LETTERE Å SLIPPE UNNA: Kjørte du med promille for noen år siden, var risikoen for å bli tatt langt større. 'Man anslår at 140 000 rusturer gjennomføres daglig i Norge. Samtidig reduseres antall kontroller betydelig. Foto: Gorm Kallestad/NTB SCANPIX
LETTERE Å SLIPPE UNNA: Kjørte du med promille for noen år siden, var risikoen for å bli tatt langt større. 'Man anslår at 140 000 rusturer gjennomføres daglig i Norge. Samtidig reduseres antall kontroller betydelig. Foto: Gorm Kallestad/NTB SCANPIXVis mer

700 000 færre promillekontroller hvert år

Drastisk nedgang i promillekontroller: UP-sjefen avslører politiets nye triks

Nesten 40 prosent færre promillekontroller siden 2005.

(Dagbladet): I 2005 utførte politiet og utrykningspolitiet (UP) 1,8 millioner pusteprøver langs norske veier. I fjor var tallet 1,1 millioner, en nedgang på nesten 40 prosent. Særlig markant har nedgangen vært de siste fire årene, da antallet promilletester årlig gikk ned med nesten en halv million.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA Rusfri Trafikk. Foto: MA Rusfri Trafikk.
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA Rusfri Trafikk. Foto: MA Rusfri Trafikk. Vis mer

Farligere på veien

- 700 000 færre promillekontroller årlig går ut over trafikksikkerheten, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA-rusfri trafikk.

- For å oppnå høy allmennpreventiv effekt, må vi ha høy oppdagelsesrisiko. Dette får vi bare til ved å gjennomføre mange, synlige ruskontroller i trafikken, sier hun.

UP-sjefen: Vi tar flere

Up-sjef Runar Karlsen er ikke bekymret.

UP-SJEF: Runar Karlsen mener norsk politi er best i verden på rus og at flere promillekontroller ikke er veien å gå. Foto: Berit Roald
UP-SJEF: Runar Karlsen mener norsk politi er best i verden på rus og at flere promillekontroller ikke er veien å gå. Foto: Berit Roald Vis mer

- Vi jobber annerledes enn før, mye mer målrettet, sier han og viser til hvor få som ble tatt i 2005, til tross for alle promilletestene, og hvor mange som tas nå, med færre tester.

- Norsk politi har aldri vært bedre på rus og aldri tatt flere, sier han.

Årsak? Nye metoder og nye instrumenter innført de siste to åra.

- De nye instrumentene avdekker de vanligste medikamenter og narkotiske stoffer, for eksempel gjennom spyttprøver. Vi har også innført nummergjenkjenning, sier han.

Nummergjenkjenning innebærer at biler med registreringsnummer som tidligere har vært innblandet i ulovlig virksomhet stoppes rutinemessig. Fyllekjørere som er kjent for politiet fra før må regne med å bli stoppet. Kriminelle også. Ikke sjelden tas både ulovlige varer og sjåfører med ulovlige stoffer i blodet på bakgrunn av nummergjenkjenningsystemet i UP-patruljens bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RUSFORSKER: Hallvard Gjerde mener UP bruker ressursene bedre, men etterlyser flere kontroller på natta i helgene. Foto: OUS
RUSFORSKER: Hallvard Gjerde mener UP bruker ressursene bedre, men etterlyser flere kontroller på natta i helgene. Foto: OUS Vis mer

UP-sjefen får støtte av seniorforsker Hallvard Gjerde i seksjon for rusmiddelforskning Oslo universitetssykehus.

- Oppdagelsesrisikoen for førere som er påvirket av cannabis eller amfetamin har økt kraftig de siste årene, på grunn av endring i politiets kontroller. Dette tyder på at politiets kontrollressurser blir brukt bedre enn tidligere, skriver han i en epost til Dagbladet.

FÆRRE KONTROLLER: Fra 2005 har antall kontroller gått ned med 700 000 pusteprøver pr år. Samtidig har antall rusanmeldte gått opp, blant annet på grunn av nye instrumenter og metoder. Illustrasjon: UP
FÆRRE KONTROLLER: Fra 2005 har antall kontroller gått ned med 700 000 pusteprøver pr år. Samtidig har antall rusanmeldte gått opp, blant annet på grunn av nye instrumenter og metoder. Illustrasjon: UP Vis mer

140 000 rusturer daglig

Mange nordmenn droppet «kjørepilsen» da promillegrensen i 2001 ble satt ned til 0,2, men fortsatt er det mange som ikke burde sittet bak et ratt ute i trafikken. Hver dag anslår Folkehelsa at det gjennomføres 140000 ulovlige rusturer her i landet.

For UP-sjef Runar Karlsen er det en ingen motsigelse i å være «mer effektiv enn noensinne» og at det fortsatt er store mørketall.

- Selvsagt er det store mørketall. Politiet klarer ikke å avdekke alle. Vi avdekker mange ganger flere ruskjørere enn for bare få år siden. Å jobbe kunnskapsbasert og målrettet gir uttelling.

Blandingsrus

Karlsen anser blandingsrusen som den største faren akkurat nå.

- Langt flere kjører med piller og i narkotikarus enn med alkohol, sier han.

MA-rusfri trafikk synes det er flott at de notoriske ruskjørerne i større grad enn tidligere lukes ut av trafikken.

- Men, sier generalsekretær Fjellvang Kristoffersen, vi må ikke glemme alle bilistene som ikke har en kriminell historie, men som likevel kjører påvirket.

SMARTERE: Nye intrumenter og metoder gjør at politiet jobber mer målrettet enn før i trafikken. Foto: NTB SCANPIX
SMARTERE: Nye intrumenter og metoder gjør at politiet jobber mer målrettet enn før i trafikken. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Alkohol farligst

Hun mener alkohol fortsatt er farligst i trafikken. Blant omkomne og hardt skadde er alkohol det dominerende rusmidlet. Derfor må antall promillekontroller opp

Seniorforsker Hallvard Gjerde støtter henne i at alkohol er farligst:

- Alkohol er både sløvende og får oss til å ta større risiko. Amfetamin har noe av den samme effekten og kommer på andreplass over rusmidler som gir størst ulykkesrisiko i trafikken.

Etter hans mening bør politiet øke antall promille- og ruskontroller om natta i helgene for å øke oppdagelsesrisikoen.

- Dette vil bidra til å redusere omfanget av ruspåvirket kjøring og antall rusrelaterte trafikkulykker.

KONTROLL: Når ble du sist stoppet? Antagelig lenge siden. Kontrollene er i større grad blitt målrettet, blant annet gjennom nummergjenkjenning. Foto: Cornelius Poppe /NTB Scanpix
KONTROLL: Når ble du sist stoppet? Antagelig lenge siden. Kontrollene er i større grad blitt målrettet, blant annet gjennom nummergjenkjenning. Foto: Cornelius Poppe /NTB Scanpix Vis mer
PROBLEM: - Rus er altfor ofte involvert i ulykker, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk
PROBLEM: - Rus er altfor ofte involvert i ulykker, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk Vis mer

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener synlige promillekontroller øker den opplevde risikoen for å bli tatt, men stoler på Utrykningspolitiets vurderinger.

- Sier UP-sjefen at de har smartere og mer effektive metoder, godtar vi det. Det handler ikke bare om mengde, men om måte, sier han.