BACONSMAK: Norske Kjetil Hansens Deliciou Bacon seasoning får alt til å smake bacon. Foto: Deliciou
BACONSMAK: Norske Kjetil Hansens Deliciou Bacon seasoning får alt til å smake bacon. Foto: DeliciouVis mer

Deliciou Bacon seasoning:

Droppet ut av prestisjestudie for å satse på vegetarisk baconkrydder. - Jeg har ikke angret et sekund.

Norske Kjetil Hansen har gjort suksess med Deliciou seasoning - pulveret som får alt til å smake bacon.

(Dagbladet): Får du heller ikke nok av bacon? Deliciou er krydderblandingen som kan få alt til å smake av bacon. Grønnsaker, popcorn, pommes frites, salat, reker, biff, agurk, iskrem ... eller hva med kaffe?

Deliciou er et australsk selskap, men bak står 26 år gamle Kjetil Hansen fra Kristiansand.

Suksessen har vært overveldende.

- Deliciou er veldig populært - så populært at vi ikke klarer å møte etterspørselen. Vi har ikke midler til å produsere nok krydder, sier Hansen på telefon fra USA.

Han er på investeringsjakt i Silicon Valley. Nå vil han øke produksjonen.

Mat fra bunnen

Ideen til baconkrydderet fikk Hansen da han flyttet til Melbourne i 2010 for å ta en Master of Management ved det prestisjetunge University of Melbourne.

Møtet med australske matbutikker ble tøft for den unge Kristiansand-mannen.

- Jeg fant ikke det jeg var vant til å lage i matbutikkene, her var det ingen Findus - og jeg måtte lage mat fra bunnen, sier Hansen til Dagbladet.

Mat fra bunnen må gjerne ha krydder for å smake godt, men det var frustrerende å måtte jobbe seg gjennom lange oppskrifter hver dag. Så kom idéen:

- Hvor deilig hadde det ikke vært om jeg hadde hatt et krydder som fikk alt til å smake godt? Og bacon er jo best!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hoppet av master

Selv om Hansen ikke fant den maten han var vant til i Australia, fant han mye annet morsomt - blant annet ulike krydderblandinger og buljonger. Han kjøpte det han kom over, og blandet selv, om igjen og om igjen. Han satt ved kjøkkenbordet i åtte måneder, til han fant fram til en blanding som fikk alt til å smake bacon.

Det ferdige produktet ble testet på venner - og folk på gaten.

- Jeg fikk helt syyyke reaksjoner!

Enda sykere, vil kanskje mange si, var at Hansen bestemte seg for å investere alle sparepengene i produksjon av det nye krydderet. Og droppet ut av masteren.

- Folk trodde jeg var gal i hodet, som ikke fullførte graden. Det er ikke enkelt å komme inn på det unversitetet, og jeg droppet ut.

Nå har Deliciou vært på markedet i noe over ett år, og pilene peker bare oppover, ifølge Hansen. Forrige måned solgte de baconsmak for over en million norske kroner.

En pakke med fire baconkrydder koster normalt drøye fem hundre kroner, men da er frakt gratis - uansett hvor i verden du vil ha krydderet tilsendt.

Og nå er selskapet på jakt etter investorer for å kunne møte etterspørselen.

- Normenn er gale etter bacon

Selv om Hansen er norsk, har han ikke gjort noen spesielle anstrengelser for å henvende seg til nordmenn. Deliciou markedsføres på engelsk, gjennom Facebook. Likevel er nordmenn en av de landene der Deliciou er mest populært.

- Nordmenn er gale etter bacon!

Hansen kan fortelle at 16 - 17 prosent av alle kundene er norske. Til sammenligning står USA for rundt 20 prosent av kundene.

- Det er ganske drøyt!

Oppskriften på krydderblandingen er hemmelig. Men den er basert på grønnsaker, og inneholder (foreløpig) melkepulver. Den skal også ha lite kalorier, fett - og kun en femtedel av natriumet du finner i vanlig salt, ifølge produsenten.

