MOT DIETTER: - Det dumme med slankekurer, er at de aldri varer, sier Tine M. Sundfør. Foto: Anita Sælø
MOT DIETTER: - Det dumme med slankekurer, er at de aldri varer, sier Tine M. Sundfør. Foto: Anita SæløVis mer

Advarer mot å gå på diett

Ekspert:- Den beste måten du kan redde miljøet på, er ved å droppe slankekuren

Stipendiat og klinisk ernæringsfysiolog Tine M. Sundfør er sikker i sin sak, men møter motstand hos professor.

(Dagbladet): Mens politikerne i Oslo krangler om avgifter, mulige dieselforbud i Oslo og nye grep for å redusere forurensning, går nå en anerkjent helseekspert ut i Dagbladet med et helt annet forslag til hvordan nordmenn kan bedre miljøet; nemlig ved å droppe både slankekurer og oksekjøtt!

- Fokus på egen sunnhet gavner i neste omgang jordkloden vår. Jeg synes det er rart at ingen har tatt tak i dette. Ola Nordmann har i løpet av få år halvert inntaket av palmeolje. Det tror jeg ikke først og fremst er fordi man på død og liv ønsker å redde regnskogen.

Flere studier har knyttet fett fra palmeolje til hjerte- og karsykdommer, og dette har folk fått med seg, mener stipendiat og klinisk ernæringsfysiolog Tine M. Sundfør.

SUNT: I stedet for kjøtt anbefaler Tine M Sundfør at du bør spise mer belgfrukter, som eksempelvis røde, gule og grønne linser. Foto: NTB Scanpix
SUNT: I stedet for kjøtt anbefaler Tine M Sundfør at du bør spise mer belgfrukter, som eksempelvis røde, gule og grønne linser. Foto: NTB Scanpix Vis mer
«Ordet diett i seg selv indikerer at det er noe som har en start og en slutt. Det er litt som å klippe håret; det vokser jo ut igjen!» Tine M Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog

Hun mener at den største innsatsen hver og en av oss kan gjøre, er å spise mindre kjøtt - og da særlig oksekjøtt.

- Metangassen som storfe avgir utgjør en betydelig del av de skadelige miljøgassene i verden. Kjøttproduksjon står for 18 prosent av verdens totale klimagassutslipp. I stedet kan vi erstatte denne type mat med proteinrike belgfrukter og fisk, som er bra både for miljøet og helsa, mener Sundfør.

- Slankekurer er forstyrrende

Den kliniske ernæringsfysiologen har lenge arbeidet som leder for det medisinske senteret Synergi Helse. Siden høsten 2015 har hun som stipendiat ved Universitetssykehuset i Oslo jobbet med prosjektet «Kosthold, hjerte- og karsykdom og kroppsvekt: effekt av kostendringer hos høyrisikopasienter».

- Hvordan bidrar folk til å redde miljøet ved å droppe slankekuren?

- Min opplevelse med alle pasientene jeg har møtt, er at de har prøvd og ikke fått noen diett til å fungere over tid. Ordet diett i seg selv indikerer at det er noe som har en start og en slutt. Det er litt som å klippe håret; det vokser jo ut igjen!

Nå er stadig flere av oss opptatt av hvordan maten vi spiser påvirker helsa vår, ikke bare vekten. Det er kun en sunn livsstil, der vi altså reduserer inntak av rødt kjøtt og oppblandede kjøttprodukter, øker inntaket av grønnsaker og frukt og reduserer inntaket av sukker og hurtigmat i kombinasjon med fysisk aktivitet som fungerer i lengden. I denne sammenhengen virker dietter og slankekurer bare forstyrrende, mener ernæringsfysiologen. Det bør påpekes at overgangen til et sunt kosthold og mer aktivitet for mange kan oppleves som en diett til å begynne med, men mitt poeng er at kun varige endringer gir varige resultater!

Hun mener at mange allerede har lært seg denne «sunne livsstilen».

- Mange har det naturlig innebygd i seg, at man etter en helg med store utskeielser spiser knekkebrød til frokost og fisk og grønt til middag på mandagen, og dermed kommer i balanse igjen. Generelt er godt med grønnsaker et grep som hjelper på helsa.

Dessuten er det lurt å være bevisst på å droppe kaloriene i drikken. Flytende kalorier metter mindre enn kalorier du tygger. Tilbered mat i mindre porsjoner og dropp å ha godteri i skapet. Dette er basisgrep jeg mener alle har nytte av, men uten at det inngår i en diett, understreker Sundfør.

Møter støtte og skepsis hos lavkarbolege

Dr. Sofie Hexeberg er enig i at diettenes tidsalder er forbi:

- Ja, man bør bestemme seg for en måte å leve på og være så konsekvent som mulig. Men alle kan ikke spise eller holde seg friske på samme type mat. Det er viktig å få individualiserte råd. Ved Dr. Hexebergs klinikk er vi mest opptatt av helsen til dem som konsulterer oss. Nesten alle som legger om til et naturlig lavkarbokosthold får vekttap som bonus.

