TRENING: Det er kanskje ikke det mest effektive du gjør, men trening er ikke bare viktig for å gå ned i vekt, det er også viktig for å stabilisere vekta, sier eksperter Dagbladet har snakket med. Illustrasjonsfoto: MinDof / Shutterstock / NTB scanpix
TRENING: Det er kanskje ikke det mest effektive du gjør, men trening er ikke bare viktig for å gå ned i vekt, det er også viktig for å stabilisere vekta, sier eksperter Dagbladet har snakket med. Illustrasjonsfoto: MinDof / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Slank med diett, ikke med trening:

Ekspertene krangler om grepet som får kiloene til å rase

Alle er enige om at mindre matinntak har størst slankeeffekt, men strides om verdien av å trene.

Overlege Rønnaug Ødegård ved avdeling for barn og unge ved St. Olavs hospital i Trondheim til NRK at myten om at man kan trene seg slank, gjør det unødvendig komplisert å gå ned i vekt.

Ødegård forsker på fedme og overvekt ved Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon ved St. Olavs hospital i Trondheim, gikk så langt som at hun synes «det er uetisk av leger og myndigheter å si at trening hjelper deg å gå ned i vekt».

Jan Helgerud, professor i idrettsfysiologi ved NTNU synes Ødegårds framstilling er uheldig.

- Sånn som det framstår, virker det som at det ikke er viktig å trene, men det er ikke et enten - eller-spørsmål! Dette er et stort tema, og selv om det er lettere å slanke seg ved å spise mindre enn å trene eller forbruke mer, er det uheldig at det settes opp mot hverandre på denne måten, sier Helgerud til Dagbladet.

- Det er livsfarlig ikke å trene. Inaktivitet er en av våre største folkesykdommer - inaktivitet er farlig!

Motsier seg selv

- Når Ødegård sier at informasjonen som når ut til folk må være riktig, og at det er viktig for folkeopplysningen å få inn sannheten, er det unyansert av Ødegård så bombastisk å si at trening og fysisk aktivitet ikke kan bidra til vektreduksjon.

LIVSKVALITET: Trening gir bedre helse og bedre livskvalitet. Det er målet i vår veiledning, ikke å fortelle overvektige at trening ikke har effekt, sier Jorunn Kaiander Sundgot Borgen. Foto: NIH
LIVSKVALITET: Trening gir bedre helse og bedre livskvalitet. Det er målet i vår veiledning, ikke å fortelle overvektige at trening ikke har effekt, sier Jorunn Kaiander Sundgot Borgen. Foto: NIH Vis mer

Jorun Kaiander Sundgot Borgen, professor ved Norges idrettshøgskole synes også Ødegård er for unyansert.

- Dessuten motsier hun seg selv idet hun sier at det er vanskelig å øke den fysiske aktiviteten så mye at du forbrenner nok kalorier til at det faktisk monner for å gå ned i vekt. Da sier hun jo at det hjelper hvis du trener nok – eller er i fysisk aktivitet tilstrekkelig til å forbrenne mer kalorier enn du tar inn, sier Borgen til Dagbladet.

Ifølge Borgen skyldes den skuffende effekten av fysisk aktivitet på vektreduksjon som er vist i forskningsarbeider at få av de forsøkspersonene som er med i studiene faktisk har gjort den aktiviteten som det har vært lagt opp til.

- Utfordringen er at mange overvektige har aldri trent, og trening forbindes ofte med ork og ubehag. Det å vektlegge trening bidrar for mange til urealistisk høye ambisjoner og selvsentrering mot kropp, utseende og prestasjon, og mange opplever at de ikke lykkes.

Spiser kilo, trener gram

- Selvfølgelig går folk ned hvis de spiser mindre, og beveger seg som før. Og det er ikke lett å få til vektreduksjon med bare økt fysisk aktivitet. Men fysisk aktivitet er viktig for så mye annet enn vekttap, ifølge idrettsfysiologiprofessoren.

Den klassiske beskjeden fra kostholdsveiledere om at du spiser i kilo og trener og forbruker gram stemmer godt, men hver eneste lille treningstur vil forbrenne energi, om enn ikke så mye. Ifølge Helgerud forbrenner du cirka 74 kcal om du går en kilometer, noe som tilsvarer en halv yoghurt.