Fristet av gründermiljø

At det var vegetarisk baconkrydder som skulle bli Kjetil Hansens levevei, kom nok som en overraskelse. Men at han skulle skape sin egen arbeidsplass, gjorde ikke det.

Allerede som 17-åring startet han sin egen bedrift i Kristiansand, et rekrutteringsbyrå. Det gikk ikke så bra, så han bestemte seg for å legge ned. Det ga likevel smaken på gründerlivet, men ikke i Norge.

- Det er vanskelig å finne et godt miljø for gründere og innovasjon i Norge, så jeg lette videre.

Hansen fant ut at det var et boom av gründere i Australia, og bestemte seg for å dra dit. Han søkte seg inn på en master ved univesitetet i Melbourne, kom inn, og flyttet dit i 2010.

- Jeg angrer ikke ett sekund.

BACONKRYDDER: Deliciou kommer nå med fire forskjellige baconkrydder, original,cheesy, smoky bbq og spicy. Foto: Deliciou
BACONKRYDDER: Deliciou kommer nå med fire forskjellige baconkrydder, original,cheesy, smoky bbq og spicy. Foto: Deliciou Vis mer

Veien videre er klar. Det blir ikke nye gründerbedrifter med det første, Hansen er for opptatt med å videreutvikle Deliciou. Først skal det bli helt vegansk, og så kommer flere smaker. Hvilke vil han ikke røpe.

- Bacon er jo ikke favoritten til alle. Nå vil jeg hjelpe folk som liker andre smaker å lage god mat.

Ikke ubegrenset marked

Dagbladet har snakket med to av Norges fremste eksperter på markedsføring og innovasjon, og begge er mer forsiktige med fyndordene enn gründeren selv:

- Det er hyggelig å høre at unge gründere lykkes. I følge ham selv går salget over all forventning. Jeg ville imidlertid aldri trodd på et slikt produkt rett og slett fordi produktet ikke løser noe problem. Jeg tror ikke forbruker ønsker seg dette. Det kan imidlertid være at mange ønsker å teste det ut for å se hva det er. Det gjenstår å se om kundene kommer tilbake og begynner å bruke produktet når nyhetens interesse har lagt seg, sier professor Fred Selnes på Institutt for markedsføring.

Tor WP Andreassen, professor for innovasjon og nye produkter ved NHH, synes det er spennende å høre om hva Hansen har fått til.

- Hva tror du om potensialet og veien videre for et slikt produkt?

FORSIKTIG ENTUSIASTISK: Tor W. Andreassen ved NHH
FORSIKTIG ENTUSIASTISK: Tor W. Andreassen ved NHH Vis mer

- Bacon-smak-pulver er et nisjeprodukt og har sine naturlige begrensninger hva gjelder anvendelse. Håpet og troen for dette prosjektet er at mange mennesker liker bacon - noe mange i den vestlige verden gjør. Men muslimske land vil slite litt med tanken på å adoptere dette produktet, reflekterer Andreassen.

Han tror nok Hansen kan tjene godt på baconpulveret sitt.

- Men nøkkelen til langsiktig rikdom vil ligge i hvor lett eller vanskelig det er å kopiere hva han har laget og trylle frem en smak som er minst like god og kanskje billigere.

Tor W Andreassen peker også på viktigheten av å utvikle seg, for eksempel med andre merker eller smaker. Sistnevnte skal Deliciou-teamet være godt i gang med.

- Moralen i historien er (tror jeg): følg drømmene dine, å være gründer kan være veldig stimulerende, at man kan skape butikk av det meste, og at man skal holde øyne og ører åpne for nye ideer.

Les også:

Verdens eldste menneske: - Jeg spiser bacon hver eneste dag!

Syndig godt: Baconoppskriftene som er så gode at helsemyndighetene ikke burde vite om det

Smakstest av billigbacon: Se hvilke du bør velge