I TVIL: Dr Sofie Hexeber gmener at fet fisk ikke nødvendigvis er sunnere enn kjøtt, etter som disse inneholder betydelige miljøgifter fra havet.
I TVIL: Dr Sofie Hexeber gmener at fet fisk ikke nødvendigvis er sunnere enn kjøtt, etter som disse inneholder betydelige miljøgifter fra havet. Vis mer

Hexeberg reagerer derimot på Tine M Sundførs påstand om at vi for miljøet og egen helses skyld bør droppe oksekjøttet til fordel for mer belgfrukter og fisk:

- Det er jeg uenig i. Vi bør heller ha fokus på gressforede dyr og økologisk landbruk. Jeg anbefaler ikke generelt en kost med mye proteiner. Det handler om å finne ut hva som er nok for den enkelte. I et lavkarbokosthold anbefaler vi å erstatte sukker og stivelse med naturlig fett, slik at fett blir hovedenergikilden. Det kan være fett fra dyreriket, men også fra for eksempel avokado, nøtter, frø, kokosolje og olivenolje.

Undersøkelser viser at fet fisk inneholder betydelige mengder miljøgifter fra havet. Dette gjelder også norsk oppdrettslaks. Så spørsmålet er vel egentlig om fet fisk er så sunt som mange vil ha det til, påpeker Hexeberg.

- Mye skam i måten vi spiser mat på

Forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) mener at man ikke uten videre kan fastslå at folk er i ferd med å droppe kurer til fordel for en sunn livsstil:

-Ved å ta en kikk på salglistene til Amazon.com får du et inntrykk av hva som nå er bestselgerne innen helse i USA, og hva som vil komme til oss om noen måneder. Enten det er lavkarbo, 5:2-dietten eller juicekurer, lover karismatiske leger og eksperter «quick fix» på alle typer problemer bare man spiser slik de anbefaler.

Akkurat nå er det mage og tarm som er det store. Jeg er ikke overrasket over at folk kaster seg på nye dietter, for interessen for mat som terapeutisk virkemiddel er så høyt! Det ligger så mye skam og dårlig samvittighet rundt måten vi konsumerer mat. Folk søker til diettene fordi de er så tydelige på hva du skal unngå. «Bare du dropper karbohydrater, så…» Men svaret er mye mer komplekst, understreker Bugge overfor Dagbladet.

- Magert oksekjøtt er bra for helsa

Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), mener at Tine M Sundfør har noe rett i sine analyser, men støtter ikke alle teoriene fullt ut:

- Hun sier mye fornuftig. Det er riktig at oksekjøtt gir størst klimagassutslipp og at proteinrike belgvekster i så måte er et bedre alternativ. Men selv om fisk generelt er sunt, avgir for eksempel torsken mange klimagasser. Dessuten skal vi ikke overse at nettopp oksekjøtt gir stor helseffekt for den enkelte: Magert kjøtt fra disse dyrene har lav energitetthet og høy mettende effekt - og er derfor gunstig om du ønsker å gå ned i vekt, kommenterer Svihus.

- Hva tenker du om hennes kommentar om at diettenes tid nå er forbi?

SENK SKULDRENE: - Min opplevelse er at overvektige er mye mer opptatt av mat enn dem som er slanke, sier professor Birger Svihus.
SENK SKULDRENE: - Min opplevelse er at overvektige er mye mer opptatt av mat enn dem som er slanke, sier professor Birger Svihus. Vis mer

- Jeg er usikker på om hun har rett i det, nettopp fordi mat har langt større betydning for overvektige enn de som har normalvekt. Ja, hun har rett i at man bør vri kostholdet mot noe som er varig og sunt, men for å oppleve vektreduksjon må man uansett i en overgangsperiode gjøre store grep. Og dette vil nok for mange oppleves som at man er på en diett.

Målet er at man forsøker å ha et avslappet forhold til mat. Sammensetningen av kostholdet har mye å si. Folk som er glade i grønnsaker og ikke spiser for mye brød, har et godt utgangspunkt for å holde seg slanke. Dessuten kan man som voksen gjerne kutte ut frokosten, dersom man ikke er sulten når man våkner. Jeg er forresten veldig enig med Tine M Sundfør i at det er lurt å droppe brus og juice hvis man vil redusere på kaloriene. Eplejuice er som brus uten kullsyre. Det er mye bedre å drikke vann, fremholder professor Svihus.

Les også:

Proffenes gode, sunne og billige middager

15 mellommåltider under 150 kalorier

Ti grunner til å spise flere minigrønnsaker