr. Holms har måttet tåle sterk kritikk, men den nye daglige lederen lover at store forbedringer er blitt gjort. Foto: NTB Scanpix
ÆRVERDIG: Dr. Holms har måttet tåle sterk kritikk, men den nye daglige lederen lover at store forbedringer er blitt gjort. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kjendishotellet på Geilo

Dr. Holms rammes av skandale: Får ikke servere alkohol

Fiffens sted på Geilo har vært tørrlagt de siste dagene.

- Det er alltid uheldig for bedriften når slikt skjer, sier Borghild Moen, helse- og omsorgssjef i Hol kommune.

Hun bekrefter overfor Dagbladet at Dr. Holms på Geilo har mistet skjenkebevillingen.

Siden 31. mai har det vært knusktørt på det tradisjonsrike bevertningsstedet - og det skyldes ikke hetebølgen.

Ifølge Moen har kommunen gått til det sjeldne skritt å frata skjenkebevillingen. Dr. Holms har pådratt seg 12 prikker, mange av dem i 2017. Ifølge rapporten, som ble behandlet av formannskapet i Hol kommune i mai, har kontrollørene ved flere tilfeller observert åpenbart påvirkede personer i hotellets lokaler.

30. desember i fjor ble hotellet tildelt fire prikker for å ha en person under 20 år i lokalet som ble observert drikkende spritholdig drikke. Inkludert 2016 har Dr. Holms pådratt seg totalt 13 prikker.

- Vi måtte følge loven. Vi hadde ikke annet valg, sier Moen.

Hun legger til at hotellet ser ut til å ha tatt grep og iverksatt tiltak:

- Vi regner med bedring, sier hun.

- Ingen artig situasjon

Frederik Lindvik ble i midten av januar i år hentet inn som midlertidig daglig leder på Dr Holms, etter at forrige daglige leder ble sykmeldt. Både styret og Lindvik var ukjente med prikkbelastningene fra 2016 og 2017, inntil de i et brev fra kommunen ble gjort oppmerksom på forholdene.

- Det er ingen artig situasjon, men vi har gjort en stor jobb for å rydde opp og forbedre rutinene. Blant annet har vi økt vaktholdet, og det er blitt gjennomført internopplæring av alle som selger alkohol og vi har hevet aldersgrensen i hotellets bar fra 18 til 20 år, framholder Frederik Lindvik overfor Dagbladet.

- Hvordan har gjestene reagert på skjenkeforbudet?

- Vi har forsøkt så godt vi kan å varsle våre gjester i god tid på forhånd om det inntrufne, og alt har gått fint i så måte. Inndragningen av skjenkebevillingen gjaldt for åtte dager, noe som betyr at vi fra førstkommende fredag kan skjenke alkohol til våre besøkende gjester. I løpet av 2018 har vi hatt seks besøk av skjenkekontrollører, og har fått positive tilbakemeldinger på endringen og innsatsen som er blitt gjort.

Lite fornøyd med koldtbordet

Hotellet, som på sine nettsider har slagordet «spesialist i trivsel og velvære», har ikke høstet mange lovord hos tørste gjester i det siste. Ingen kald pils for dem som har gått tur i hetebølgen, ingen alkohol til middagen.

KAFFEGLAD: Gullen Øyehaug mener at Dr Holms har stort forbedringspotensiale.
KAFFEGLAD: Gullen Øyehaug mener at Dr Holms har stort forbedringspotensiale. Vis mer

Den erfarne reiselivsjournalisten Gullen Øyehaug (60) er en av dem som så fram til å få noe godt i glasset. Da hun i helga besøkte Dr Holms privat og ba om et glass hvitvin til maten, fikk hun til svar fra kelneren at hotellet hadde mistet skjenkebevillingen.

- Der og da tenkte jeg at dette ikke var så farlig for meg. Men hvis jeg derimot hadde vært der for å hygge meg sammen med en gjeng, ville det vært kjedelig om det ikke var mulig å bestille en øl eller litt vin, medgir hun overfor Dagbladet.

Derimot reagerte Øyehaug langt mer over koldtbordet som ble servert på hotellet:

- Maten var dessverre en lite hyggelig opplevelse. Jeg vet at det fortsatt er lavsesong, men håper at de skjerper seg veldig, sier hun.

Hard kritikk i flere medier

I slutten av mars meldte avisa VG at Dr Holms krevde kr 365 for en barneburger med pommes frites. Avisa viste bilde av menyen hvor dette framgikk.

Som ikke det var nok, var anmelderne i Dagens Næringsliv langt fra fornøyde da de i februar testet mattilbudet på det samme hotellet - og brukte tittelen «Stjernesmellen». Ekspertene mente at Dr Holms minnet mer om et motell enn et luksushotell. Ledelsen svarte på slakten med å erkjenne at hotellet hadde noen utfordringer, og at særlig servicenivået hadde vært for dårlig. Grep skal ha blitt gjort siden den gang.

Daglig leder Frederik Lindvik sier i en kommentar til Øyehaugs uttalelser at hotellet i løpet av en måned serverer mat til rundt 3000 gjester, og at målet er at alle skal forbinde Dr Holms med god service og kvalitet i alle ledd:

- I sommersesongen har vi fire ulike steder på hotellet der man kan spise. I tillegg til buffeten må man gjerne velge retter fra en a la carte-meny. Min opplevelse basert på tilbakemeldingene vi får, er at de aller fleste er godt fornøyde med å være hos oss. Saken VG skrev i vinter, om en rådyr barneburger, ble til fordi de fant en gammel meny i restauranten. Men det kom ikke tydelig fram i deres artikkel, sier Lindvik.

Høy kjendisfaktor

EVIG KLASSIKER: Dr. Holms på Geilo, anno 1957. Foto: NTB Scanpix
EVIG KLASSIKER: Dr. Holms på Geilo, anno 1957. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dr. Holms Hotel kan skilte med kontinuerlig drift siden åpningen 27. november 1909, samme dag som Bergensbanen ble åpnet.

Det har vært spist godt og drukket for atskillige kroner opp gjennom åra, både i restauranten, på Afterski og etter hvert i sportsbaren på hotellet. Oslofolk har vært flittige gjester. Kjendiser har gått inn og ut - og mellom 1979 og 1982 var hotellet eid av Toralv Maurstad, Christian Mohn og Alf Muller.

Hotellet, som engang forventet smoking til middag, har de siste åra slitt. Ulike grep har vært forsøkt, som å utvide med leiligheter. Da doktor Ingebrigt Christian Holm etablerte stedet for over 100 år, siden var hensikten å etablere et tilbud for helse og sunnhet i fjellheimen. Den siste uka har noe ufrivillig levd opp til doktorens ønsker om helse og sunnhet.

Skulle du nå frykte at hele sommeren ville være tørrlagt hos doktoren på Geilo, er den gode nyheten at skjenkebevillingen er inndratt for åtte dager. Går alt etter planen, åpnes altså kranene igjen til helga.