«Det er lettest å holde vekta ved å redusere inntak, men det betyr ikke at man skal være fysisk inaktive.» Jan Helgerud

- Skal du gå ned en kilo fett i uka, ikke en kilo ned i vekt, men reell vektnedgang - da må du gå ti mil mer den uka - 100 kilometer mer! Det er vanskelig å gå - bokstavelig talt - ned i vekt, sier Helgerud.

Det er imidlertid ikke nødvendig å gå fullt så drastisk til verks.

Ifølge Borgen vil en daglig reduksjon av energiinntaket på minst 500 kcal over en periode på tre til seks måneder gi et vekttap på en halv kilo per uke. Den samme effekten vil en få av å øke energiforbruket med 500 kcal. Dette tilsvarer for eksempel en rask gåtur på 90 minutter.

- For mange overvektige er dette utenkelig - og det oppleves for de fleste som enklere å kutte ned på matinntaket, sier Borgen.

Viktig å nyansere

Jøran Hjelmesæth, professor ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo, er enig med overlege Ødegård i at trening ikke er den beste metoden for vektreduksjon. Så tidlig som i 2013 skrev han en kommentar om nettopp dette i Tidsskriftet for Den norske legeforening: En myte at du kan trene deg slank.

- Likevel bør man nyansere litt, og dersom man for eksempel trener hardt et par timer daglig hver dag uten opphold så kan man for eksempel øke energiforbruket med over 1000 kcal hver dag, sier Hjelmesæth til Dagbladet.

Dette kan gi betydelig vektreduksjon, tilsvarende mer enn tjue kilo på ett år - like mye som om man reduserer kaloriinntaket tilsvarende.

- Problemet er at veldig få klarer slik trening hver dag resten av livet.

- Ja takk, begge deler

Selv om det er mer effektivt å spise mindre om man ønsker å gå ned i vekt, vil all aktivitet hjelpe, mener Helgerud.

- Ja takk, begge deler! Jan Helgerud ved NTNU anbefaler en kombinasjon av å spise mindre og bevege seg mer. Foto: Terje Trobe
- Ja takk, begge deler! Jan Helgerud ved NTNU anbefaler en kombinasjon av å spise mindre og bevege seg mer. Foto: Terje Trobe Vis mer

- Vektreduksjon er en kombinasjon av forbruk og inntak. Hver eneste treningstur forbrenner energi.

- Folk må skjønne at de kan ikke spise alt de vil og trene det bort. Det kan bli en tøff oppgave.

Som trening anbefaler han å først konsentrere seg om de store muskelgruppene. Det er fint å gå, løpe, sykle eller gå på ski, når årstida tillater det.

Trening og økt hverdagsaktivitet er også sentralt når man ønsker å opprettholde en ny vekt, ifølge Borgen.

Hjelmesæth trekker også fram fysisk aktivitet som viktigere i vektstabiliseringsfasen.

- Da på et nivå enkeltindividet kan leve med, for eksempel en rask gangtur på en time hver dag. Men alt er bedre enn ingenting!

Økt aktivitet gir økt appetitt

En faktor som er verdt å huske på, om man øker aktivitetsnivået, er at appetitten gjerne følger på.

TRENING: John Ertzgaard viser sammen med Alvilde Grønneberg og Silje Aukrust smarte øvelser for deg som vil bli bedre til å løpe. Video: LARS EIVIND BONES Vis mer Vis mer

- En ser også i noen av forskningsstudiene at en regelmessig treningstur fører til nedsatt mengde hverdagsaktivitet og økt inntak av mat, da reduseres selvfølgelig effekten, sier Borgen.

På sikt vil imidlertid økt aktivitet gi bedre søvn, humør, livskvalitet og appetittkontroll.

- Trening bidrar dermed til mer helsebringende spisemønstre, og gir den tidligere overvektige personen en mulighet for å opprettholde den nye kroppssammensetningen med økt muskelmengde, mindre bukfett og bedre helse.

- Det er målet i vår veiledning - ikke å fortelle overvektige at trening ikke har effekt.