SJOKOLADEBOMBE: Sjokoladebunn med sjokoladesaus - og tre typer sjokoladetopping. Dr. Oetkers sjokoladepizza er en sjokoladeelskers drøm. Foto: Dr. Oetker
SJOKOLADEBOMBE: Sjokoladebunn med sjokoladesaus - og tre typer sjokoladetopping. Dr. Oetkers sjokoladepizza er en sjokoladeelskers drøm. Foto: Dr. OetkerVis mer

Nye dagligvarer, frossenpizza:

Dr. Oetker lanserer sjokoladepizza i Tyskland

- Tviler på det blir noen hit i Norge, sier forbruksforsker. 

1. april i år lanserer Dr. Oetker en sjokoladepizza i Tyskland. Og nei, det er ingen aprilspøk.

Even Brandeggen, produktsjef for dr. Oetker i Norge, bekrefter overfor Dagbladet at sjokoladepizzaen er på vei ut på det europeiske markedet.

- Det skal stekes som en pizza, og legger du ved en kule vaniljeis er det helt topp, sier Brandeggen til Dagbladet.

Pizzaen er i Ristorante-serien, og heter «Pizza dolce al cioccolato» - Søt pizza med sjokolade.

Den har sjokolade i alle ledd, en sjokoladebunn dekket med sjokoladesaus og toppet med biter av hvit sjokolade, kokesjokoladedråper og raspet melkesjokolade.

Sjokoladebomben er også en aldri så liten kaloribombe. Én pizza skal ha nesten 1000 kilokalorier, ifølge den tyske nettavisen Berliner Morgenpost.

Tviler på sjokoladepizzasuksess

Om sjokopizzaen kommer til Norge er ikke bestemt ennå.

SKEPTISK: Annechen Bugge i SIFO tror ikke umiddelbart at sjokoladepizzaen blir en hit, men utelukker det ikke helt. Foto: SIFO
SKEPTISK: Annechen Bugge i SIFO tror ikke umiddelbart at sjokoladepizzaen blir en hit, men utelukker det ikke helt. Foto: SIFO Vis mer

- Det er litt utenfor vår kjernevirksomhet, kan du si. Men absolutt et spennende produkt!

Annechen Bahr Bugge, forbruksforsker ved SIFO, tviler på sjokoladepizzaen vil bli noen stor hit om den lanseres i Norge.

- Nordmenn er generelt opptatt av å redusere inntak av sukker, fett og ferdigmat, og er i økende grad opptatt av helse

- Det er stort sett unge voksne, 15-24 år, som spiser frossenpizza, men disse er også i økende grad opptatt av sunnhet og helse, sier Bugge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsiktig tilnærming til nye produkter

Bugge peker også på at det tar tid å introdusere nye matvaner for nordmenn, og at det derfor kan være ekstra vanskelig å lansere produkter som snur om på etablerte forestillinger.

NORSKTILPASSET PIZZA: Grandiosaen er laget for den norske ganen på 80-tallet; med søt tomatsaus, skinkekjøtt og Jarlsberg-ost. FOTO: Orkla Foods
NORSKTILPASSET PIZZA: Grandiosaen er laget for den norske ganen på 80-tallet; med søt tomatsaus, skinkekjøtt og Jarlsberg-ost. FOTO: Orkla Foods Vis mer

Det er heller ikke bare-bare å snu om på nordmenns forestillinger om hva mat skal smake, og vi er skeptisk til smaker som kan oppleves som nye og fremmede, forteller Bugge.

- Da Grandiosaen ble lansert i 1980, var det med kokt skinke og Jarlsberg-ost. Det har tatt tid å komme frem til de mer italienske pizzaene med pepperoni, mozarella et cetera.

Også endringer til det sunnere må gjøres gradvis. Som når Toro reduserer saltinnhold i posesuppene, eller meieriene kutter sukker i yoghurt.

- Norske matvaner endres kontinuerlig, men det går sakte.

Men om Dr. Oetker kommer til å lykkes med en sjokoladepizza?

- Jeg tror det blir litt for uvant. Men aldri si aldri.

Mer om nye dagligvarer på Dagbladet.no/mat: